• Lyckligt gift sedan 20/5 -06

Vill tipsa om underbara kolamuffins!

Har trixat lite med ett recept och bakat de ett par gånger nu med ett fantastiskt resultat. De smakar som ljuvlig kola, nästan som dumle

Muffinssmet:
    2 ägg
    2 dl socker
    1 krm salt
    1 tsk vaniljsocker/vanillinsocker
    100 gr smält margarin (flytande går utmärkt)
    1 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt rör sen ner övriga ingredienser.

Kolasås:
    1 dl socker
    1 dl grädde eller mjölk
    3/4 dl sirap
    50 gr smält margarin (flytande går bra även här)
    1 tsk vaniljsocker/vanillinsocker

Blanda allt förutom vaniljsockret och koka i 15-20 minuter. Blanda sen i vaniljsockret och vispa ihop.

Rör såsen 2 minuter så att den svalnar något. Rör sen ner kolasåsen i muffinssmeten och blanda väl.

Fördela i muffinsformar och grädda i 200 grader i cirka 10-12 minuter.

• Svar på tråden Vill tipsa om underbara kolamuffins!
  • mary81

åhhhhhhhhhhhhhhh Tack! vad hungrig jag blev nu och sugen på muffins

• amore

åh vad gott ska prova på en gång, tack!

• Pillapillan

Det här måste vi testa. Blivande maken är tokig i kolasås.

• Evelina-september 06

jag kopierade och satte in i mn receptbook! låter ljuvliga!

• LissAnna

ska snart ha in mina muffins i ugnen! ska bli spännande att se! :D

• LissAnna

fan! hela ugnen är full av smet... vad har jag gjort fel? följde verkligen receptet till punkt och pricka...

• LissAnna

måste ändra mitt inlägg. ugnen är inte full med smet... den är full med KNÄCK! :(

• annakonda

Det verkar fattas mjöl i receptet....

• LissAnna

ja nu när du säger det! faaaan... :(:(:( eftersom det inte stog så tänkte jag inte på det.

Oj... mjölet glömde jag!!

FAN!!!

Det ska vara 2 dl mjöl i receptet. Jag ber verkligen om ursäkt för din misslyckade omgång, LissAnna. Hoppas verkligen att det inte blev en allt för stor förstörelse.

• LissAnna

får testa i morgon då! MED mjöl...

haha knäck överallt, var börjar man. Får försöka se det roliga i det hela. Det doftar åtminstone gott! ;)

• praline

Hej tyckte oxå att dessa lät jättegoda, gjorde dem och hade i mjöl, de blev helt misslyckade allt bara flöt ut på plåten och det var nästan som om smeten avdunstade. Följde receptet till punkt och prickar....besviken

En anledning som jag kan komma på är att temperaturen på kolan är hög när man blandar i det i muffinssmeten. Sen så använder jag en sån där muffinsplåt, inte vanliga pappersformar. Kanske har någon betydelse.

Hemma hos mig blir de fluffiga och jättesaftiga med en fantastisk kolasmak. Ska prova göra en sats ikväll igen men nu ha i några bitar hemkola i varje muffins. Kan tänka mig att det blir ännu godare då.

Ja, nu har jag gjort de igen och haft hemkola i. Det blev väldigt gott men hemkolan hade inte blivit sådär rinnig som jag trodde att den skulle bli.

• LissAnna

jag testade igen idag, med muffinsplåt och sval kolasmet men det gick inte. har kastat receptet nu, usch vad sur jag blev när det var smet i hela ugnen IGEN!

• praline

Lyckligt gift sedan....

Jag hade muffinsplåt när jag gjorde dem och några i pappersformar men inget av det fungerade, jag har oxå slängt receptet....

Svar på tråden Vill tipsa om underbara kolamuffins!