• fiffiluran

hmmm.. killens ring?

Hej! Jag funderar på att fråga min kille the big question.. så klurar jag lite på killens ring. Som jag har førstått det kan tjejen ha 2 ringar, en førlovningsring och en gift-ring. Men killen har ju bara en ring, eller? Ær det førlovningsringen eller hur funkar det dær egentligen?? Ska man satsa på en stor ring ring eller en liten om man inte vet ringstorlek? Ær det lættare att gøra en ring større eller mindre?

• Svar på tråden hmmm.. killens ring?
  • septemberlinda

Jag tror att killen har kvar förlovningringen även efter att ni gift er..Om du inte är säker på storlek bör du ta reda på det...dock vet jag inte hur utan att han märker något, men det kanske du kan hitta svar på någon annanstans? Lycka till!

• Suzy

Enligt vad jag hört så har killen kvar sin förlovningsring efter bröllopet, och får ingen ny. Har han ingen förlvningsring så brukar j´han få en vigselring. Bruden brukar få både förlovningsring och vigselring. (Om paret ny är förlovade.)
    Angående ringstorlek tror jag det är lättare att göra ringen mindre än större.

• Fjällräv

Mannen kan antingen bara ha en ring, dvs förlovningsringen som i och med vigseln blir "uppgraderad" till vigselring, eller två ringar, alltså en förlovningsring och en vigselring. Det verkar oftast handla om vad man tycker är praktiskt.

Om man väljer en ring nr 2 som vigselring så graverar man in namn och vigseldatum i den på samma sätt som man gör med kvinnans vigselring, och den är med vid förbönen över ringarna.

Om man väljer att mannens förlovningsring "uppgraderas" till vigselring vid vigsel brukar man putsa upp den och gravera in vigseldatum i den, och även då kan den vara med vid förbönen över ringarna.

•  Miss Cee

Killen har traditionellt 1 ring. I Sverige får han den vid förlovningen, i andra länder får han den först vid vigseln.

Idag väljer många i Sverige att även killen ska ha 2 ringar. Min blivande kommer att skaffa en ny ring, men är fortfarande lite osäker på om han kommer att använda dem båda efter vigseln, eller bara den nya.

Du behöver inte ha ringar med när du friar, det har man generellt inte i Sverige. Här friar man och sedan köper/betalar man varandras ring (traditionellt).

Om det är enklast att slå ut eller ta in en ring vet jag inte. Tror det beror på hur den ser ut också... Ska man slå ut den så gäller det nog att den är tjockare och inte har stenar och så. En tunn ring har ju inte så mycket mer att slå ut..

• Meddelande borttaget
  • zleepy

Jag behöll min Titan förlovningsring, la bara till en ny skrift i den..

medans min fru fick en vigselring, plus att hon har sin förlovningsring..

båda dessa i titan.. : )

• N&N

Vi har varit förlovade länge men min sambo ville också ha en ny ring vid vårt giftermål så vi har beställt varsin ganska stor vitgulds ring som är egendesignade och sen gömmer vi förlovningsringarna i byrålådan som minnen :)

• Fru Cinderella

Min blivande kommer ha två ringar efter vigseln.

Alternativt kan du ju fria utan ring och sen går ni gemensamt och kollar så får han precis vad han vill ha.

• fdblondin

vigselutiken.se kan man låna hem ring mått det gjorde vi och sen bställde ringar där i från...

Svar på tråden hmmm.. killens ring?