• MamaJen

Billig och relativt enkel 3rätters

Hejsan!
    Jag och min sambo ska gifta oss till sommaren.
    Det kommer bli ett enkelt bröllop med ca10 gäster. Vill ha tips på någon enkel och hyffsat billig 3 rätters meny.
    Kramar//Jennie

• Svar på tråden Billig och relativt enkel 3rätters
  • Jema

Hejsan! Här kommer några tips från mig

Förrätt:
    *Toast Skagen
    *Polarknäcke med lax och crème fraichesås

Varmrätt:
    *Inbakad fläskfilé med potatisgratäng eller spressad potatis och gräddstuvade champinjoner.

Dessert:
    *Pannacotta på vit choklad med färska bär (jordgubbar, blåbär, hallon, körsbär) och jordgubbssås.
    *Fruktsallad med champagne/mousserande vin(Gör en vanlig fruktsallad med t.ex. vindruvor, päron, kiwi, jordgubbar, papaya och häll sedan över champagne eller mousserande vin. Servera med vaniljglass och flarn.

Lycka till!
    Jema

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Johanna = en lat kock

Gissar på att ni är ute efter ngt som ni kan laga själva (med lite hjälp hoppas jag)

som aptitretare kan man göra rullar av spenat fylld med färskost och tex röd caviar elelr hackad rökt lax eller hackad inlagd paprika (kan göras ett par veckor innan och frysas)

förrätt:
    tartar på rökt lax och räkor med lime och ingefärssås
    cevice med räkor chili paprika salladslök avocado och ev rökt lax

huvudrätt
    inkokt elelr varmrökt lax med caviarsås och färskpotatis
    rökt rådjurslår eller lamm eller nöt med persiljestuvad potatis eller bakad potatis och god sås

svara för närmare beskrivningar

• Mr Shark

Nu försöker jag igen... (Forumet åt mitt inlägg igår, hoppas det tyckte att det var gott )

* Färska primörer med hemgjord aioli
    sockerärter, morötter, rädisor etc.

* Kokt lättgravad lax med färskpotatis
    recept finns på min hemsida:
    persson.cx/pyblosxom/food/fish/lax_tornedeu.html

* Fusk hemgjordglass
    Blanda halvsmält vaniljglass med hårdvispad grädde, fäska bär och kanske lite sprit och frys i portionsglas

Bör inte kosta mycket mer än 30 kronor per person om man använder fryst lax. Det mesta kan göras kvällen innan och när ni kommer hem från vigslen så behöver man bara förvälla lite primörer och lägga laxkorvarna i kokande vatten med nypotatisen så blir de färdiga medan ni äter förrätt (ha skrivna instruktioner så kan svärfar eller motsvarande laga er bröllops middag )

Lycka till

Svar på tråden Billig och relativt enkel 3rätters