• SHa

Vilka skall vi skicka tackkort till???

Hej alla glada

En fråga som har kommit upp nu när det är dags att skicka tackkort.
    Skall man skicka till de som har gratulerat via telegram, de var ej bjudna och gav ingen bröllops present.....
    Först tyckte jag självklart Nej, men nu vet jag inte. Vad tycker ni? Ni som gift er, hur gjorde ni?

Det är inga nära vänner utan tex. grannar till mina föräldrar som jag aldrig träffar men som man ungicks med när jag var yngre och bodde hemma.

• Svar på tråden Vilka skall vi skicka tackkort till???
  • Vinterbrud feb -07

Vet inte vad sedan säger, men jag säger spontant JA :)
    Jag skulle skicka till dem som skickat telegram.

• WimZy

Klart du ska skicka ett tackkort till dem! Det ska vi göra till alla som uppmärksammat oss på vår stora dag! :)

•  Miss Cee

Du ska skicka ett tackkort till alla som

- skickat telegram
    - skickat blommor
    - gett en present
    - gett pengar
    - skickat ett vykort som de skrivit grattis på.

de enda du INTE behöver tacka för uppvaktningen är de som bara sagt ett muntligt grattis, dem tackar man ju genast, muntligt :)

Om det tex är 2 familjer som gått ihop och köpt en present så ska de ändå ha varsitt tackkort, eftersom de bor på olika adresser! Tackkort räknas alltså per adress, inte per gåva.

Du behöver däremot inte skicka ett tackkort med foto i till alla, det är totalt valfritt! De som inte varit bjudna på bröllopet och bara skickat ett telegram eller så räcker det utmärkt med ett handskrivet kort där ni tackar för uppvaktningen, utan foto.

Florist, solist, präst, bageri, frissan etc får ibland tackkort men det är inte nödvändigt. Man kan göra det om man känner att de gett ett extra bra bemötande eller gjort något utöver vad som förväntades av dem. Men det är absolut inte tvunget.

och som sagt, fotograf-tagna bilder i tackkorten är en tradition, men det är inte oartigt att låta bli och det är inte tvunget!

• augustibrud 2007

Hej jag ger mig också in i denna länk. Jag tycker definitivt att man ska skicka tackkort till alla som på något sätt uppmärksammat ens dag. Det kommer vi göra. Det är ju extra roligt när personer som man inte förväntar sig ska uppmärksamma en hör av sig på ens stora dag. Dessutom kan jag tycka att jag vill skicka med foto eftersom de här personerna inte har fått se hur man såg ut men det har ju de inbjudna gästerna gjort. Så jag tycker att det då är extra roligt att både för dom o för oss visa hur vi såg ut.

Så resonerar jag o min blivande men givetvis får ju alla göra vad de tycker känns rätt o bra för dem. Men ett litet tack gör ju alltid någon glad som ansträngt sig.

• viktualia

Vi delade upp det.

Fina tackkort från fotografen för 30 kr st:
    - det fick alla som var med på brölloppet och några som av jättetrista skäl inte kunde komma

Egenhändigt fixade tackkort (julkortvariant) beställa från nätet för 4 kr st
    - fick alla spontanuppvaktare, de där som skickade present men inte var med på bröllopet osv.

• A:s wife

Enligt alla konstens etikettregler ska man tacka alla som på något sätt uppmärksammade ens dag, även de som skickade telegram utan att vara bjudna.

• SHa

Tack för alla svar, jag har bestämt mig för att skicka tackkort till alla även de som uppvaktade genom telegram.
    Det är tur man har BT att använda sig av när man är villrådig i någon fråga.

Tack än en gång.

• SHa

Glömde en sak...

GOTT NYTT ÅR! och GRATTIS till alla er som har ert bröllop kvar, det är en helt underbar dag ni har framför er!
    Jag kan ju snart säga att jag gifte mig förra året!

• Fru Cinderella

Hur är det med frisör, restaurangen etc? Vet när vi var o kollade på lokaler var det ett ställe som hade en hel vägg med tackkort från brudpar. Ska man tacka dem också?? *nyfiken*

• SHa

Jag skall skicka till min frisör, de andra vet jag inte har inte tänkt så mycket på det.

•  Miss Cee

Dem du betalar för sina tjänster behöver du inte tacka, inte enligt några etikettregler heller.

Däremot tycker jag att det inte är något fel i att göra det om man vill, speciellt om man upplever att man fick väldigt bra behandling eller firman/personen gjorde mer än vad som hade krävts av dem. Och de lär nog bli väldigt glada för tacket.

Men, det är INTE nödvändigt.

• Fru Cinderella

Okidoki.. kommer nog skicka till restaurangen i alla fall, älskar dem redan

Vet även att de jag köpte klänningen av sa att de tycker det är så kul att få se bild på hur man blev sen på den stora dagen. De får ju bara se provningen men aldrig slutresultatet. Så dem skickar jag nog ett speciellt tackkort till med bara bild på mig i klänningen.

•  Miss Cee

Vår präst kommer definitivt att få ett (han har eg en annan församling och åker speciellt för oss), vår solist får ändå eftersom hon är gäst.
    Frissan och konditoriet har jag svårt att se skäl till att skicka kort. Men vi får väl se när vi haft mer kontakt med dem.
    Florist och restaurang har vi inte.

Undrar förresten om något brudpar kommit på idén att skicka tackkort till fotografen? ;)

Svar på tråden Vilka skall vi skicka tackkort till???