• funk

Hur mäter jag storlek på hennes ring utan att hon märker något??

Hon ska bli helt överraskad över frieriet och jag vet inte hur jag ska mäta hennes ring. hon brukar itne använda ringar annars hade jag tagit en av de.
    När hon sover kanske?
    tips tack

• Svar på tråden Hur mäter jag storlek på hennes ring utan att hon märker något??
  • Mitt hjärta är hemma

Man kan köpa en för stor som man låter ta in i efterhand. Det finns även s.k. frieriringar som man "hyr" av smed/juvelerare, vid återlämnandet används den som betalning för den riktiga ringen.
    Extremt svårt att ta mått när man sover tror jag. Det kan ju vara svårt t.o.m. för en själv att hitta rätta storleken.
    Kanske kan du hitta någon med liknande fingerstorlek och fråga dem vilken deras storlek är.

• sweetstreet

funk!

Om du vill kan du annars beställa ett kul etui med "ringmått". Tycker jag var en kul idé! man kan tydligen t o m få ena måttet graverat. Sedan kan hon ju välja ring själv eller tillsammans med dig efter själva frieriet!

Kolla in www.vigselring.nu och klicka på "frieri" i menyn på höger sida!

Lycka till med frieriet! :)

• 4/8

Min sambo friade till mig utan att jag ens hade anat att han hade planerat det. Han gav mig en billig ring som inte var en förlovningsring utan bara en ring för sakens skull. Istället gick vi ut tillsammans dagen efter och beställde ringar. På så sätt fick vi en mysig dag på stan samt att vi tillsammans kunde titta på ringar i lugn och ro och få den rätta storleken.

Min fråga är om du absolut måste ha en förlovningsring? Vet du vilka ringar ni vill ha? Det kanske inte är så viktigt att fria med en förlovningsring. Det är bara mina tankar eftersom det var så vi gjorde och det blev jättemysigt. Ringen som jag fick den dagen då min sambo friade har jag fortfarande kvar som ett minne, ett underbart minne som jag kan le åt hela mitt liv.

/F&A

• funk

www.jempguld.se/

guld/vigsel sedan signo.. nr B045 är läskigt vacker:)

å andra sidan när vi sedan gifter oss så kommer det också att vara stenar, då kanske mönstrerna inte går ihop..

tack för hjälpen folket :)

• Jozzylecter

Det är inte svar på din fråga, men jag skulle INTE vilja att min pojkvän valde ringen.

Är du säker på att hon vill ha en ring överhuvudtaget? Hon använder ju i vanliga fall inte ringar. Finns andra sätt att lösa det på, ett halsband t ex.

Menar inte att låta så negativ, men om du kan ju välja att strunta i vad jag sagt. :)

• Mitt hjärta är hemma

MIn make friade med en godisbit som det stod "marry me" på. Han visste att jag skulle vilja vara med och välja ring om det skulle bli av. Dagen efter virvlade vi runt i Paris och letade förlovningsringar tillsammans. Kunde inte blivit bättre.

• dreaming_princess

om det finns en ring som passar henne till ringfingret- lägg den på ett papper och rita av innermåttet.
    snabbt, smidigt, enkelt. sen mäter guldsmeden det måttet bara ;)

• Ma Tai

Jag kanner mig tvungen att svara eftersom jag skall fria till min flickvan pa julafton och nyligen gick runt och funderade pa samma sak.

Jag sokte efter ringar bland hennes grejer men hittade ingenting. Tydligen anvander hon inga.

Till sist tog jag hem ett skjutmatt en dag, och pa morgonnatten matte jag tjockleken pa hennes ringfinger. Hon muttrade lite men vaknade inte.

Jag fick det till 16,30 mm vid fingerleden och da var det tajt. Tror att jag skall satsa pa en ring som ar 16,5 eller 17 mm stor.

Galler att hitta nagot snyggt forst. Tror det blir slata ringar i titan eller stal.

Jag tycker det ar mesigt att titta pa ringar tillsammans och att killen sedan skall "overraska" med frieri. Lite spanning maste det ju finnas i livet...

• Mitt hjärta är hemma

Ma Tai: Tror du inte att frieriet kommer INNAN man tittar på ringar tillsammans då? För jag håller med, annars blir det ju absolut ingen överraskning.

• Brud 2008

Jag ser inget fel i att killen väljer ringen, så gjorde vi. Fast jag hade provat ut storleken först iofs... Men det är ju jätteromantiskt att bli överraskas sådär :)
    Snygg ring du hade valt förresten, jag hade själv tänkt ha den som vigselring, men sen blev det en annan...

• KatarinaT

Ma Tai
    Det är STOR skillnad på 16,3 och 17!! Jag får knappt på mig en ring som är 16, det går med mycket tvål och våld. Men en ring i strl 17 trillar av nästan av sig självt. Sedan är ju inte fingret runt heller, men det antar jag att du tänkt på =)

• Ma Tai

Om ca 4 timmar skall jag fria sittandes vid julgranen. Ringen skall vara den sista presenten som jag "kommer ihag" nar alla andra ar utdelade.

Kopte helt slata silver ringar igar, en at mig sjalv pa 22 mm och en at henne i storlek 14 mm.

Jag hade som bekant matt fingret i smyg, men tror nog att 16 ar for stort. Ena bitradet i affaren hade sjalv 10 (!) och ett annat 12. En tredje i ganget hade 16 men hon var a andra sidan ganska tjock. Dessa kvinnor (inklusive min egen) ar alla kinesiskor.

Jag tog 14 mm eftersom det kan vara en ratt nara kompromiss. Dessutom ar det battre att ta lite pa mindre sidan om jag skulle behova byta. Dom ger namligen inga pengar tillbaka om jag skall byta till en mindre. Daremot far jag betala lite mellan och byta till en storre.

Har ocksa bytesratt i 3 dagar om hon skulle ha emot sjalva utseendet pa ringen. Tror dock att helt slat rund silverring (det enklaste man kan ha) skall fungera. Vi ar bada lite minimalistiska av oss.

Lite kass i magen och forkyld for tillfallet, men jag skjuter inte upp detta ogonblick for det. Hade inte rad med sa mycket andra klappar sa hon skulle nog bli besviken da.

Hoppas bara att hon sager "ja"...

• Ma Tai

Hej igen!

Nu ar frieriet over och hon svarade "ja"!!

Hon blev sa paff att hon forst inte fattade vad det var fragan om, och en ilning av oro hann aka igenom min kropp. Dock samlade hon sig, blev tarogd och sade att hon vill gifta sig med mig.

Och...mirakulost nog...ringen passade perfekt, behover inte bytas.

Sitter nu och planerar forlovningsannons. Vi bor pa ett stalle som heter Shangri-la Garden i sodra Kina sa jag tankte skriva Shangri-la i forlovningsannonsen for att satta lite griller i huvudet pa folk hemma.

Kanns konstigt att plotsligt vara forlovad. Riktigt skont dock.

Ha en skon jul!

• brudkronan

Ma tai!

Grattis grattis grattis!!!

:D

• TigerLinn

grattis till er två :)

• Brud 2008

Grattis! Vad romantiskt det låter! Jag blev lite orolig där ett tag att ringen skulle vara för liten, 14 är ju ganska litet... Men det var ju skönt att den passade perfekt.

• Fru Mallgroda

Tänkte bara kommentera det här med att "hon inte använder ringar annars". Jag använder heller inte ring/ar, men väntar och längtar efterden dag då det sitter en vacker vigselring på mitt vänstra ringfinger. Det är bara den jag vill ha!

• Brud 2008

Jag har heller aldrig använt ringar innan, men vigsel/förlovningsring är ju något helt annat :D

Svar på tråden Hur mäter jag storlek på hennes ring utan att hon märker något??