• Mommydearest

Vitt guld/platina? För- nackdelar

Vi har precis börjat titta på ringar, och aj vilken nybörjare man är! Jag vet att jag vill ha en förlovningsring med en diamant, men inte vilken av ovanstående metall. Kan jag få lite hjälp att lista för-resp nackdelar? Alltså lite om de olika egenskaperna metallerna har. Tusen tack!

• Svar på tråden Vitt guld/platina? För- nackdelar
  • 26maj2007

finns nog bara en negativ ska med platina och det är att det är dyrt.

• Sanasol

Med platina är väl den egentliga enda nackdelen att det är dyrt, ungefär tre gånger så dyrt för motsvarande ring i vitt guld. Platina är otroligt vit i färgen och förändras inte med tiden, metallen är tung och har en gedigen känsla!

Med vitguld finns endel nackdelar, såsom att metallen kan ändra färg, gulna med tiden osv, något som det inte finns några garantier för. Vitguld är mörkare, mot stålgrå i färgen och om man vill att det ska vara vitt som platina krävs rodinering av ringen (ytbehandling med rodium) som slits bort och det måste göras om med jämna mellanrum för att se bra ut!

Vill man ha platinans fördelar (många av dem åtminstone) till ett fördelaktigare pris kan man fråga en smed om en ring i palladium, som är en platinametall och otroligt vit i färgen, den är dock lättare och billigare än platina.

Lycka till!

• getingen

fast man kan beställa från usa eller england eller varifrån som helst...leta på nätet. en slät 3mm ring i platina kan kosta 3000kr kanske, beror på storleken oxå och vikten. Inte är det ju billigt, men hos en smed i sverige är det nog dyrare tror jag

• Sanasol

En annan fördel med platina är att det är väldigt rent, och beroende på legering oftast väldigt skonsamt mot överkänsliga personer och allergiker.

I sverige måste platinan vara 95% platina och 5% legering för att få kallas platina, dessa regler är inte detsamma överallt, men precis som getingen skriver så finns chans att köpa platinaringar billigare från utlandet, men man får vara beredd på att legeringarna inte är detsamma ( kanske inte garanterat nickelfria) och att kraven på % del platina inte är detsamma överallt.

Vanligaste i Sverige är att platinan legeras med Koppar eller Wolfram, dock förekommer andra legeringar!

• Mommydearest

Tack för svaren!
    Har hört att platina har nackdelen att man inte kan storleksändra ringen senare, stämmer det? Det känns ju som en enorm nackdel, det är ju nästan ofrånkomligt att man får kraftigare fingrar med åldern.

• Sanasol

Det stämmer INTE att man inte kan storleksändra platinaringar, mina ringar är i platina och när jag skulle göra dem var jag i kontakt med många smeder och frågade just den frågan, och det är INTE ett problem.

• 26maj2007

har läst om andra här som gjort ändringar på sina platina ringar. så det går

• Mommydearest

Sanasol: Varför frågade du många smeder om detta? Hade du också hört det eller?

• Sanasol

Mommydearest:

Ja, hade hört här på BT att det inte skulle gå att storleksändra, därför frågade jag om det i samband med sökandet efter den rätta smeden!

• Mommydearest

Ok ;) Tack för era svar. Finns det verkligen inga andra nackdelar än priset?

Svar på tråden Vitt guld/platina? För- nackdelar