• lotta49

Tårta utan grädde

Någon som vet vilka typer av tårtor man kan välja som inte har grädde? Och helst inte marsipan? Vi har stans dilemma och det är att vi har väldigt mycket allergier i vår släkt. Vi vill ju gärna att de skall kunna njuta av bröllopstårtan på något sätt. Har sett att en del amerikanska tårtor har någon form av topping som kallas icing eller nått? Någon som vet, tacksam för alla tips?

• Svar på tråden Tårta utan grädde
  • Marskatt

Sugarpaste istället för marsipan

• lotta49

Har hört talas om det här lite grann på BT men undrar lite vad det är och vart man kan få tag på det.

• Marskatt

använd sökfunktionen, tror det finns en hel del om det o om hur man får tag på det, själv kommer jag inte ihåg nåt på rak arm o får alltid leta rätt på allt igen... Lycka till!

• Bruden blå

kolla med chokladfabriken i stockholm, dom gör mousse tårtor. ring och säg vad ni är alergiska mot och fråga vad dom kan göra.

• Brödrost

Finns många bra tårtor fyllda med mousse som passar de som inte gillar grädde.

Om du har har tänkt göra tårtan själv och skall använda sugerpaste har jag för mig att det finns sådan på Panduro.

Lycka till!

• Susanne, Lund

"Frosting" som man har på amerikanska tårtor är gjord av äggvitor och florsocker.

www.marthastewart.com/page.jhtml&id=recipe1302&contentGroup=MSL&site=living&rsc=ns2006_m5
    Annars finns det varianter som innehåller smör också.

Kolla in Martha Stewarts hemsida. Där finns en uppsjö av tårtor och idéer.

www.marthastewart.com/page.jhtml&id=cat254&navLevel=3&navHistory=cat2%2Bcat241&site=

• 080513 2

Det finns massor med olika frosting (eller icing) recept i USA, de flesta innehåller smör (smörkräm). Seven-minute frosting är faktiskt inte särskilt populär, och definitivt inte lika hållbar som en smörkräm.

Det finns nog lika många olika icingrecept som det finns folk som lagar icing.!!

• Susanne, Lund

ja det finns ju ett antal recept på marthas hemsida.

Tanken va ju att är de laktosintoleranta så blir det svårt med smör men det finns ju alltid laktosfri smör, kanske.

• Lena+Mattias=sant

Laktosfritt smör finns inte men däremot laktosfritt margarin som man kan ersätta smöret med.

En tårta jag gillar är tårtbottnar gjorda på drömtårtesmet, mellan lagren smörkräm med vaniljsmak. Ovan på allt smält choklad och sen dekorerad med maränger

• lotta49

Hej alla och tack för alla tips! Har haft problem med datorn och har inte kunnat varit här på en stund. Moussetårta är ju så klart ett bra alternativ, har inte tänkt på det alls. Samt att göra något med maräng. Hade tänkt att göra just tårtorna själv eftersom en bekant med allergi till mig specialbeställde en tårta och den kostade kjortan!

Svar på tråden Tårta utan grädde