• thevovvegang

Knöl i armhålan

Jag brukar känna igenom mina bröst efter knölar. Jag har dock aldrig känt igenom armhålorna ordentligt och tyckte igår att det var dag... Jag hittade då en knöl i vänstra armhålan. Såg här i ett tidigare inlägg att knölar som sitter långt in och som inte gör ont är de som är de farliga... Precis så är min knöl.

Det rör sig inte om nån finne eller annat, detta är en knöl på ca 1 1/2 cm och den är ojämt och flyttbar. Den ömmar som sagt inte alls.

Jag har nyss ringt cancerupplysningen men de har inte telefontid förän om en timme. Jag vill prata med dom innan jag ringer vårdcentralen för det känns som att jag vet vad dom kommer säga: "Det är nog ingen fara, avvakta och kom tillbaka om det blir värre." Men jag litar inte på vårdentralens kompetens, sorry.

Mår illa av orro fast jag försöker intala mig att det säkert inte är något allvarligt, jag är trots allt bara 23 och har ingen cancerhistorik i familjen förutom på den manliga sidan. (Farfar dog i prostatacancer). Kan den manliga ärftligheten påverka mig som kvinna till att få bröstcancer eller rör det sig om två helt olika former av cancer?

Är glad för alla tips och råd jag kan få...

• Svar på tråden Knöl i armhålan
  • missZapon

Jag har ingen anning om vad det kan vara, men vill bara ge dig en kram och hålla tummaran för att det inte är något allvarligt. Var stark, förmodligen så är det inget ofarligt!

*kramar om*

• Mitt lilla hjärtegull...

Halloj där...
    Hur har det gått???
    Har du fått något svar....
    Kramis..

• Carma

Hej,

Du behöver inte oroa dig i onödan. Det kan vara en ofarlig lymfkörtel. Jag har precis en sån i armhålan & även på andra ställen i kroppen. Jag har kanske 5 - 7 sådana. De har gjort styckprov på en av dem & det var inget.

Prostatacancer är ärftlig till viss del bland män men det har inget med bröstcancern att göra. Däremot om din pappa hade haft det skulle det nog tyda på en ökad risk att utveckla någon sorts av cancer. Men med den miljön som vi lever i idag ingen är mer eller mindre riskfri.

När det gäller lymfkörtlarna så kan de blir större om man har ngn infektion i kroppen eller har haft det tidigare. Ibland kan knölarna förbli förstorade som i mitt fall. Min pappa dog i lymfoleukemi så jag har varit lite orolig när jag upptäckte den första knölen men numera oroar jag mig inte. Istället försöker jag att ha sunda vanor & leva i en renare miljön: renare luft, vatten, mindre avgaser, ekologisk mat, etc.

Man kan också få knölarna pga hormoner. Så det kan vara allt möjligt som inte alls behöver vara farligt.

Vårdcentralen borde råda dig att uppsöka en läkare för att ta ett prov. Sådana prover brukar inte göras på akuten utan man får kontakta sin husläkare eller en speceliserad klinik istället, som City akuten i Sthlm t ex.

Hoppas du kommer göra ett prov nu i dagarna och att allt kommer gå bra. Styckprovet är inte farligt dessutom. Jag kände ingenting. Man brukar få svaret dagen efter eller tom samma dag.

Kram
    Carma

• thevovvegang

Hej igen!

Vad jag har förstått så kan dessa knölar dyka upp i samband med infektioner och det var det första sköterskan på telefonen (som jag nu pratatmed frågade efter). Jag har dock ingen infektion och när jag också sa att knölen satt långt in, var oöm och ojämn i formen var hon tvungen att konsulteta läkare. När hon ringde tillbaka sa hon att jag skulle prova att inte använda deo på två veckor... kommentarer?

Om knölen inte är borta om två veckor skulle jag bli skickad till läkare direkt och göra ultraljud.

Så nu har jag ju en plan men usch vad jobbigt att gå och vänta...

Hade jag varit äldre hade de nog skickat in mig direkt men eftersom jag är så ung får jag väl prova annat först. Men jag skulle nog hellre bara få komma in och se vad det är för någonting direkt...

• jocelyn

En helt annan förklaring KAN vara att det är en ofarlig fettklump. Tydligen så kan man få sånt lite varstans och de går att ta bort med en enkel operation eller helt enkelt lämnas kvar eftersom de inte utgör någon fara. Jag hade en sådan knöl under armen när jag var ca 10 år gammal...den har "försvunnit" av sig själv dvs lösts upp av kroppen själv.

Jag tycker du ska vägra ta emot dumma råd som att inte använda deodorant etc utan istället KRÄVA att du får en akuttid så att läkaren kan skicka dig på remiss till att få en biopsi på knölen. De allra flesta knölar är ofarliga men självklart ska man få sin oro tagen på allvar!!!

Gå på akuttiden hos vårdcentralen/närakuten eller om ni har en privat vårdgivare som cityakuten. Du ska INTE behöva vänta i 2 veckor!!!

Stå på dig!

• Carma

Aliuminium chlorid som finns i de flesta deodoranter nu för tiden är ett cancerframkallande ämne och kan orsaka irritation/inflammation i lymfkörtlarna.

MEN oavsett vad det är för orsak ska du uppsöka läkaren så fort som möjligt. Även om det kan röra sig om en ofarlig fettklump/inflammation du ska absolut inte gå runt & vänta i 2 veckor.

När jag fick det så åkte jag in till akuten (för det var sent på kvällen) där de undersökte det de kunde och sa att jag skulle ta ett styckprov dagen efter. Sen åkte jag in till City akuten och fick svar på att allt var ok. Men hade det varit ngt alvarligt, varje dag är viktig

Jag vill också säga att det har inget med åldern att göra. Trots att risken är lägre betyder inte alls att man är riskfri.

Det är bra att du ifrågasätter de råd som du har fått & det är självklart du som ska bestämma vad du ska göra.

Lycka till & håller tummarna.

Svar på tråden Knöl i armhålan