• DownUnder

Det har med hur...?

jo, jag och min sambo har pratat om att forlova oss, och vi har redan gjort klart for varandra att vi ocksa vill gifta oss sa smaning om...

vad jag undrar da e att ar forlovningen samma som att fria, eller e det en tolkningsfraga?

kan man "bara" forlova sig sa lange, och fria sedan nar man har bestamt datum for vigsel? lata frieriet bli en egen hogtid, utover forlovning och vigsel?

Vi har bada varit forlovade pa var sitt hall innan, och jag vill verkligen att det ska bli ratt den har gangen, men det kanns som att forlovningen inte langre ar forknippad till frieri pa samma satt somm forr, for idag e det helt ok att noja sig med forlovning...eller?

tacksam for alla svar!

• Svar på tråden Det har med hur...?
  • brud 11/11

jag friade när vi förlovade oss och gifte oss sedan inom ett år.. jag e av den åsikten att det e så det ska vara.. har massor av kompisar som varit förlovade i flera år men inte har satt någon datum för giftemål.. tror att man kan göra lite som man vill, men enligt tradition e det inom ett år från förlovningsdatum..

• Joleen

Hej DownUnder!

Det där är valfritt. Det finns inga regler för det. Anledningen till att frieri är sammanknippat med förlovning är ju att man förr skulle gifta sig inom ett år, det innebar ju att man trolovade sig till varandra, att förlovningen var ett löfte om att ingå äktenskap. Idag är det inte så och därför är det många som förlovar sig utan en tanke på giftermål t ex. Gör som NI vill, det handlar ju om er lycka, inte vad omgivningen tycker!

Lycka till!

• Joleen

Hej igen!

DownUnder:

Bor du i Australien?

•  Miss Cee

Precis som du skriver innebär en förlovning eg att man lovar att gifta sig med varandra (oavsett om man menar att det ska ske inom ett år eller senare.) Så har man förlovat sig, eller frågar någon om de vill förlova sig så har man i praktiken friat, eftersom det är det frågan innebär.

MEN. Om ni vet att ni vill gifta er men nte när, och ni båda gärna ser ett "film-frieri" utöver det ni redan haft så ha det.

Vi förlovde oss efter 1 år och var båda överens om att vi skulle gifta oss en dag (när det fanns pengar). Men eftersom min sambo så gärna ville få en chans att fria, eftersom han sett fram emot det halva sitt liv, så bestämde vi att han fick fria när han tyckte att det var dags att göra slag i saken. Sju år senare friade han och nu gifter vi oss.

Så dela ni på det om det är det ni vill :)

• DownUnder

Joleen, nej, jag studerar pa Nya Zeeland... darav en anledning till att vi inte kan gifta oss pa ett tag...vill ju ha brollop, och det kostar ju lite...

Tack iaf, for sa snabba svar...blir nog att vi delar pa det. kanns sa iaf. Jag skulle valdigt garna vilja uppleva det dar "film-frieriet" och vi vill bada gora sjalva friandet till nagot speciellt...ville anda ha lite synpunkter

• Joleen

DownUnder:

Ok, kul. Vad pluggar du?

• DownUnder

joleen:

"Nursing", sjukskoterska da altsa...

• madlin

Gör som ni själva tycker och framförallt VILL! Finns inga bestämda regler hur man ska göra eller inte.

Lycka till!!

• DownUnder

madlin:

tack, du har nog helt ratt. kanns mycket battre nu nar jag fragat nagon/nagra utomstaende... e ju ny hat inne, satt a surfade har igar a jag kunde bara inte lata bli att fraga. man far ju valdigt arliga svar. tack for det ALLA!

kram

• madlin

DownUnder:

Ja, jag är ny här jag med! Skönt o ha några att bolla med ibland ju :D

Svar på tråden Det har med hur...?