• Corrine

Var går gränsen?

Hej, jag har en fråga angående otrohet. Om ens kille t ex kollar på p*rrsidor, då fantiserar han om andra kvinnor och blir upphetsad av detta. Vissa tycker att gränsen för otrohet redan går vid en fantasi om en annan person eller att man kollar på p*rr. Jag tycker att gränsen är överstigen om man börjar s*xchatta med någon annan och det är kanske lätt att göra det om man är inne på en massa p*rrsiter? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Var går gränsen?
  • Lena+Mattias=sant

Jag tycker gränsen går när partnern gör något de kommit överens om att inte göra. Det händer att jag fantiserar om andra män men det är inte otrohet för det har vi inte definierat som otrohet sinsemellan.

• ninjan

Om man gör något som man inte skulle uppskatta om ens partner gjorde så ser jag det som en sorts otrohet. Om jag ska dra en gräns lite mer exakt så går otrohet vid munkyss.

• Cornellia

Här håller jag med Lena+Mattias=sant, man kanske borde prata igenom det här inom förhållandet och tillsammans komma överens om vad som är okej och vad som inte är okej.

Personligen tycker jag (vi) att det är självklart att man ibland tänker på andra, och det skulle kännas otroligt fånigt att min blivande inte skulle få porrchatta eller dyligt om han nu ville det.
    Då reagerar jag mer på att han har porr (filmer, bilder osv) eftersom jag inte gillar industrin, även om det är en annan fråga.

• Clobberella

Håller med ovanstående... gränsen för otrohet går där man kommer överens om att den går.

• kentfantast

Jag håller nog inte riktigt med ovanstående. För mig handlar otrohet mer om vad som finns i mitt eget hjärta, så att säga.

Om jag t ex tänker väldigt mkt på en annan kille än min man, och jag själv vet att det är på ett annat sätt än "det vanliga" (förnekar det eller ej), då känner jag själv att jag balanserar på en gräns. Det är en varningssignal för mig att nu räcker det, nu leker du med eld. Jag har aldrig agerat på såna tankar när jag haft ett förhållande, men får jag skuldkänslor av det jag tänker så är det fel. Skulle han känna sig sårad om han fick veta det är det oxå fel.

Skulle min man titta på p*rr i smyg (och jag fick veta det) skulle jag känna mig oerhört kränkt, särskilt om vi hade en period med lite sex. Så då blir Hans agerande fel. Otrohet, kanske inte, men inte heller schyst mot den man utger sig för att älska.

• Snart_FruL

För mig är otrohet handlingar inte tankar.

Vi har bestämt så här mellan oss... att det är ok att titta i menyn men äter det gör man hemma, dvs man får titta och tänka, men det får inte gå längre. Skulle bli väldigt besviken om min m2b sexchattade med någon annan, för då har man i min värld tagit det där lilla steget över gränsen för vad som är fantasi.

• joda

för mig är det nästan lika illa att vara otrogen i tankar/känslor som rent fysiskt

• ray01

Otrohet är vid fysisk kontakt,Men en form är även då man tänker och drömmer om en annan person.Veb cam sex är oxså en form av otrohet.Att chatta surfa kolla på porr, Nej väldigt många män och även kvinnor ser på porr och använder porr till onani,och onani är inte otrohet.

• veganbride2b

Fysisk otrohet är illa. Men för mig är känslosam otrohet värst (om han har känslor för en annan kvinna). Otrohet i tanke kan jag inte säga nej på för jag gör det ju själv ibland...mmm...Brad Pitt. ;)

• Iskristallen

Jag tycker att gränsen går då två aktivt och medvetet eggar varandra t.ex. på en chatt. Däremot tycker jag inte att porrkonsumtion (porrfilm, porrblaskor, porrberättelser) är att vara otrogen eftersom det då enbart är mottagaren som är aktiv. Att fantisera och drömma om någon är i sig inte att vara otrogen, man kan ju t.ex. drömma om någon i sömnen utan att rå för det. Däremot skulle jag nog vara orolig för mina egna tankar och känslor om jag konstant trånade efter någon i mina drömmar som inte var min partner.

•  Miss Cee

Även om jag håller med om att gränsen går där man kommit överens om att den går så tycker jag ju ändå att det finns vissa generella regler. I ett förhållande får man ju ändå utgå ifrån att sex med andra inte är okej, även om man inte tagit upp frågan?

Min definition:
    Sexualiserad kontakt med en annan riktig människa. Porrchat, telefonsex, hångel, sex, kyssar.

Vad jag _inte_ räknar som otrohet:
    (men ändå olämpligt) Puss, kram med någon man har känslor för.

Inte otrohet:
    Sexleksker och porr, titta på bilder eller film tex.

Däremot så är jag ändå emot porr av andra skäl, och vi har kommit överens om att jag inte bryr mig om han använder det så länge han inte betalar för den. Funkar bra för mig och blev en rimlig lösning för oss båda.

Svar på tråden Var går gränsen?