• morgondagg

Översättning till latin - hjälp!

Finns det någon här som kan latin? Jag har nämligen en mening som jag vill ha översatt. Har luskat ut lite själv men jag vill verkligen att den ska vara rätt.

• Svar på tråden Översättning till latin - hjälp!
  • snuttungen

Vad är det för en mening då? Läste latin en gång i tiden, vet ej om jag kan hjälpa dig förrän du talat om vad du vill skriva. Kram kram

• morgondagg

Meningen är från början på engelska. "So long, and thanks for all the fish". På svenska är den "adjöss, och tack för fisken". Ja, den svenska översättningen låter inte helt perfekt därför skrev jag med den engelska.
    Kan du hjälpa mig?

• snuttungen

Hmm, "Ave, gratiae pro piscis" ska det nog bli. Vilken lustig mening, får man vara nyfiken och fråga vad du ska göra med den???

• snuttungen

Förresten, om du vill ha med "all the fish" som på engelska så får vi nog peta in ett "totus" mellan "pro" och "piscis".

• morgondagg

Tack så jättemycket! Jag hittade en variant på internet som var "Vale, et pro piscibus omnibus gratias ago". Inte alls som din. Men den känns lite som en direkt översättning av varje ord. Eller? Din låter mycket bättre tycker jag.

Det är en mening ur liftarens guide till galaxen som jag ska tatuera in på armen. Min bibel. =)

• anne på grönkulla

Den senaste versionen låter mest korrekt. Även om den är längre. Omnibus är ett vanligare latinskt ord och är korrekt böjt dessutom.

Men översättningar till latin blir sällan bra. Finns boken översatt nånstans - kolla där isåfall (borde finnas på bibliotek nånstans) - eller fråga på latininstitutionen på nåt universitet.

• morgondagg

Boken finns inte direkt översatt till latin. Jag har faktiskt mejlat nån på latininstitutionen i göteborg men jag har inte fått nåt svar. Vet inte om de inte har börjat jobba än eller om hon sket i mig. Får väl mejla fler.
    Tack för svaren iaf!

• *Lilla M*

Jag lånar tråden... Ni som kan latin, kan ni hjälpa mig med?
    Hur skriver man:
    Med dig är jag vacker
    alt.
    Du är vacker

??

• Ellte

Gu vad skoj...jag blir jättenyfiken på vad du ska göra med Liftarencitatet på latin :D

Svar på tråden Översättning till latin - hjälp!