• nippon

gravid och undvika vissa hudkrämer?

Hej!

Nu måste jag fråga er alla här om ni vet om man ska undvika vissa hudkrämer när man är gravid? Som tex krämer med aroma och eteriska oljor i?

Någon som vet om sånt är farligt?

Har nämligen läst på nätet lite igår om detta och blev orolig. Jag använder själv Decleor som har väldigt mycket av detta i sitt märke.

Vad tror ni?

• Svar på tråden gravid och undvika vissa hudkrämer?
  • Bruden Ringman

Använde själv Decleor under mina två graviditeter. Det gick bra, har aldrig hört talas om det du beskriver. Mig veterligen står det inget om detta i innehållsförteckningarna/instruktionerna till Decleors produkter heller.

Jag gick även på ansiktsbehandlingar under graviditeterna där de använde Decleor. Ring och kolla med butiken/salongen som säljer dessa krämer, det borde de veta alt mödravårdscentralen.

• silverdrake

kolla på shenet.se om det, tror man kan söka på graviditet. läste någonstans att man ska undvika t.ex jasmin eftersom det i för stor mängd kan verka sammandragande i livmodern. ( men det kanske är när det är jättemkt, det vet jag inte)

på shenet finns det även massa andra bra tips. t.ex att smörja mellangården med vetegroddsolja dagligen sex veckor innan beräknad förlossning för att motverka att man spricker så mkt. (vetegrodd gör huden spänstigare) :) lycka till

• Linekulla

Du ska nog vara lite restriktiv med vilka krämer du använder, har för mig att det ska finnas en hemsida som listar produkter som innehåller ämnen man bör undvika vid graviditet.. Men just nu står det heöt stilla och jag hittar bara listor på förbjuden mat.. Såg att det fanns en lista på shenet.se med eteriska oljor som man ska undvika www.shenet.se/ravaror/gravid.html

Det kanske kan vara till nån hjälp..? :)

• Linekulla

På svenska naturskyddsföreningen, snf.se finns en del information. Jag hittade en danks sida där man kan söka på ämnen som finns i produkten för att få veta om de anses vara skadliga. Det är svårt att föreställa sig vad många av de ämnen vi så gladeligen smörjer in oss med varje dag kan göra på sikt för kroppen eller miljön för den delen.. Det rä lite skrämmande.

• nippon

Tack snälla ni, det var precis på shenets hemsida jag fick syn på det.

Vet inte vad man ska tro på längre?
    Man blir ju fundersam på vad som stämmer och sen samtidigt så borde där väl stå en varning i så fall på tex decleors produkter?
    usch jag vet inte hur jag ska göra.
    Sen om man nu köper hudvård på apoteket så är väl där också olika sorters "gifter" i det som man ska undvika? vem ska man lyssna på?

Men jag blev lite rädd när där stod hur giftiga vissa eteriska oljor kan vara osv och vad de kan göra med hormoner osv i kroppen. Men frågan är hur mycket som behöver och hur mycket som går in i kroppen och fostret?

Oj vad svårt!

• Bruden Ringman

Jag tycker du ska prata med din barnmorska (mödravårdscentralen) som borde kunna ge lite råd i ämnet.

Svar på tråden gravid och undvika vissa hudkrämer?