• Bröllopstokiig

Vad hände 1965, 1972 och 1996?

Sätter samman festprogrammen och i presentationen av oss ska vi som en del andra här ha en kort "historik" över vad som hände de åren som är "våra" år. Vet någon här vad som, lite kort, hände i världen och Sverige 1965, 1972 och 1996?

• Svar på tråden Vad hände 1965, 1972 och 1996?
  • Bröllopstokiig

Jag fyllde tio år 1972, räknas det?

Jag vet inte hur det är men jag tror att nästan alla bibliotek har sånadär böcker "Detta hände år 19xx" eller nåt liknande, som är som en årskrönika i pocketformat. Där kan man gå igenom allt möjligt kul att ta fram. Inte bara jättenyheter som de flesta förknippar med just de året.

Hoppas det inte var ett för tomt svar.

Petra

• Bröllopstokiig

1996:

Bikinin, den tvådelade baddräkten, Vespan, mopeden, Bill Clinton oxh Carl XVI Gustaf fyllde 50 år.

Luleå vann både Elitserien och SM-guld

"Braveheart" med Mel Gimson dominerade oscarsgalan.

Frankrikes president Francois Mitterrand avled den 8 januari, 79 år gammal

Matmomsen sänktes från 21 till 12 procent.

Ludmila Engquist tog OS-guld i 100m häck.

Arkeologer hittade Buddhas fördelseplats i sydvästra Nepal.

• Bröllopstokiig

Årtal i schlager-världen:
    1996: Gruppen One More Time vinner den svenska uttagningen med låten Den vilda.

1972: Gruppen Family Four vinner (igen) den svenska uttagningen med låten Härliga sommardag.

1965: Ingvar Wixell vinner den svenska uttagningen (inte så konstigt efersom han sjöng alla de svenska bidragen!)med låten Annorstädes vals.

Kanske delar inte alla mitt intresse för melodifestivalen. Jag tycker att det är kult! Men de flesta ser programet och detta passar ung som gammal. Kanske känner den yngre generationen till Ingvar Wixell men det gör säkert de äldre.

• Bröllopstokiig

Tack snälla tjejer för hjälpen! Jag ska kolla på bibblan också när jag kommer iväg dit nästa gång, men det går ju fortare online här!
    Petra, klart jag tar med din 10-årsdag!! Kan jag inte få ha med en bild av dig också? (Iklädd huckle kanske?? )

• Bröllopstokiig

1972 byggde Bill Gates sin första dator - ja, jag vet - jag är lite nördig... det är en arbetsskada.
    Håller för övrigt med Helen - Melodifestivalen ÄR kult!
    10-årig CyberPet i huckle - DET skulle jag vilja se!!! ;o) *fnissar*

• Bröllopstokiig

Fråga efter När?Var?Hur? på biblioteket.
    På vårt lilla kommmunbibliotek har vi dem sparade sedan 50-talet =)

Kolla i på NVH för både det året du söker t.ex 1965 och året därpå... har för mig att de är lite luriga ;)

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Nobels fredspris gick till följande:
    -65) United Nations Children's Fund (UNICEF)
    -72) The prize money for 1972 was allocated to the Main Fund (?)
    -96) Carlos Filipe Ximenes Belo, José Ramos-Horta
    Litteraturpriserna gick till:
    -65) Michail Aleksandrovich Sholokhov
    -72) Heinrich Böll
    -96) Wislawa Szymborska

• Bröllopstokiig

Lite mer schlager-kuriosa - denna gång från Eurovision Song Contest:

1965) Luxemburg vann tack vare France Gall som sjöng "Poupée de cire, poupée de son". Sveriges bidrag hamnade på 10:e plats.

1972) Sverige kom på 13:e plats. Luxemburg vann - sjöng gjorde Vicky Leandros som kammade hem priset med låten "Aprés toi".

1996) Irland vann med "The Voice", framförd av Eimaer Quinn. Sverige kammade hem en 3:e- plats

• Bröllopstokiig

Fler saker som hände 1972:

*hårdrocksgruppen KISS bildades
    *sommar-OS i Munchen,Ulrika Knape, 17 år, tar OS-guld i simhopp
    *Brynäs vann SM -guld i ishockey
    *filmserien "Tårtan" spelades in
    *vinter-OS i Sapporo
    *Minimalismen speglas i bl.a. klädmode och konst
    *Ronnie Hellström fick Aftonbladets guldboll

• Bröllopstokiig

Oj, vad kul att ni grävt upp mitt gamla inlägg! Jaså Kiss är sååå gamla, ja det förvånar mig egentligen inte!

Svar på tråden Vad hände 1965, 1972 och 1996?