• Nickes-to-be

Hur länge innan skickar man inbjudan

Den här frågan har säkert vart uppe hundratals ggr innan men jag undrar lite ändå eftersom jag just blev så stressad av att läsa att många som ska gifta sig har inbjudan o festprogram och allt klart.. jag har inte ens börjat med dem!! Har tänkt på dem lite men inte mer... Vi gifter oss 070707 och hoppas att inte vårt bröllop kommer krocka med någon annan som våra blivande gästers vänner, eller med nån av gästerna...

Men iallafall, När ska inbjudan skickas ut, och hur länge innan ska man sätta sista svarsdatum? Vi har inte berättat för någon än att vi ska gifta oss.... still big secret :)

• Svar på tråden Hur länge innan skickar man inbjudan
  • Fru Cinderella

Kanske en 2 månader innan bröllopet. Är det i semestertider eller väldigt långväga gäster kan man skicka lite tidigare ändå.

• N&N

Vi gifter oss också den 070707 och först hade jag tänkt att skicka ut inbjudan till alla hjärtans dag 14/2, men det blir nog lite för tidigt. Blir istället i mitten av mars tror jag. Vill givetvis att så många som möjligt ska kunna komma, men vill inte att de "glömmer bort" bröllopet och OSA för att vi skickar inbjudningar för tidigt. Å andra sidan är det semestertider... knepigt det där!

När skickar ni andra?

•  Miss Cee

Du kan skicka din inbjudan ett halvår innan om du vill, även om det eg inte är god etikett att skicka den tidigare än 6-8 veckor innan.

MEN det som är viktigt är att du inte ska ha ett lika tidigt osa!! Sätt ditt osa 4 (absolut max 6) veckor innan bröllopet, så behöver ingen ta ställning till något som händer ett halvår i förväg, du slipper få osäkra svar och ingen behöver ta illa upp.

Vill man vara på den säkra sidan med semestertider och så kan man alltid sprida datumet muntligt eller skicka ett "save-the-date-kort".

Men som sagt, det viktigaste är att inte kräva svar för tidigt. Sen kan du bjudan in folk hur tidigt du vill.

(Vi gifter oss 28 april, har osa 28 mars och skickar inbjudan 1 Februari).

• junibrud2006

Vi gifte oss 3 juni, skickade korten i januari med osa 15 april. Anledningen till att vi skickade i god tid var att det var hemligt för alla utom familj och inblandade.

• Nickes-to-be

Aha ok vad bra, fick lite panik när jag läste i andra trådar att en del som ska gifta sig i juli skickar sina inbjudningar redan i jan-feb.. jag som inte ens har börjat göra dem, har bara funderat på färgval. Ska åka till nån pappersaffär och klämma på lite papper nån dag oxå.. Sen så!

• Fru Cinderella

Miss Cee

*tihi*
    Vi gifter oss 28 april, skickar inbjudningarna runt 18 januari och har osa 31 mars

(Skickar lite tidigare bara för att vi flyttar percis i månadsskiftet, skönt att ha fått iväg dem då)

• ¤C¤

Vi ska gifta oss den 25/8 2007. Eftersom det är under sommaren och folk planerar sina semestrar har vi tillsammans med årets julkort skickat ut kylskåpsmagneter med Save the date. Så då kan alla boka in det i sina kalendrar och vi behöver inte skicka ut inbjudningarna förrän innan sommaren!

• Pillapillan

Vi gifter oss i pingst och skickade ut inbjudningarna i förra veckan. Att vi är ute i så god tid beror på några olika saker.
    1. Det är pingst = andra kanske också vill gifta sig då, eller jobba (har frisörsläkting bl.a.)
    2. Nästan alla har långt att åka. Inte från någon annat land, men landsända.
    3. De flesta kommer behöva boka övernattning och det behöver göras i väldigt god tid om man vill ha något i närheten. Faktiskt bara enstaka platser kvar på vandrarhemmet intill festlokalen nu.
    4. Vi bjuder nästan inga barn, så barnpassning kommer många behöva fixa.

...

5. OCh så var det svårt att låta bli när vi nu bestämt oss för att slå till så vill man ju att hela världen ska veta om det.

• Mimi_

Vi gifter oss i början av Juni och kommer att skicka ut inbudan i mitten av februari.
    Osa kommer vi att ha i slutet av april.

Vi kommer att gifta oss långt hemifrån, så de flesta av gästerna som kommer måste boka boende. Så det känns bara bra att vara ute i god tid.

• 4:e Maj

Ska skicka våra 8 veckor innan bröllopet 070504.

• SL78

Vi gifter oss 11 augusti och kommer att skicka våra redan i februari. Mest med tanke på att det är semestertid då och många av våra vänner brukar åka utomlands på semestern..........och den brukar ju ofta planeras i feb-mars.

Funderar på o.s.a 1 maj men det kanske är alldeles för tidigt

Svar på tråden Hur länge innan skickar man inbjudan