• Catty

Fotoalbum

Har nu antligen bestamt mig for att ta tag i projektet brollopsalbum med fotona fran hela alltet. Har tankt gora ett stort till oss sjalva och tva mindre till vara resp. foraldrapar.
    Men, hur kommer jag i gang? Har nagon annan erfarenhet eller tips att dela med sig av for hur det kan se ut, hur man enklast lagger upp det mm??
    Hjalp...
    Tack!
    Cat

• Svar på tråden Fotoalbum
  • Julia B

Jag fick ett jättefint album av en kompis där man sätter in bilderna med fotohörn på papper (inga fickor alltså). Jag drog mig verkligen för det, det skulle ta evigheter och hur får man korten att sitta rakt? Måste man mäta in varje? När jag insåg att våra 272 bilder inte skulle få plats i det albumet gick jag och köpte ett med 300 plastfickor. Inte lika snyggt, men det duger gott och väl!

Gå och titta på album först och främst om du vet hur många bilder du ska ha i varje. Då kan du bestämma hur mycket jobb du vill lägga ner.

• F.d.  Wedding Planner

Album utan plastfickor rule!! För mig i alla fall. Avskyr plastfickor, ta inte illa upp Julia, det är inget påhopp...

Jag ÄLSKAR att göra fotoalbum. Man måste inte mäta fotona, ögonmåttet brukar funka bra. Istället för fotohörn kan jag rekommendera fotoketter. Kanonbra! Man trycker bara på dem på baksidan. LIMMA ALDRIG FOTON!!! Det blir bara knöggligt. Tror dock att det finns ett speciellt fotolim, har dock inte testat detta. Kör med fotoketter för hela slanten.

Jag brukar sätta in fotona så det ser fint ut, (duh) inte för många på varje sida. Variera gärna "positionerna" på korten på varje sida, annars blir det lite tjatigt.
    Varva med små minnen, kanske någons tal - postogram/telegram etc. När jag gör resealbum brukar jag sätta in små broschyrer och biljetter etc. Roliga små minnen helt enkelt. I vårt bröllopsalbum ska jag självklart sätta in vår inbjudan, vårt vigselprogram, menyhäften och tackkort. Även de telegram vi fick. Förhoppningsvis kan jag få tag i folks tal. När jag har hållit tal på bröllop har jag skrivit ut det på fint papper och gett till brudparet efteråt.

Ska börja med våra nästa vecka, ska först göra till familj och tärnor.

Lycka till!

• verre

Vilken underbar idè fd.wedding planner!
    Att sätta "små" minnen varvat med kort!
    Det här med fotohörn lät ju lite krångligt men är säkert fint! Tro`t eller ej, men fotoketter har jag aldrig hört talas om! Det förenklar ju det hela om man har en del kort att sätta in!!

• F.d.  Wedding Planner

Fotoketter finns på Åhléns. Såg dem även på FotoQuick i dag. 500 st kostar 25:-
    Brukar sätta fyra på varje kort. De har såklart en skyddsfilm man måste dra loss men det är superenkelt. Fotohörn gillar inte jag heller, det är superpilligt!

Ska förresten också sätta in mitt "gamla körkort" tillsammans med namnändring och hindersprövning. (Har planerat detta album lika länge som bröllopet... Typ)

• Februaribrud

Jag kommer också att satsa på ett "eget" bröllopsalbum, dvs utan plastfickor. Men problemet är att jag inte hittat några snygga album. Någon som har sett något snyggt, enkelt album någonstans?

• Ellte

Weddingplanner: Hur funkar dessa fotoketter? Är det som dubbelhäftande tejp? Och kan man isåfall ta ur och sätta i fotona igen om man skulle få ett ryck? Låter himla mycket lättare än pilleriet med fotohörn :) Sitter hemma emellanåt med vårt bröllopsalbum (En svart pärm med lösblad från Åhlens) men det är så pillrigt så det blir inte många bilder åt gången.. :)

• serendipity

Jag är helt emot platsfickor oxå. Nått av det fulaste jag vet. Jag använder fotohörn och det är jättelätta att använda. Man behöver inte alls sitta och mäta in korten utan det blir supersnyggt ändå.

Fotolim funkar oxå bra. Har ett gammalt album som fortfarande är lika fint. Inga bubbliga kort där inte. Jag gillar dock att man med fotohörn kan ta loss korten för att scanna eller dyl.

Har sett snygga album på bla Arkivet.

• F.d.  Wedding Planner

Snygga album finns på BOOKBINDERS! Norrlandsgatan eller NK. Mina nya favoriter. Köpte både album, gästbok och liten matchande låda till vårt bröllopsjox där. Köpte en fin pärm med STORA blad. (Större än A4, vet inte exakt format).

Även Ordning och Reda har fina. Dem har dock jag tröttnat på.

Lagerhaus har album i Ordning o Redas stuk.

Till "vardags" kör jag med pärm från Åhléns, med svarta blad som man köper när man behöver fler. Helt praktiskt!

Fotoketter fungerar ungefär som dubbelhäftande tejp. De är som små tejplappar. Och ja, de brukar gå att få loss fint så man kan flytta på kort. Det kan dock bli ett märke i albumet. (Lite av bladet kan rivas med).

Lycka till! Ska hämta ett gäng kort i dag och får förhoppningsvis börja med albumen till helgen.... längtar!

• Februaribrud

Hrm, synd att man inte bor i Stockholm alltså.... Bookbinders finns inte i Göteborg....

Men jag ska ta mig en tur till Arkivet idag, så får vi se om jag hittar något där.

• TeaSpoon

Jag köpte ett stprt album med kartongblad i en Maxi-butik, samt "fotofix" och en guldpenna.

Fotofix är små kuddar man sätter på baksidan så att man kan klistra in fotona i albumet. Med guldtextpennan skrev jag div småsaker som namn på personerna och sedan fanns det en fotoserie över när min nyblivne make fick vända mariekex i munnen, som jag också skrev lite om.

Ordna upp korten i tidsordning så blir det roligare och mer sammanhängande att se i albumet. Jag började med vigsel, sedan kyrkogården - festen-och till sist en bild när jag ligger utsträckt på sängen på hotellrummet Det blev jättebra!!

• Tärna

Till mina vanliga album använder jag dubbelhäftande tejp. Gillar faktiskt inte fotohörnen för de har en tendens att lossna med tiden.

Sedan brukar jag sortera korten i den ordning jag vill ha dem och därefter lägga dem sida för sida innan jag klistrar fast dem. Kul även med "annat än foton" - små andra minnesgrejer.

Skriver text på datorn i något snyggt typsnitt och "river ut" texten så att det blir ojämnt i kanterna och klistrar in. Man behöver inte ha text till varje foto. Jag brukar ha lite mer text i början av varje "avnsitt" tex. Semester i Rom sommaren XXX tillsammans med XXXX...

Alternativt skriv med silverpenna om du har svart album.

• TeaSpoon

Kom på!!!!!!! Jag ångrade att jag inte satte in postogram och telegram längst bak i albumet innan jag tog ut överflödiga blad.

• Effi

Jag brukar alltid använda fototejpen från Ordning&Reda, men hittade just de från Åhlens som Weddingplanner pratar om. De kostar ca halva priset av de från Ordning&Reda men nu när jag provat båda tycker jag nog ändå att de dyrare sitter bättre. Iofs gör de också att det blir svårare att ta ut bilderna om man skulle vilja...

Bra idé att kolla Bookbinders.. börjar också tröttna lite på O&R:s fotoalbum.. dags att förnya sig lite. Och det är ju så roligt att ha korten insatta lite fint och pyssligt. Jag tror att det blir att man tittar oftare/mer gärna om man har ett fint album - och det behöver inte vara särskilt mycket mer tidskrävande som sagt.

//Kram albumpysslande Effi

• Ellte

februaribrud: Ordning&Reda på Åhlens i Nordstan har gööörfina album! Ganska dyra, men superfina!

• Februaribrud

Ellte

Finns det verkligen "Ordning och Reda" på Åhlens i Nordstan? Bra att veta - jag har tidigare bara sett O&R på NK. Tack för tipset jag ska kolla där också.

• Ellte

Februaribrud: hmmm...jomen visst heter det väl så?? På andra våningen på Åhlens Nordstan till höger om trappan iallafall! :D

• Februaribrud

Tack för alla bra tips om inköpsställen av fotoalbum. Jag var på Arkivet (Gbg) igår och införskaffade ett album.

Det blev kanske inte precis som jag tänkt mig ursprungligen, utan jag lyssnade era råd och köpte en "ringpärm". (Förmodligen lär man få MÅNGA fotokopior av släkt & vänner som man vill kunna sätta in på "rätt" ställe i albumet).

På Arkivet var de fantastiskt hjälpsamma och hjälpte mig att embossa "vårt" brudpar på framsidan av pärmen.

Synd är bara att man inte hittade denna butik medan man var i "inbjudningskortsstadiet" - de hade mycket bra urval på både papper, stämplar etc. Dessutom tillverkar de inbjudningskort som såg mycket fina ut.

Svar på tråden Fotoalbum