• liina

Vill ha tips om överraskningsbröllop

Hej!

Är det någon som har nån erfarenhet av överraskningsbröllop, alltså att gästerna tror att de ska på en helt vanlig fest. Nån som har gjort det, varit på ett sånt eller hört talas om det?
    Jag tycker lätt det känns som för mycket måsten på ett "riktigt" bröllop och tror detta skulle passa oss bättre.
    Tacksam för tips!

• Svar på tråden Vill ha tips om överraskningsbröllop
  • Eva M

Jag var på ett överraskningsbröllop för några år sedan. Gästerna var inbjudna till "oktoberfest", officiellt var anledningen att fira brudgummens födelsedag och att bruden tagit sin examen några månader tidigare. Värdparet tog emot i lederhosen och sån där dirndl-klänning, vi fick öl och salta kringlor i ett rum i källarplanet. När brudens mor sedan kom och sa att middagen var klar gick alla upp en trappa till festsalen, där stolar ställts ut och ett litet altare ställts i ordning. Värdparet hade smitit iväg för att byta om medan folk minglade. Gissa om alla tappade hakorna när de insåg vad som skulle hända...

Enda problemet med det bröllopet var att det blev väldigt sent - inbjudan var ju till "normal festtid", tror det var kl. 19, så vigseln blev ju inte förrän vid 20-tiden vilket innebar att vi fortfarande satt vid borden och åt vid midnatt. Dansen kom inte igång förrän efter kl 1, men eftersom det inte var någon speciell tid man fick hålla på till var det inget jätteproblem. Alla var dock vrålhungriga när middagen väl serverades.

Något som var väldigt positivt var att ingen hade kunnat förbereda tal eller underhållning - det blev massor av tal och spex, men allt var spontant vilket bara gjorde det hela bättre!

E

• Ellte

Jag läste om nån som bjudit in till fest och när gästerna kom dit fanns ingen hemma. De fick istället en karta/vägbeskrivning eller ledtrådar (minns inte vilket) att följa. Gästerna tyckte det var skoj att festen blivit flyttad och följde ledtrådarna till "den nya festlokalen" men kom istället fram till kyrkan där det vankades vigsel :D

Jätteskoj tycker jag!

• Ullis

Min kusin bjöd in till barndop. Då skulle ju alla till kyrkan i alla fall. (Lite mistankar om kombination med bröllop fanns dock).
    Hörde talas om de som bjudit till födelsadagsfest. De samlades på Big Bowl efter ca 1 timme kom en person och sa att bussen väntade utanför (ingen fattade någonting). När de gick på bussen stod en Mc'Donalds-bil och delade ut en påsen till var och en. Sen bar det iväg till "festlokalen" trodde alla, men det blev kyrkan och sedan blev det fest (fast inte så mycket middag då ju). Lät himla skoj tyckte jag.

• f.d. Svart brud

Ellte,

det låter som Sabina från Göteborgstrakten... undras vad som blev av henne. Hon skulle ju ha en röd eller kungsblå klänning har jag för mig.

• Ellte

Svartis: Jaha....var det hon? Jag undrar var hon tog vägen... Vi brukade chatta emellanåt...

• Jj?

Även om jag förstår själva tanken med att ha ett överaskningsbröllop så skulle jag nog känna mig ganska snopen om jag trodde jag skulle på födelsedagsfest som visade sig vara ett bröllop. (lång mening...)

Jag lägger mer energi på vad jag ska ha på mig om jag ska på bröllop kontra "vanlig" fest. Jag funderar längre på present. Är kanske aktivare med att bli några stycken som lägger ihop till något "riktigt". Jag skulle rest längre till ett bröllop än en "vanlig" fest. JAg skulle ha prioriterat det högre.

Jag kommer i en speciell (positiv) stämning av bröllop. Jag skulle nog vara lite besviken över att inte ha fått lov och gå och gotta mig ett tag åt att jag skulle på bröllop...

Om det var en närmre vän skulle jag ha blivit lite besviken på att jag inte fått en chans att formulera ett tal.

Men missförstå mig rätt. Det skulle vara jättekul att gå på bröllop även om jag inte visste att det var bröllop. Men bröllop är roligt så mycket längre än själva vigseln och festen även för gästerna.

*kram*

• liina

Hej och tack för tipsen!

Jag blev extra positiv att ditt inlägg, Jj, eftersom du verkligen verkar tycka det här med bröllop är jättekul och jag måste erkänna att jag blev avundsjuk på den känslan. Min stora rädsla är att vissa känner att de måste komma även om de planerat nåt annat. Jag vill inte att nån t.ex. ska ställa in en utlandsresa pga ett bröllop. Jag vill bara att de som absolut vill komma ska komma och då är överraskningsfest den enda möjligheten.

Hej svejs!

• Jj?

Jo, men jag skulle gärna ha möjligheten att flytta en utlandsresa! *ler* Jag skulle kännt mig mycket besviken om jag inte fick en ärlig chans att prioritera någon av mina vänners bröllop.

Då tror jag att det är bättre att skicka inbjudningar (eller en save-the-date)tidigt. För att på så sätt ge sina vänner chans att planera.

Nu bor visserligen mina vänner utspridda över stora delar av världen. Förmodligen skulle jag inte resa över halva världen och kanske inte över halva Sverige för ett födelsedagskalas. Jag skulle inte tycka att jag ville lägga respengar och semesterdagar på det. Då är det roligare att hälsa på lite längre tid när man har semester. Men ett bröllop, då funderar jag inte så mycket utan tar semester och bokar resa...

*kram*

• Jessica 31/5

Vi var på ett överraskningsbröllop i somras. Visst hade vi misstankar men ingen visste något, inte ens deras föräldrar! De var också de som vart mest förvånade. Vi var inbjudna till barndop. Kantorn började med att spela inledningen till någon sommarvisa, kommer inte ihåg vilken, men slog över sen till Mendelsohn (tror jag att den heter, den vanligaste) Det hela blev väldigt lyckat och de valde att ha ett sådant bröllop för att inte folk skulle ha så höga förväntningar + att de inte ville att vi skulle behöva köpa presenter till dem. De ville ha det enkelt med hela släkten och alla kompisar och att barnen kom i fokus.
    Nackdelen var väl att brudgummens bror inte kom, han skulle på fest och valde att inte gå på det inbjudna dopet. Men eftersom han gjorde det valet saknade bruden och brudgummen inte honom heller, festandet gick ju före familjen..

• septemberbrud nr2

hej, jag hörde talas om ett överraskningsbröllop, där en (eller båda, minns inte)började planera 30-årsfest och kom på att det var ju samma människor som bjöds till det som de skulle bjudit till ett bröllop. Så de slog två flugor i en smäll. En tipspromenad som slutade i kyrkan. Ganska fiffigt tycker jag även am jag själv är en planerare och nog gärna själv vill veta om jag skall på bröllop. Lycka till!!

• Karolin

Min moster gifte sig med ett överraksningsbröllop, officiellt bjöd hon in till inflyttningsfest, men när vi kom dit var det bröllop. De enda som visste något var hennes barn, som var tärna och brudnäbbar, och min morbror, som bor ganska långt bort. Min mamma misstänkte dock att det var så innan, så vi klädde oss fina ändå. Detta var dock ett ganska litet bröllop.

• Ink

Jag håller med Jj om att bröllopet inte bara är den specifika festen. Dessutom har jag missat en god väns bröllop iom att det var bjudet till 30-årsfest. Jag och mitt ex hade ganska nyligen separerat och jag valde att inte åka till festen för att bespara vännen eventuella scener på festen. Festen låg dessutom ca 35 mil bort så jag kunde ju inte bara svänga förbi heller. Jag blev otroligt ledsen när jag fick veta att jag missat deras bröllop. I och för sig tycker jag att vännen i fråga kunde ha pressat lite och 'övertalat' mig att komma. Hon hade ju kunnat gjort det utan att berätta vad som skulle hända.

Men jag förstår hela idén med överraskningsbröllop och tror att det i många fall kan bli mycket bra och roligt.

Lycka till med era planer!!

• Sam

Jag vet ett par som tillsammans skulle ha 30 årskalas. När alla var samlade och väntade på att sätta sig tillbords blev det istället en vigsel framme på scenen i festlokalen. Paret hade varit tillsammans i 15 år och hört många pikar om "bröllop snart...". De ville ha borgerlig vigsel och ville inte ha så stor fest. Därför passade det bra att ha det med sin 30 årsfest.

Svar på tråden Vill ha tips om överraskningsbröllop