• rottizz

Hur långt kommer man med ca 40-50,000?

Hade tänkt ca 80 pers. Vet inte hur man ska räkna...Vet ju inte vad mat eller nåt kostar...HJÄLP!

• Svar på tråden Hur långt kommer man med ca 40-50,000?
  • Fru Cinderella

Det kan räcka väldigt långt, helt beroende på hur ni prioriterar. Punkta ut vad ni tänkt lägga på klänning, ringar, mat etc.. märker det att det inte räcker till 40-50.000, så dra ner på någon post.

• tree

rottizz
    allt annat kosta lika mycket som festen... en bra tips kanske är att budget halvet för festen... det är någonstans att börjar...

• Lady o Lufsen

Vi hade 120 gäster med ALLT som ett bröllop innehåller för 40.000:-
    Det beror lite på vilka kontakter man har och vad man själv vill lägga ner i tid, pyssel o engagemang...

•  Miss Cee

På restaurang kan ju en middag ligga runt 500kr/person inkl dricka och allt.

Vi räknar med att ha egen lokal, catera/laga egen mat (både och) samt köpa alkoholen i TYskland och fixa egen personal. Det kommer att kosta max 25.000kr för 90pers...

Så, ni kan absolut få till ett bröllop för 80pers på 40.000, men troligen inte på en restaurang.

• NuÄrDetDags

Det kan ni allt klara er bra på!

Mycket kan man göra själv (trycksaker, dekorationer,...), ni kanske har kontakter (familj, vänner,...) som är bra på vissa saker som kan hjälpa er lite billigare här och där... Ni kanske känner en florist eller fotograf eller vet någon som är bra på smink och hår eller på att sy...

Om ni har ett ställe där ni kan ta med egen dryck kan ni spara på att handla den i Tyskland. Buffet som festmat är ju också en grej man kanske kan fixa lite själv. Vi funderar på att göra sallader och så själva och sedan låta ett cateringföretag fixa alla varma rätter.

Och sedan beror det också på vart ni har tänkt er att gifta er och ha festen. Mitt i Stockholm t.ex. blir allt dyrare än i någon mindre ort...

• PP07

Vi hade tänkte 60 gäster ca och har 50-60 000 i budget. Vi hade tänkt lokal där vi kan ha catering och dryck köpt i Tyskland. Jag har varit orolig att det inte ska funka, men det gör det kanske då . Vad tror ni som haft era bröllop?

• Fru Cinderella

PP07

Det tror jag säkerligen ni kan lyckas med. Fast allt beror ju på hur mycket pengar ni lägger på saker runt omkring såsom klänning, ringar etc

• NuÄrDetDags

PP07:
    Det är rätt så exakt vad vi också räknar med, båda vad det gäller antalet gäster och budgeten och hittills ser jag inga problem.

Vi har också hyrt en lokal som har allt vad det gäller inredning, kök, porslin,... maten blir buffet och drickan kommer från Tyskland.

Vi har gjort alla trycksaker + hemsidan själva, min klänning kom från Kina, m2bs ring från Amerika, dekorationer i lokalen hämtar vi från naturen (har ett skogstema),... Istället för julklappar har vi önskat oss t.ex. presentkort från IKEA, där vi tänkte köpa ljus och dukar och sånt.
    Det blir säkert hur bra som helst!

• PP07

Ja jag kommer göra hemsida och trycksaker och sådant själv. Det är roligt pyssel! Sedan har vi inte lust att lägga en förmögenhet på kläder, enkelt snyggt och stilrent ska det vara. En nära vän är fotograf och ställer upp till självkostnadspris.

• NuÄrDetDags

PP07:
    Men då kan du ju sluta att oroa dig!

• PP07

Så skönt . NuÄrDetDags, har du gjort bröllopshemsidan själv? Tips? Får man kika? Eller har du kanske tips på andra bröllopshemsidor?

• NuÄrDetDags

Någonstans här finns en tråd där alla har lagt in sina hemsidor... Borde gå att hitta med sökfunktionen (den heter "hemsidor" eller så).

Jag har gjort vår själv: www.joliwed.info

Många använder www.weddingannouncer.com, det är gratis och man måste inte kunna programmera.

• PP07

Tack för tipsen! Ska leta upp den tråden! Jag har gjort hemsidor i flera år, så jag har full koll på själva programmerandet osv (använder Dreamweaver och PS och kodar en del själv oxå) men det är skoj att se hur andra lagt upp sina bröllopssidor. Någon sådan har jag ju aldrig gjort förut! Er var jättefin!

• snuttungen

Vi hade 82 gäster, alltihopa gick på 30.000, då hade vi lagt 8500 på klänning, vackert under och frackhyra, 7000 på ring, 1000 på skumpaglas, ljuslyktor och vaser, 1500 på buketten, 3000 på öl, vin, mousserande och alkoholfritt (från Tyskland), 3200 på frissan, ca 500 på servetter och blommor till borden och resten på mat. Vi hade logfest med grillbuffé hemma hos svågern, så vi slapp undan lokalhyra och musik körde vi själva.

• snuttungen

Ja just det, jag glömde ca 350 på inbjudningskorten som jag gjorde själv med pärldekorationer på...

• Tizzeltazz

inbjudningskort, program och dyl (ellt i pappersväg typ ;)) tänkte jag fixa med lite scrapbookingmagi ^^,

på skapa hobby i sthlm kan man sitta en hel dag i längst in i affären och använda alla deras saker (stämplar och stämpeldynor i mängder, emossingpulver, värmefön, "symaskin" för papper, quick kuts, lim, gluedots, magic motifs, mönstersaxar, skärmaskiner osv osv) och få hjälp för bara 50 kr...fast man får köpa till papper och kort som man använder eftersom det inte ingår ^^,
    på onsdagar är det gratis och lite mer informativt och de har också kurser... har alltid jättekul när jag är där eftersom det är oftast är lite folk där man kan prata med och få tips av under arbetets gång ^^,

Svar på tråden Hur långt kommer man med ca 40-50,000?