• Pomodoro

är det sant att balsam drar ut färgen?

Hej alla som ar duktiga pa harvard!
    Jag har precis tonat haret pa salong for att jamna ut ljusa slingor. Det blev bra, fick en valdigt jamn, varm, chokladbrun farg over hela haret. Frisoren tonade det 1-2 nyanser morkare an min naturliga harfarg sa att det inte skulle tvattas ur sa snabbt, vilket lat som en bra ide. Nu har jag hort tva saker som fatt mig bli lite orolig:
    1)att balsam kan dra ut fargen ur haret. Jag brukar bara anvanda balsam i topparna, kommer fargen tvattas ur snabbare i topparna da?
    2) Att blekt har tar upp fargen mer och att det ar jattesvart att fa bort, sarskiilt de roda tonerna i brun farg Stammer detta for enkomponents-toning ocksa? Det skall val inte vara skadligt for haret utan tvattas ur gradvis och se naturligt ut?
    Blir lite orolig nu, gifter mig i juli...

• Svar på tråden är det sant att balsam drar ut färgen?
  • pickolina

Ja, balsam och hårinpackningar drar ur färgen. Det är därför bra att anv produkter som är anpassade för färgat hår, för dom drar inte ur färgen på samma sätt utan hjälper till att bibehålla färgen.

Ja, ett blekt hår drar åt sig mer.. Är håret väldigt torrt och skört kan det mer eller mindre vara omöjligt att få bort färgen helt. Röda toner är alltid knepigare än andra...

Gällande enkomponentstoning vet jag inte...

• Pomodoro

Tack for hjaplen!
    Jag har alltsa inte fargat haret utan tonat det, tror du samma sak galler?

• pickolina

Du skrev enkompomponentstoning.. Jag är ingen expert på det där men det är lätt toning väl, dvs nivå 1..som sitter mindre än 10 tvättar? För intensivtoning, nivå 2, som sitter längre går inte ur helt oavsett... Nivå 1 vet jag inte ens om jag anv någon gång så jag vet faktiskt inte.... Nivå 2 har jag använt, både på egen hand och hos frisör och den går aldrig ur ordentligt..är min erfarenhet i alla fall. Den försvinner gradvis och därför blir det inte lika skarp utväxt men "that´s it"...

• amd

enkompnent betyder att det inte blandas med någon väte...den byter inte ut pigment i håret utan lägger sig utanpå hårstrået..
    Har man välldigt blekt hår kan de draåt sig och sitta välldigt bra..eller så mattas de ut med tiden..
    Som pickolina sa andvänd produkter (från frisören)för frg hår!!
    Sen så kommer du ju troligen behöva tona om det till bröllopet i villket fall..

• Flummig

Japp, när jag hade färgat håret en gång hos frisören blev det alldeles för mörkt och då sade frisören att om jag ville ha det ljusare kunde jag låta balsamet sitta i 30min så skulle färgen avta mer.. Så det stämmer!

• ninjan

jo, balsam drar ur färgen, inpackning drar ur ännu mer. För ett färgat hår är det bäst att använda leav in balsam. Alltså balsam som inte sköljs ur.

Och som de andra sagt, ett blekt hår drar åt sej mera färg, som kan vara svår att bli av med. men det går alltid att fixa, så du behöver nog inte vara orolig!

• Stormis

Enligt min blivande som jobbar på ett företag som tillverkar och säjer frisörschampoo så är själva schampoot viktigare än balsam och inpackning, dvs se till att schampoot är för färgat hår (fast det ena skall väl inte utsluta det andra). Och det gör skillnad! Så om du betala dyrt för färg/toning så behandla håret rätt.

Svar på tråden är det sant att balsam drar ut färgen?