• bridezilla-07

Vad e terrin??

Med risk för att göra bort mig totalt frågar jag vad terrin är. Har fått ett mat förslag på potatis och jordärtkocksterrin men vi vet inte vad det är...
    Hjälp mig i denna mat djungel..
    Vet du vad/hur det smakar/ karamelliserad portvinsås så säg!

• Svar på tråden Vad e terrin??
  • Hemlig brud 07

Jag skulle tro att det är skivad potatis och jordärtskocka som sedan ligger i en låda med kryddor och något som håller ihop det hela. Bakas i ugnen och skärs sedan i skivor. Lite som potatisgratäng men inte så blaskig/såsig. Torare men utan att vara torr....blev du klokare nu??

• Hemlig brud 07

Kanske inte det bästa exemplet men något att titta på även om det inte är samma ingredigenser

www.tasteline.com/default.ns&intChannelID=&lngRID=877&tlfo=0

• bridezilla-07

jo nu e jag lite klokare... tack !

• jenny_nenne

PROVSMAKA!!! Jag jobbade som kallskänka där vi gjorde laxterinn. Jag tyckte det blev aldeles för "geléigt". Konsistensen blev konstig. Men det beror kanske på hur man gör den? Vi hade hackad lax,potatis,rödlök som blandades med gräddfil och gelantinblad. Hälldes i en form som sedan skars i bitar. BLÄRK!!! som sagt var provsmaka...

• Hemlig brud 07

Men en terrin med potaitis och jordärtskocka borde väl inte bli geleig? Eller?

• viktualia

potatis och jordärtkocksterrin - det ser ut och smakar som en tätt tätt packad gratäng.

Mindre grädde och mer potatissmak än gratäng kan man säga!

Ofta serverat i portionsform - väldigt läckert!

• Hemlig brud 07

Tack viktualia - det var ju precis så jag ville beskriva det men fick inte till det. Är inte riktigt med mig själv idag kan jag säga. Det är mycket nu.

• Courage

Terrin - Det är något som ugnsbakas eller sjuds i en form, UTAN degomslag. Terrinen är alltså namnet på själva porslinsformen som något tillagas i och som maträtten serveras ur. Franskt ord från början.

Paté - Det det är något som ugnsbakas i en form MED degomslag, tex en smördeg. Paté är namnet på den färdiga produkten, för patér kan också bakas i en form men tas sedan ur formen när den ska serveras. Franskt ord från början.

Pastej - Lågtyskt ord för paté, se detta ord.

För att få terriner och patéer att gå ihop använder man klistriga proteiner, tex ägg, äggvita eller limämnen t.ex. gelatin. Man kan också använda stärkelse som t.ex finns i potatis, jordärtskockor mm.

Ofta räcker det med det protein som finns i malda kött- och fiskprodukter för att en köttterrin eller fiskpaté ska gå ihop. Men när man jobbar med grönsaker måste man tillsätta protein/gelatin eller stärkelse. Man kan också jobba med stärkelserika rotfrukter och grönsaker, tex potatis och jordärtskockor.

• utvandraren

Ot- men paté behöver inte ha "degomslag". En karamelliserad portvinssås är kraftigt reducerad(kokat länge) och därför lite sötaktig och koncenterad. Misstänker att du ska ha detta till lite kraftigt kött? Jättegott till vilt/helgrillad oxfilé etc.

• Damen i röd hatt

Lite OT men jag måste ge Courage rätt - en paté måste ha deg. Rent språkligt är paté samma ord som pasta, vilket kommer från medeltidslatinets pastare som betyder knåda, som att knåda deg. Det är samma grundord som t.ex. i engelskan pasty (cornish pasty = en slags stora köttpiroger ) eller franskans patesserie, alltså ett finbageri/konditori. Så paté har i sin grund alltid med deg och bröd att göra.

Däremot har kalla terriner kommit att kallas för paté när de skärs i skivor, eftersom de då påminner om patén, som alltid skärs i skivor som det vore bröd. Men rent språkligt så är det en förvanskning, som är väldigt vanlig i Sverige och svenska kokböcker.

Det är bra festmat att servera terriner. Det ger också ett festligt uttryck så det kan nog bli lyckat på ert bröllop!

• utvandraren

ok, tjatig..men dessa 2 betydelser hittade jag på Paté:"1. A meat paste, such as pâté de foie gras.
    2. A small pastry filled with meat or fish."

• Lucia05

Antar att karamelliserad portvinssås i detta fallet innebär att det är smaksatt med socker. :)

• bridezilla-07

tack för alla svar!

Svar på tråden Vad e terrin??