• jenny_nenne

Möhippa

Jag och min sambo har valt att bara ha familjen med på bröllopsmiddagen. Alltså inga vänner, helt enkelt för att det blir så hilma dyrt om ALLA ska bjudas. Men hur blir det med möhippan? Min sambo bad diskret om förslag på vilka som jag ville ha med på min möhippa. Men hur är det egentligen? Måste de som var med på möhippan bjudas till bröllopet? Och hur gör man om man "bara" vill bjuda någon till kyrkan och inte till middagen efter?

• Svar på tråden Möhippa
  • Fru Cinderella

Nja.. jag hade nog tyckt att de på möhippan ska bjudas till bröllopet. Men det är bara min personliga åsikt.

Om du vill bjuda folk till kyrkan men inte till middagen skriv det på inbjudningskortet och var specifik med var du bjuder in till.

• Noja

Jag tycker inte att alla på möhippan behöver bjudas på bröllopet. Många gånger kan ju gamla vänner och skolkamrater som man inte direkt umgås med vara med på möhippan. Dessutom bjuder man ju oftast innan och man har ju ingen aning om vem som fixar eller kommer på sin egen möhippa. Eller tänker jag fel?

• Fru Cinderella

Nej det är sant men det känns bara som att möhippan/svensexan är någon slags förfest till bröllopet. men jag kan ha fått allt om bakfoten..

Viktigt dock att minnas är: Det finns inga måsten!

• Skidbrud (gift)

På min möhippa så hade mina tärnor pratad med de tjejer som är bjudna på bröllopet. Det brukar väl vara de som är bjudna på bröllopet som är med på möhippan!!

• Lena+Mattias=sant

Jag tycker du kan ha med alla vänner du vill ha med speciellt eftersom du bara har släkt på bröllopet.

• anne på grönkulla

Vi had bara ett fåtal på vårt bröllop och bara familj och förväntade mig därför ingen hippa alls. Döm om min förvåning när min syrra och ett gäng tjejkompisar (sm inte ens kände varann innan) kidnappade mig. Så i stort sett ingen av dem utom syrran var med på bröllopet sen.

Men sen har jag förstått i andra trådar att många bara vill ha de närmaste kompisarna och inga som inte är bjuden på bröllopet. Å ena sidan kan man ju då välja att vara extremt lyhörd för bruden eller, å andra sidan, konstatera att de som vill fira henne kan få göra det.

• jenny_nenne

vi får väl se hur det hela slutar. egentligen är det juh inte mitt jobb. Jag tror min sambo är lite orolig för att jag inte ska få någon hippa dock. har egentligen inga nära vänner, jag har blivit bränd rejält av de två jag hade en gång i tiden så jag har valt att inte ha någon bästa vän. Så det blir väl jag och mina styvbarns mamma. Men det kan bli kul det med. Men nu vet jag i alla fall vad ni andra tycker. Tack så mycket!!

Svar på tråden Möhippa