• JohanL

Spex som ska komma från Toastmaster

Ska vara Toastmaster för första gången. Skulle bli jätte glad för lite hjälp med spex roliga lekar till brudparet och gästerna. Gärna lite tips från föredetta toastmaster/toastmadam

• Svar på tråden Spex som ska komma från Toastmaster
  • mooogn

Åh, jag hänger på här! Kan ju alltid tipsa vår toastmaster om denna tråd, förstås...

• Dallas

Jag har varit toastmaster/madame
    Jag hade ju hand om allt som en t ska ha hand om, kul men något ansträngande!
    Jag läste upp de "mest seriösa" telegrammen från märkliga människor och företag.
    Jag skrev om texten på en känd barnvisa så den handlade om brudgumen. Den hade vi som allsång då den fanns i sånghäftet
    Det vanliga skoleken, där brudparet ska svara på frågor och svara med skon
    Andra lekar hade vi inte

Mitt tips; var utvilad och hetsa inte upp dig om något inte blir riktigt som planerat
    Lycka till!!

• JohanL

Tack så mycke. Vad hade ni för lekar då

• Anna555

mer tips tack :)

hur mycket spex vill man ha som brudpar?

• Dallas

Ser nu att jag upprepade mig på sista raden... typiskt mig
    Under skoleken ställde jag frågor/påståenden och brudparet skulle svara med att sträcka upp skon som svar

• Dallas

Anna555
    " Mitt" brudpar ville inte ha mycket lek och "flams"
    Det räckte med skon och att de fick några telegram upplästa. Sången blev uppskattad. Tyvärr kan jag inte lägga ut den här med risk att bli igenkänd, då vårt bröllop är hemligt

• 20071231

Lite spex är väl alltid kul!!

• moe

Jag har också varit toastmaster på ett bröllop och det var skitkul!!!

Det paret gav oss väldigt fria tyglar, men vi känner de väldigt bra, så man visste vad som skulle passa. De ville absolut inte ha en lång och stel middag utan mer spex och sång och party.

Vi gjorde festprogrammet själva, med sånger och lite gamla bilder och så på brudparet. Sen drog vi igång lite olika "spex" under middagen.

- skoleken

- Dansa till musiken
    Hade med en liten bandspelare som vi drog igång några gånger under middagen. Höll upp en skylt mot brudparet när musiken drog igång med en "känsla" som brudparet skulle tolka i sin dans. Så de fick ställa sig upp och dansa: "glada", "trötta" "onyktra", "flirtiga" o.s.v. Valde ut typiska låtar för brudparet, och det blev roligare ju längre in på kvällen vi kom.

- pussa bruden bakom lakan.
    Vi satte ögonbindel på brudgummen och så skulle han "hitta" bruden bakom ett lakan som vi klippt 4 hål i. Vi plockade upp tärnan och systrarna när han såg, så han skulle pussa alla och hitta rätt. Men det han inte såg var att vi efter att han fått på ögonbindeln bytte ut alla, inkl. bruden, mot fyra grabbar! Mycket uppskattat av publiken. Kan tillägga att han var övertygad om att det var hans egen bror som var bruden.....

blev långt det här......

• Anna555

moe, den var bra - haha :)

har ni bra exempel på telegram?

• seewt

hej var tostmadame i sommras. när brud skålen hade skålats så välkomnade jag gästerna till festen & klippte av brudens fars slipps. han visste om det men ingen annan så det blev en bra början...

lycka till

• Dallas

Telegramtips

* Vi vill till brudparet gratulera
    hoppas snart ni blir flera./ Folkbokföringen

*Låt bröllopsklockor länge ljuda,så vi på mera Aspirin kan bjuda/ Apoteket

*Bröllopsnatten blir inte första gången/ Vi som såg er på perrongen

*Börja bröllopsdagen på rätt sätt,
    svarta strumpor och korsett/ Grattis
    önskar vi på Elicette

*Nu är det slut med piska och läder, jag
    önskar jag var i brudens kläder/ Jonas Gardell

Finns jättemånga på nätet, där jag hittat några av dessa.

• Iriz

Jag måste bara berätta vad våran toastmadame gjorde. Det kanske är ganska vanligt men varken jag eller min man hade varit med om det på bröllop förut så vi blev ganska paffa.

Hon sa när min man reste sig för att gå på toaletten under middagen (mellan två rätter) att "nu när brudgummen har lämnat lokalen så är det ju fritt fram för alla andra herrar här inne att kyssa bruden" det bildades långa köer och jag fick fullt upp med pussar. Herregud, jag trodde jag skulle strypa henne...

Jag kan tillägga att jag var inte sen själv sedan att lämna lokalen. Men min blivande tyckte inte alls det var lika pinsamt som jag...

Sen var det en massa annat spex...

• mooogn

Iriz: Jag tror att jag härinne på BT har läst att det är en dansk(?) tradition.

• JePPes_brud

Iriz: Det är en tradition hos danska medborgare..var näligen på ett dansk bröllop för 2 år sen ;)

• .CMD.

Moe: Jag gillar dina ideér. JAg är lite nyfiken på hur ni gick tillväga vid "pussa bruden bakom lakan". Hur fattade han sina beslut? Var det bara genom att pussa alla som stod där och sedan avgöra vem som var vem? Ledde ngn honom fram till de olika ansiktena? Kan ju bli hur kul som helst!!!

• moe

Ja, det blev faktiskt riktigt roligt. Vi ledde fram honom till respektive hål i lakanet där en främmande pussmun väntade.... dock inte brudens som han såklart förväntade sig.

Viktigt att välja enbart nyrakade killar (!) och be dem gärna huka sig lite om de är långa, så inte brudgummen misstänker nåt med tanke på längden....

• moe

Glömde ju svara på din fråga.... Ja, efter att han hade pussat alla, så fick han gissa vem som var hans brud. Han var helt övertygad om att han valt rätt, så han fick pussa den han valt igen, utan lakan. när vi då tog bort ögonbindeln, så stod han där och pussade sin egen bror....

Lättar garanterat upp stämningen i festlokalen!

Svar på tråden Spex som ska komma från Toastmaster