• Joli-07

Bridalshower???

Är det någon här som haft eller varit på bridalshower istället för möhippa?
    Hur gjorde ni då?

Jag är inte så mycket för idén att ha möhippa utan vill hellre sitta hemma med vännerna och dricka drinkar, äta gott och prata, fnittra och mysa istället!

Men hur "går det till" ?
    Bjuder jag själv in eller är det tärnan som planerar tillsammans med de andra?
    Har ni tips på vad man kan göra?

• Svar på tråden Bridalshower???
  •  Miss Cee

Ska man gå efter amerikansk etikett (och det ska man väl när det handlar om en amerikansk tradition) så kan man absolut inte bjuda in till en egen Bridalshower. Det måste någon annan ordna åt dig.
    Detta eftersom man ger presenter både på bröllopet och på en bridalshower och att det upplevs som att bruden fiskar efter mer presenter om hon håller en shower för sig själv..

Om du vill ordna något själv, istället för möhippa, så skulle jag inte kalla det för bridalshower.
    Alternativt så pratar du med din tärna om att du helst av allt vill ha en lugn möhippa, hemma med lite mat och vin. Alltså enligt det mönster du beskrev. Då har ju tärnan fortfarande möjlighet att fixa lite överraskningar och så, fast i den stillsamma anda som du vill ha det.

Bridalshower innehåller annars mat och dryck, presenter till bruden (ofta underkläder eller annat till bröllopsnatten, eller på mera väluppfostrade showers saker till hemmet) bröllopsrelaterade lekar (som att göra en hel brudklänning av toapapper/näsdukar) och liknande. En shower hålls av någon annan till brudens ära sas, och inkluderar både vänner och släktingar som mamma och svärmor(men generellt bara kvinnor). Det förekommer också numera att vissa par har en shower ihop (alltså brudparet ihop och att män också är med) men det är mera ovanligt. det här är alltså inget för de närmaste vännerna, utan för både mormor, lillasyster, svägerska och vänner!

• Joli-07

Oh, tack!

Det var mycket bra information

Så då kan jag alltså bjuda själv fast inte kalla det bridalshower och kanske påpeka att dom inte ska köpa presenter, eller så ber jag tärnan fixa något.

Vill nog inte ha mamma och svärmor med så det får jag nog tydliggöra för min tärna

Några tips på vad man kan kalla det istället för bridalshower?

•  Miss Cee

Ja du, jag skulle nog kalla det något ganska odramatiskt..FInns ju inget bra begrepp...

"Inför-bröllops-party"
    "Alternativ möhippa"

Eller så får du anknyta till det gamla "Mö-afton" och lägga in lite spa/bad liknande i programmet..(Föregångaren till möhippa/svensexa i Sverige hette Svenafton och Mö-afton eller brudbad tror jag.. Kvinnorna träffades och badade, drack och gjorde sig iordning inför bröllopsdagen. MÄnnen drack och lekte lekar..Ungefär så.)

Svar på tråden Bridalshower???