• Fluffbullarna

Stämpeldyna?

Vi har kommit fram till ungefär hur våra trycksaker ska se ut (vi ska göra det själva) och har hittat fina stämplar vi ska använda.
    Men jag har ingen aning om hur man bär sig åt!
    Hur ska man tänka när man väljer stämpeldyna, vad är det för skillnad på dem? Är de indränkta med färg eller köper man färg separat? Om dynorna har färg i sig, hur mycket räcker den till? Vi ska köpa stämplar från Forma Hantverk, men alla deras stämpeldynor verkar mindre än våra stämplar är?
    Hjälp två totala pysselnybörjare!

• Svar på tråden Stämpeldyna?
  • MissJay

Det måste ju stå hur stora dynorna är eller? Jag vet inte var du bor men gå och kolla på en pappershandel. Inex i Göteborg rekommenderas varmt. Annars en vanlig pappers -eller bokaffär brukar ha sådant!

Lycka till!

• MissJay

Hej igen!

Om du prompt vill ha de från Forma Hantverk så ring dem och fråga!

• Kirsto

De så stämpeldynorna är jättebra. Du gör helt enkelt så att du lägger stämpeln upp och ner på bordet och duttar på färgen med stämpeldynan så att du täcker in hela stämpeln. Här har du en länk med bilder om hur man stämplar. www.monogramsidan.se/cgi-bin/homepage/sw/Ideas/Stamping

Stämpeldynorna är indränkta med färg och räcker till minst 100 tryck. Ju större stämpel, desto mer färg går det åt. Vill du vara på den absolut säkra sidan så beställer du två små stämpeldynor (de kostar ju 25-30:-/st så det är ingen jättekostnad).

Det du ska tänka på när du köper stämpeldyna är att om du vill embossa så ska du välja en stämpeldyna som är anpassad för det, det betyder att färgen ska torka långsamt så att man hinner hälla på pulvret. Bilder och beskrivning på hur man embossar hittar du här: www.monogramsidan.se/cgi-bin/homepage/sw/Ideas/Embossing

• Fluffbullarna

Ok, då tror jag att jag förstår :) Är det mycket bökigare att ha en dyna som är mindre än stämpeln jämfört med att ha en som är lika stor eller större?

Tacks å mycket för all hjälp!

• Heleneli

Jag tycker att det är enklare med en liten dyna, de stora är ju mer otympliga och man ser inte riktiht var man stämplar. Versa Color är bra dynor för övrigt.

En sak som är viktig att tänka på är som Kirsto skrev ovan, att man duttar med DYNAN PÅ stämpeln. Man behöver inte trycka hårt, man ser när man får färg på stämpeln, är man osäker så testa att stämpla på ett papper bredvid. Färgen behöver oftast fyllas på mellan varje tryck.

Om man får färg utanför själva motivet kan man ta tops och försiktigt ta bort det. Annars kan man få fula kanter när man stämplar. En annan sak som man ska tänka på är att inte gnugga stämpeln mot pappret utan trycka rakt. Annars kan motivet bli suddigt.

Lycka Till!

• Fluffbullarna

Tack Lisabet!

Nu har vi beställt själva stämplarna! Dynorna köper vi på någon pappershandel här i stan så man lätt kan köpa nya ifall färgen tar slut.

• JhjartaN

Det är mycket lättare att använda sig av små stämpeldynor.. Lättast tycker jag är att hålla stämpeln i ena handen och dynan i den andra och sen dutta med dynan ¨på stämpeln.
    Öva lite först på något annat papper så att du lär dig hur mycket färg som är "lagom"... För mycket så kan det bli dubbelt och för tjockt och med för lite ser trycket helt tråkigt ut och det är inte säkert att alla delar av motivet kommer med.
    Hoppas dina trycksaker blir fina!

Svar på tråden Stämpeldyna?