• Labidochromis

Hur sätta upp en "spansk knut!

Jag är sugen på att låta min tärna sätta upp mitt hår i en enkel "spansk knut" men vi vet inte hur man gör.

Hur får man volymen i knuten? Jag har långt hår (ca 10 cm längre än axlarna) som är rätt så tunt. Antar att man får använda löshår eller dyligt. Tacksam för all hjälp...

• Svar på tråden Hur sätta upp en "spansk knut!
  • Labidochromis

puff puff

någon där ute som skall fixa frisur själv och har lite tips...kanske någon bra sida eller dyligt

• Cavatina

Om spansk knut är en "vanlig" hårknut(?) borde det kanske gå att fästa löshår utanpå det egna håret när det är uppsatt i hästsvans och sen tvinna o snurra ihop till själv knuten, fästa med hårnålar...?

Fast jag kanske är helt ute o cyklar...

• Labidochromis

Jag är inne på samma tankebanor som du....men om man först sätter upp en toffs, hur tvinnar man håret?
    Lägger man löshåret i form av en "donout" och drar det egna håret igenom men då blir det ju ett "hål" i mitten.

Hur gjorde man egentligen på 60-talet?

• Cavatina

Jag tänkte mig nog att man sätter upp egna håret i en svans och "fyller på" den egna svansen med löshår innan man snurrar hela härligheten runt sin egen axel, knuten uppstår efter att man lagt den snurrade svansen runt svansfästet x antal varv. (Är du med, hahaha...?) ALltså, man får först en tjockare hästsvans innan man gör knut av alltihop.

• Labidochromis

Ah..så kan man ju oxå göra.

Hur skall löshåret vara då? Jag har sett löshåret som sitter i en smal kam. Då kan man ju sätta i kammen på ovansidan av tofsen och sen vrida runt hela paketet. Kanske fungerar...eller finns det något bättre typ av löshår?

• Cavatina

Ingen aning... Kan inte ett jota om löshår, tyvärr. Lycka till, det brukar finnas tjejer på BT med betydligt bättre koll på sånt än jag!

• AnnaHBG

Jag har gjort en knut det flera gånger på mig själv med lite hjälp från min gubbe som kollade efter ev luckor. Jag har ganska så långt hår som jag sätter upp i en stram tofs. Ur denna tofs försöker jag hitta centrum så att säga. Mitten av allt hår. När jag hittat centrum så tar jag passera som touperas och sprayas. Dessa viker jag liksom runt min egen hand så jag får en fin böj, som jag sedan fäster i huvudet med massa nålar. När jag gör det så blir det ett hålrum i själva svängen (svårt att förklara). Jag börjar med 4 passeer och sätter dem sas nord, syd, öst och väst om tofsen. sedan jobbar jag på samma sätt så jag får en jämn och fin bulle utan luckor. Brukar göra bullen med diameter 12 cm kanske. Spraya i massor och snåla ej med nålarna. Det går bäst om håret ej är tvättat på några dagar. Jag hoppas du fattar vad jag menar..

• AnnaHBG

Jag har dock aldrig arbetat med löshår så jag vet inte hur det går till...

• MissJay

Min frisör gjorde en spansk knut på mig till hennes gesällprov och hon använde inget löshår. Hon tuperade håret först och använde massa spray. Nålarna trädde hon i så att de syndes så lite som möjligt. Det är svårt att få nålarna att inte helt synas. Jag tror inte att man ska använda löshår. Genom att tupera får du volym i håret. Jag har inte så jättetjockt hår heller.

Svar på tråden Hur sätta upp en "spansk knut!