• Jädissen

Skriva namn med vit choklad??

Hej hopp
    Såg en tråd ang presenter till gästerna och ett tipps där var kinderägg!
    Gillade det skarpt och nu undrar jag om någon vet hur man "skriver" med choklad...för jag tänkte att om man tar bort foliet och så skriver man våra namn och datumet så blir det lite finare....
    Några tips?

• Svar på tråden Skriva namn med vit choklad??
  • novali

Kul idé! Skulle tro att du kan lämna till ett konditor eller chocklad tillverkare så gör dem det. Tänkte på en annan sak... då kan man ju byta ut foliet till folie i den färg som man har som tema och klä halva ägget med.

• Lilla Li

Ska du rista i chokladen menar du? Det borde ju inte vara svårt - ta något vasst bara.

Vill du däremot skriva MED chokladen som du säger, så är det nog lättast att använda bokstavsmallar och "gjuta" chokladen i dem.

• Jädissen

Tänkte inte rista utan snarare "sprittsa" som man gör på tårtor fast med choklad....Kanske får lämna till choklad butik...hm...

• nyår07

du kan väl spritsa själv, måste bara vara väldigt litet hål.

öva!

• Lady o Lufsen

Har ingen aning...För att kunna spritsa ut choklad så är en förutsättning att chokladen är varm och kan flyta. Hur länge den håller sig så varm i en sprits har jag ingen aning om...Vet inte heller hur många gånger man kan värma om choklad.
    En sak jag gör när jag gör tårtor och vill ha ett mönster, bokstäver eller namn (men då är det ju bara till EN tårta) så spritsar jag namnet, datumet eller mönstret på plastfolie, lägger in i kylen och sedan tar bort det från folien och lägger på tårtan...

• Jädissen

hm....det blir nog för komplicerat för mig det här

Får komma på något annat tror jag.....

• Idwill

Varför inte göra vanlig kristyr med chokladsmak? Det är såååå mycket lättare att arbeta med

• Idwill

Eller, bry dig inte om chokladsmaken, det syns ju bättre om det är vitt...

• Idwill

Förlåt, är helt förrvirrad.... Såg din rubrik nu. Så är det när man är för snabb

• Jädissen

Idwill
    Finns det inget med vitchoklad smak då?

• novali

Ojdå! Jag läste: vet ni någon som skriver med choklad, inte hur man gör det själv!

Bortse från mitt dumma inlägg!:)

Lycka till!

• Gyllan

Jag har spritsat massor av gånger med choklad, inte på just kinderägg men det brukr aldrig vara några problem. Smält bara chokladen i vattenbad och fyll i en vanligt liten platspåse, typ en eller tvåliters. Gör sedan ett litet hål, brukar vara enklast att klippa.Sedan är det bara att spritsa. Chokladen håller sig flytande länge, annars är det bara att värma på den igen i vattenbadet.
    Se bara till att själva äggen ligger stadigt och inte rullar iväg

• Jädissen

Gyllan
    Kan inte äggen smälta om chokladen är varm?

• Idwill

I det stora hela så är det ju rätt svårt att skriva smått med flytande choklad. Det har ju en tendens att flyta ut.. Och att skriva på ett kinderägg som dessutom är lite rundat... Men man vet ju inte förrens man har provat Jag hade nog ändå gjort det med kristyr, det är mycket lättare att få fint.

Tror inte att det finns något med vit chokladsmak. Men kolla runt lite på olika baktillbehörssajter!

• Gyllan

Jag tror inte att äggen smälter, såpass varm blir inte chokladen om man gör den i vattenbad. Jag har gjort egna praliner och sen spritsat mönster ovanpå med annan choklad, och de smälter inte. Jag skulle i alla fall prova, tror inte det blir några problem...

• Jädissen

Jag ska testa Får ge mig ut o shoppa vit choklad

Svar på tråden Skriva namn med vit choklad??