Brudtärna och bestman, vem betalar?
Vem betalar kläder och håruppsättning till brudtärnan och bestman, gör vi det eller gör de det själva?
Vem betalar kläder och håruppsättning till brudtärnan och bestman, gör vi det eller gör de det själva?
Det kommer vi att göra. VI har ju frågat DEM så då tycker jag att det är självklart att vi ska stå för kostnaden av deras kläder och tärnans hår. Om best mannen vill klippa sig får han dock betala det själv, annars står vi för allt det andra.
bestman har kostym men vi ska köpa ny skjorta i rärtt färg å slips...
tärnan har vi betelat halva klänningen till festen står hon för själv som hår å så..
blommor å så betalar vi
Jag tycker helt det beror på hur mycket man vill styra deras klädsel. Vi lämnar det helt fritt åt både tärna och bestman att klä sig precis som de vill! Vi betalar bukett/coursage dock.
Har man som brudpar åsikter om hur kläderna skall se ut i modell/färger osv tycker jag nog man får bjuda till ekonomiskt också...
Dock så kan jag tillägga att om tärnan vill KÖPA sin klänning så betalar vi hälften. annars betalar vi fullpris om kläderna skall hyras, detta är inte riktigt klart än.
bestman har egen kostym och vi köper skor, slips, väst och skjorta.. vi räknar med 1000 max till dom var.. tärnan har vi köpt klänning och skor men det finns en slant kvar ännu
hej våra betalar allt men vi ska stå för något som jag står för smink och håret till min tärna och min kille ska stå för något åt sin bestman
Svensk tradition:
Både betalar hela sin utstyrsel, MEN de har kläder på samma nivå som övriga gäster.
Kör man mera amerikanskt med hyrd frack eller liknande och en tärna i balklänning i en färg och form som bruden bestämt helt själv så är det mer rätt att brudparet åtminstone står för en del av kostnaden.
Tingtingeling skrev det bra.
De betalar om ni inte har andra krav än dem som hade gällt dem om de hade varit vanliga gäster.
Vi betalar bara för corsage till bestman och en liten bukett eller liknande till tärnan. Bestman ska ha kostym bara, och det har han ju redan. Min tärna kommer köpa en ny klänning, men den kommer vara enkel och kunna användas fler gånger så den betalar hon själv. Hade jag velat att hon skulle ha en långklänning så hade jag betalat.