• Nennie06

p-stav vs. piller

Har i dagsläget inget "preventivmedel"(utom kondom) men då en något seriös relation börjar närma sig är funderingarna framme.Är fruktansvärt glömsk (äter annan medecin som ofta glöms bort) och är därför lite osäker på om p/mini piller verkligen är ngt för mig. Har funderat på p-stav då detta verka vara en "enkel" metod som håller länge men är orolig för alla biverkningar.Är medveten om att det givetvis varierar från person till person men undrar ändå om ngn kan delge sina erfarenheter från denna metod.Har inte fyllt 25(ej fött barn) ännu och känns därför som om dessa metoder är de mest aktuella men vad vet jag ..tacksam för alla svar.

• Svar på tråden p-stav vs. piller
  • missZapon

Jag har haft typ 4 olika sorters piller och haft stav en gång. De första p-pillrena (tredjegenerationen p-piller) jag fick fungerade inte alls då jag fick ständiga blödningar. Då fick jag starkare p-piller som var bra, men efter ett tag så ville inte barnmorskan att jag skulle ha dem längre då det var mcyekt skriverier om att det var farligare än vanliga p-piller. (är dålig på namner men tror det var mercelon och desolett som jag anävde då) Då var precis det här med p-stav nytt så jag tyckte det lät perfekt så jag satte in en sån, fick även då blödningar som aldrig slutade, barnmorskan ville då att jag skulle försöka hålla ut för att kroppen skulle vänja sig. Efter 5 månader stog jag itne ut längre och ställde krav på dem att det skulle ta ut staven. Efter det har jag haft Folumin (eller liknande är sååå dålig på att komma ihåg namn) de var jätte bra faktiskit, de gjorde inget om man glömde på några timmar, alltså inte som mini-piller som man måste ta exakt samma tid!

De senaste pillrena åt jag i 5 år och trivdes jätte bra med detta. Me nhar nu inte ätit p 10 månader och kan säga att det var så skönt att sluta, fick något mindre finnar, jämnare humör och mer lust. Sker som jag inte märkt när "de kom" alltså när jag började med pillrena men som jag märkte som något positivt när jag slutade.

Jag har alltså inget bra råd att ge dig, bara dela med mig av mina erfarenheter. Det bästa är iaf att prata med kunning personal våga prata om sin aegna farhågor och få rätt fakta på en gång.

• pickolina

Det finns flera alternativ, även om du är ung och inte fött barn. Ska se om jag kommer på alla..

*kopparspiral *hormonspiral *p-stav *p-spruta *p-plåster *p-ring

Hmm, kom jag ihåg alla nu? Tror det...

• pickolina

Jag har erfarenhet av en drös olika minipiller/p-piller..men vad som fungerar för mig behöver ju inte fungera för dig... Andra alternativ än piller har jag aldrig testat, så där kan jag inte heller ge dig några synpunkter... Som du själv skrev, det enda du kan göra är att testa. Däremot kan jag säga att fördelen med kopparspiral är = inga hormoner och med hormonspiral = minsta möjliga hormonpåverkan, då hormonerna verkar lokalt i livmodern och inte far runt genom hela kroppen som med alla andra metoder. Då behövs dessutom inte lika stor dos. Hormonspiral är den säkraste metod som finns på marknaden.

• pickolina

Ett tips är att använda sökfunktionen här på BT... Det finns en mängd trådar om ämnet och massvis med info/erfarenheter om de olika alternativen.

• missZapon

kopparspiral och hormonspiral får man väl inte ha innan fått barn?

P-sprutaär inte så jätte bra som ung heller då det tar lång tid för kroppen att ställa om sig efter man väl slutat med den...

• Nennie06

Tack så mkt för alla svar!
    Njäe, spiral är nog inget för mig (gillar inte tanken på det, jag vt att det är ologiskt att då kunna tänka sig att stoppa in en "plasstav" i överarmen men men..sån är jag..usch då lär ju inte bra med alla blödningar och så..jag har egentligen ingen tid att "vänta ut" biverkningar som dessa. Är dansare och gymnast och redan i nuläget är det väldigt ovälkommet...ska söka vidare o tack för era erfarenheter..

• pickolina

missZapon
    Jo det får man! Bara att läsa här på BT om alla unga tjejer som inte fött barn men som ändå har spiral.. :)

Nennie06
    Det svåra med preventivmedel som bara innehåller gulkroppshormon är att man ofta kan få problem med oregelbundna blödningar, mycket blödningar och uteblivna blödningar. Dessa är: hormonspiral, p-stav, p-spruta och p-plåster (tror jag, osäker på den sista)

Vill man vara säker på att ha koll på blödningarna så är det ett preventivmedel som även innehåller östrogen som nästan alltid är att föredra. Vill du då inte äta piller (som du kan glömma bort) så kan du ju prova p-ringen..

• pickolina

Dubbelkollade nu och jag hade fel.. P-plåster räknas till p-ring och p-piller. Dvs innehåller både östrogen och gulkroppshormon.

• missZapon

Här där jag bor sätter de inte in spiral om man inte fått barn iaf.

• pickolina

missZapon - De gjorde inte det förr och många barnmorskor och gynekologer arbetar fortf efter det... Men fler och fler överger det "gamla" och idag är det faktiskt vanligt att unga, barnlösa tjejer har spiral... :)

• missZapon

Vad bra det låter ju jätte positivt, tråkigt att de fortfarande är så gammaldags här då, senast jag hörde det var i sommras, att man inte fick det innan man fått barn alltså.

• pickolina

missZapon - De kanske bara behöver lite övertalning.. ;) Sök på ämnet här på BT vettja. Vet att det är flera som "bråkat" till sig sin spiral. Haha.. Men annars så kanske de ändrar sig med tiden som sagt. Gudskelov så är min gyn och BM inte emot det, så ev blir det en spiral i framtiden.

Svar på tråden p-stav vs. piller