• Maradonna

vitguldsringar och rodiering

Hej!

Jag går och funderar på hur jag vill att min vigselring ska se ut. Hade från början tänkt mig en vitguldsring men har sedan läst om att de måste rodieras en gång per år för att inte förlora sin färg. Då blev jag lite trött för sådant vill jag inte behöva tänka på...att den får repor osv är en sak men att lämna in ringen en gång per år känns bara jobbigt... Överväger istället platina eller palladium. Nu har jag också hört att om vitguldet legeras med 14% palladium behövs ingen rodiering.
    Ni som har ringar i vitguld; hur ser de ut efter några års användning? Lämnar ni in era på behandling en gång om året?

• Svar på tråden vitguldsringar och rodiering
  • 4:e Maj

Jag har bara haft min 6 månader så jag vet inte riktigt men min mammas båda vitgulds ringar är jättefina och har aldrig behövs ronderas om på 30 år.

• Maradonna

4:e maj: tack för svar! Förr användes nickel som legering och då behövdes ingen rodiering. Men nu får det inte användas längre pga risk för framkallande av allergi...

• 4:e Maj

Ok, då försår jag vaför hennes är så fina! Min syster har en ring i platina och en i vitt gul och de ser like fina ut efter 4 år. Har läst att platinan är mycket hårdare och därför 'äter' in i vitguldet men det visste inte hon när de köpte ringar.
    Hade nog själv föredragit platina men hittade drömringen till nedsatt pris så det fick bli vittguld. Kankse något man kan ändra då man blir rik på äldre dar...

• tree

jag har haft en vitguld ring för 3 år, och inoum dem senaste månade kan jag se att de inte är så vit som furum. men jag har fortförande valt en vitguld förlovningsring och vigselring. de i affär sa att jag borde rodieras den värje tre år eller någonting för att hålla den vitt. den är inte så farligt. tänka också att platinum är inte så vit. jag tror att det ser ut ganska grå jämförelse till vitguld...och det kosta mycket mer också så man har inte så mycket råd kvar för diamanter!

• Maradonna

terri: nä precis! Platina är ju mycket dyrare! Palladium däremot kostar som vitguld

• tree

en sak till... man borde tar hand av ringer i alla fall och kolla dem med butik oftar för att titta på 'claws' runt stener etc.... så, det är formödligen en bra sak man är 'tvungen' att göra så värje tredje år med vitt guld... och därefter ska det ser ut som helt nu igen med alla 'scrathes' bort!... och då kanske man kan få en sten till i slät ring på samma tid...eller hur?! det är vad vi planera att gör med min vigsel ring i alla fall!

• Yllo

Nu har jag ringar i rött guld... men för några månader sedan var jag på klassträff från högstadiet. En av mina gamla klasskamrater hade ringar i vitt guld och jag passade på att kika lite extra på dom. Nu (vill minnas 6 år efter vigseln) är hennes ringar alldeles grå och tråkiga. Hon har aldrig lämnat in dom för omrodinering. Vet inte om man egentligen tänker så mycket på att ringarna "tappar färg" om man alltid har dom på sig, det är väl en annan sak om man lägger till en ring eller så som är ny brevid dom gamla gråa...

Ett stort plus med omrodinering är ju att man i samma veva får infattningar kollade, vilket är något som jag med mina rödguldsringar måste komma ihåg att kolla själv.. eller lämna in med jämna mellanrum och kolla upp.

• Duchess

Vi har förlovningsringar i palladium, och är jättenöjda med det! Inga problem med att ringen förlorar färgen eller något sådant. Jag kan verkligen rekommendera det istället för vitguld.

Svar på tråden vitguldsringar och rodiering