• cissig

Öm i mellangården. Varför?

Hej.. helt plötsligt har jag börjat känna mig öm i området bakom slidan. Har fått det två gånger nu, båda gångerna efter sex. Själva sexet är inte smärtsamt alls, och inte heller efter. Men efter några timmar känns det som att det blir irriterat i mellangården, och om man känner där känns det ömt och nästan lite sårigt fastän det inte är det. Sen går det över efter max ett dygn. Vad kan detta vara?

Jag har tidigare haft en del problem med svamp, men inte så så allvarligt. Man tycker att om slemhinnorna var sköra skulle det göra ont under och efter sex. Så vad kan detta bero på? Nu har det bara hänt två gånger, och förhoppningsvis blir det inget som fortsätter. Men vill höra ändå om det är någon som vet något om detta.

• Svar på tråden Öm i mellangården. Varför?
  • cissig

Tror du det? Det kliar inte och inga flytningar. Bara lite irritation, kan vara nåt litet litet sår där efter vad jag har känt efter. Hoppas på att det läker.

• bruttan85

Äter du några p-piller?

Jag hade detta problem i 1 år och jag var hos flera gynekologer och testade massor med olika kosttillskott och krämer hit och dit. Inget hjälpte.. det blev lite bättre av zink och östrogenkräm, men när jag slutade med mina p-piller försvann problemet och än så länge har det inte varit tillbaka...

• Shannon

huden är nog känslig efter svampen och behandlingarna, det kan vara torrhet..

kan du inte testa att smörja in dig med intimkräm/silikonglidmedel/olja innan och efter sex?

• sjuttiosjuan

Jag har också haft så för ett tag sedan och jag sökte på internet och där stod det att det kan bli så när man har mycket sex bakifrån. Då "nöter" det lite extra emot där om man jämför med många andra ställningar. Huden sträck liksom ut lite mer då.

• Diddisen

cissig

Det första jag tänkte på är om du kanske har en välutrustad man?
    Eller om ni har börjat ha sex på ett sätt som ni ej haft förut t.ex nya ställningar?
    Tror som sjuttiosjuan att det nog kan vara själva sexet.

• bruttan85

cissig
    hur går det?? :)

• cissig

Jo det gick över.. och det kan väl vara att vi testade lite nytt ;) Men det kan också ha varit nån slags början till ny svamp, som jag varit utan så länge nu. Typiskt..
    Tack för tipsen!

• cissig

bruttan: jag äter minipiller, men har inte direkt märkt något negativt av dom. Mina svampattacker började när jag inte tog några hormoner alls, och har inte blivit värre av dom.. Jag har alltid varit skeptisk till hormoner, och letar efter alternativ. vad använder du istället nu?

• bruttan85

cissig
    jag har haft mycet problem så jag kör med bara kondom just nu och är såå nöjd.. ska börja med yasmin om ett år igen. Det var de som fungerade bäst på mig.. vilken sort kör du?

• cissig

Bruttan: Jag äter minipe. Mitt problem är väl att min pojkvän absolut inte kan använda kondom. Tror vi försökte med det i mer än ett halvår utan att en endaste gång lyckas bra. Han har någon mental spärr mot det, hur mkt han än vill så blir den slak så fort han ser kondomen. Har aldrig varit med om nåt liknande, men så är det. Så sen jag började med minipillerna har allt gått smärtfritt.

Jag tycker också jag har mkt problem, men i o med att jag hade det även innan jag började äta hormoner borde det ju inte vara dom. Frågan är vad som ändrades. Jag kan inte komma på en enda sak som jag förändrade i min livsstil i den vevan tyvärr... Funderar på att prova Ovesterin och se.

• bruttan85

Jag kan ge dig de råd som min gyn gav mig. Tvätta dig med intimolja och använd ovesterin varje dag. Problemen blir mycket mindre. Du kan testa spiral annars. Det fick inte jag för min gyn, men jag ska nog börja med min yasmin igen... har tröttnat på kondom... nu har jag ifs fått ont igen, det är lite konstigt.. men jag fick kraftig svamp för ett tag sen och det har inte läkt än så jag hoppas att det går över snart...

• cissig

ok tack för tipsen. hade du mkt problem med svamp när du åt p-piller?

• bruttan85

Nej inte egentligen, kanske något mer. Jag hade nog ändå lika mycket problem som jag har nu. Det var bara det att jag blev så fruktansvärd torr så att jag inte kunde läka efter varje svampinfektion. Fick lixom aldrig tillbax den normala fuktnivån. Fast det som var problemet egentligen var ju den verksamma ämnet som fanns i Cerazette och Desolett.
    Testa inte pessar om du har mycket problem med svamp då det spermiedödande medlet är uttorkande och kan ge svamp!!

Lycka till!! :)

• bruttan85

cissig
    hur går det?
    Mina problem har precis dykt upp igen... usch jag mår så dåligt...
    Jag börjar se ett samband mellan att sova dåligt och bli öm :(

Svar på tråden Öm i mellangården. Varför?