Hej!
Vi har också diskuterat det här, dock utan att ha hamnat i samma sits som ni, men jag kan ju ändå berätta hur vi resonerade.
Vi bor på en ort på ganska lika avstånd hemifrån våra respektive hem, och vi har båda flyttat omkring en hel del tidigare, p.g.a studier och jobb. Nu har min sambo fast jobb här medan jag studerar på distans och jobbar som timvikarie. Eftersom jag är hemma mer och aldrig riktigt vet hur mkt eller om jag ska jobba, så var det jag som kände att jag vantrivs här och jag tog upp det och vi pratade. Min sambo trivs ganska bra, eller, snarare så berörs han inte av att vi inte har så himla mycket umgänge - han har ju kollergorna på jobbet osv. Jag kände att jag ville flytta någonstans där man känner att man kan och vill stanna, där man har någon form av trygghet. Eftersom mina vänner pluggar och är spridda över landet, och likaså min familj (skilda föräldrar och syskon som flyttat till olika ställen) så föll det sig naturligt att, om vi skulle förflytta oss, var alternativet min sambos hemort eftersom hans kompisar bor kvar, hans föräldrar och syskon är bosatta där.
Det ska sägas att det inte var helt självklart från början, även om det kan låta så här, för min sambo var tveksam, men när vi låtit det gro lite beslutade vi oss för att jobba på att ta oss dit. Eftersom jag fortfarande pluggar och har ett par år kvar tills min examen är klar, så hänger det på om sambon får jobb eller inte men vi hoppas på det bästa.
En av de främsta anledningarna till att vi till slut valde den här lösningen var att vi tror att vår relation i längden skulle bli lidande av att den ena av oss inte trivs.
Det känns skönt att ha tagit ett beslut, men det är inte helt enkelt och det är ju heller inget som man kan göra på en gång, utan det tar tid, och eftersom vi inte kan veta med säkerhet att det blir ett jobb ledigt nu, så är det klart att det påverkar livet också, men att veta att vi båda är överrens gör ju det hela mycket lättare.
Jag vet inte om det kan hjälpa dig på något sätt, men när jag läser dina inlägg så verkar det ju som att det stora problemet är att din sambo inte lyssnar på dig, ni kan ju omöjligt skaffa ett hus tillsammans som det ser ut nu, och det måste han ju bli medveten om. Ni är två i förhållandet, och det är, som för oss, kanske större risk att förhållandet tar stryk om han vägrar lyssna eller se problemet...
Önskar dig all lycka i det här, för det är inget enkelt beslut eller självklart val.