Nyårspresent
Hej!
Är det någon av er som har ett bra tips på en "gåbort" present till värdparet på nyårsafton?
Själv kan jag inte komma på något då dom har det mesta.
Gott Nytt År Allesammans!
Jema
Hej!
Är det någon av er som har ett bra tips på en "gåbort" present till värdparet på nyårsafton?
Själv kan jag inte komma på något då dom har det mesta.
Gott Nytt År Allesammans!
Jema
Godsaker fungerar alltid. Blir själv jätteglad över saker som går att äta/dricka eller använda. Tex gott vin, vackra stearinljus, tuffa servetter etc (låter kanske väldigt trist men det är ju trevligt att ha hemma). Biobiljetter kanske?
Tulpaner är ett måste på nyår! Älskar att börja det nya året med en bukett frasiga tulpaner på bordet.
Gott nytt år på dig!
Tack för tipsen Guldlock!
Jag kan kanske sätta ihop en korg av något slag, men lite allt möjligt i.
Får bege mig ut och shoppa lite ikväll då
Jema
Ostar och kex kanske?! Tillägg i korgen tänkte jag...
Ja, det var också något att tänka på, ost och kex alltså!
Tar jätte gärna emot fler tips då jag har lite ont om tid...
Jema
Har hittat en käck liten sak, en vitlöks-
rivare. Man ska ju nuförtiden inte pressa vitlöken utan riva den. Det har varit en uppskattade present till din som _har allt_
Katarillis, var får man tag på en sådan?
Det var ju också kanske något som man kan lägga ner i korgen...
Jema
Jag har hittat den i en liten pryl&är här i Gbg.
Katarillis och Jema - På DUKA har de vitlöks"skruv" från Bodum, som slicar vitlöken i väldigt tunna skivor. Gav bort några stycken i julklapp och de var MYCKET uppskattade. Köpte en själva för några månader sedan, så vi vet att den funkar bra.
Den river iofs inte vitlöken, men är bra i alla fall! :)
Hestia, kommer du ihåg vad dom kostade på ett ungefär?
Jema
Den här finns säkert på fler ställen. Den ser ut som ett litet askfat med vågformiga räfflor i botten som man skrapar lyftan mot och kvar får man skalet i handen. Tydligen något som används mkt i Frankrike enl. butiksbiträdet.
(Jag vet inte om detta passar just på en nyårsfest, men annars brukar det vara uppskattat!)
När jag varit bjuden på middag (där det inte är alltför många gäster) har jag ibland tagit med en korg "krukbröd".
Köp lagom stora terracotta-krukor (en till varje gäst) och diska dem noga. Baka valfritt matbröd i krukorna (dvs. lägg deg i krukorna och ställ in i ugnen). Packa i en krog med snygg handduk över och ge till värdparet. Varje gäst får ett krukbröd (istället för kuverbröd) till maten, och värdparet får behålla krukorna efteråt.
Linnie - vilken superbra idé!!! Lägger man i degen efter det att den jäst första eller andra gången?
Tack Hestia!
Brödet skall i krukorna mellan jäsningarna. Ungefär halva krukan brukar vara lagom. Då höjer brödet sig fint över krukkanten under gräddningen.
Vi har faktiskt lekt med tanken på att måla krukor i bröllopets färger med vårt monogram, och sedan skriva gästernas namn på krukorna. Placeringskort och kuvertbröd (och gåva till gästerna..) i ett!
/Linnie
Jema - förlåt, missade ditt inlägg! Runt eller under 200 har jag för mig, det var sambon som köpte just dessa julklappar, så jag har ingen riktig koll!
Linnie - Vilken superidé!! Jag vill också ge gästerna något och kombinera detta med placeringkort, men har ännu inte bestämt mig för vad...
Vet ni vad?! Det blev ingen korg Jag fick ju inte tag på en, tyvärr.
Och jag måste bara säga att affärerna hade ett väldigt dåligt/tråkigt utbud av saker i allmänhet (självklart nu efter julen och allt, men ändå).
Så det blev så att vi köpte placeringskorts hållare i nysilver (tror jag), dom var jätte fina och jag vill själv ha sådanna. Bör kanske tillägga att jag känner värdparet MYCKET väl
Så jag vet vad de gillar.
Tack än en gång för alla tips!
Jema
Jag trodde man skulle _hacka_ vitlöken, inte riva den *ler*
Ätbara presenter är bra till de som har "allt". Nån god ost, ett gott vin, kex och frukt i en liten korg. Eller om man är lite förutseende och gör någon inläggning med frukt i sockerlag (jag gav bort saffranspäron till jul, det blev uppskattat) och/eller någon god sylt t ex, och ger bort i en fin burk med något fint tyg på och vacker ettickett. Ett litet tips till en annan gång *ler*
Vad bra att du hittade nåt Jema :0)
Jennie med ie:
När skulle man hacka och inte riva menar du *ler tillbaks*?
Katarillis, jag har fått lära mig att man ska hacka vitlöken när man har den i såser och annan matlagning för att den inte skall bli så besk när man pressar den. Att man ska riva den har jag aldrig hört, men borde inte den i så fall bli besk då med? He he, detta är en hel vetenskap. Lite OT kanske *skratt*
Så länge man inte pressar den så! :D