• Du&Jag&Datorn

Bröllpsresa - paradisö i juli

Vi funderar på över var vi ska åka på bröllopsresa i början av juli, någon som har tips och bilder?

Vi vill börja med några dagars lyx och mys för att sen kunna byta boende till mer vanlig standard. Vi vill åka till paradiset med vit sand och turkoise vatten, gärna där man kan kombinera med upplevelser också, t ex djur, stad.. etc. 2-3 veckor.

• Svar på tråden Bröllpsresa - paradisö i juli
  • Therese33

Aruba säger jag bara!

• bröllopivinter

koh phangan eller koh tao, kombinerat med bangkok!!!

• A:s wife

ITALIEN!! vill ni till en ö så har vi ju Sicilien eller Capri, vill ni till en stad så finns det många att välja på. det finns även många städer längs kusten som har fina stränder.
    underbart land med underbar mat och kultur, trots att det ligger så "nära" om man jämför med thailand och liknande.
    i juli är det riktigt varmt och fint väder.

• Kirsto

Jag undrar också över samma sak! Någon som har något annat tips eller kan berätta lite mer om något av resmålen ovan?

• bröllopivinter

kirsto- jag kan svar på koh phangan frågor om du vill veta nåt speciellt?

• 4/8

På Malaysias östkust finns det en del små mysiga öar. Perhentian Island, två små öar, den ena mer orörd än den andra, en paradis strand där man solar och badar i underbart vatten på dagen, på kvällen ställer restaurangerna ut sina bord där och man kan äta middag ute på stranden med vågornas kluckande i bakgrunden. Väldigt mysigt och romantiskt!

/F&A

• Kirsto

bröllopivinter: Vi var i Thailand 3 veckor i somras, så vi kommer att välja ett annat land. Men tack snälla du för att du erbjuder dig! Det uppskattas verkligen!

• bröllopivinter

åh nu kom jag på, vita stränder o turkost vatten= norra australien, utanför Airlie beach, strax nedanför Cairns ligger Whiteheaven beach, så fantastiskt vackert!!!

• esposa

Kan varmt rekommendera Roatan i Honduras, Caye Caulker i Beliz och även Playa del Carmen i Mexico. De två första kanske kan vara krångliga att ta sig till från Sverige...? (Jag backpackade i Centralamerika och tog mig dit på egenhand) Men det är verkligen helt underbara ställen med vita sanstränder och turkost vatten- precis som du efterfrågade. Möjlgheter till snorkling, hästridning, vandring, vattenfallsbad m.m finns (som på många andra ställen också i och för sig...) Dessutom ligger de i Mayaindiandernas område så är man intresserad av sånt finns det många gamla indianstäder att besöka. Låter det intressant så hör av dig så ska jag försöka besvara dina frågor! Lycka til

• Kirsto

esposa: Alla tre låter intressanta! Hur är det med orkaner i juli i Mexico? Har du koll på det? Och hur turistigt är det på Playa del Carmen? (De övriga två tar jag helt fräckt för givet att det inte är så mycket turister på, men det kanske är fel?) Klarar man sig utan spanska i Honduras och Beliz? Nåt man ska vara försiktig med eller rädd för?

• esposa

God morgon!
    Playa del Carmen är ganska turistigt men har å andra sidan en bra kombination av bad, sol, kultur (i närheten) och bra restauranger/affärer/barer etc. Roatan är en liten ö med reaggy-känsla som bara är helt underbar! Visst finns det andra turister där men det är liksom inte lika exploaterat... det finns inga shoppingstråk och sånt. Kan kanske kombineras med några dagar på fastlandet om så önskas? Både på Roatan och framförallt i Beliz tar man sig fram bra på engelska och människorna är mycket gästvänliga.

Hurvida det är orkanperiod i Juli vet jag tyvärr inte... Men det går väl att kolla upp med ett resebolag eller nåt. Jag åkte med Kilroy men även andra resebolag ornar kanske resor till dessa ställen. Jag åkte maj-juni och då var det regnperiod och visst regnade det men oftast bara en störtskur om dagen som varade i ca 30 min. Då ÖSTE det verkligen ner, men sen sken solen som vanligt igen

• Kirsto

esposa: Beliz.. Jag har verkligen INGEN aning om var det ligger! Jag måste läsa på.

Vi har funderat på att åka till Mexiko tidigare (ÄLSKAR att snorkla!), men första året var det lite för dyrt för oss, sen kom orkaner... det har fallit bort lite helt enkelt. När var du där?

Har funderingar på att åka två veckor till Italien och två veckor till en paradisö. Jäkla budget som aldrig vill hålla.

• esposa

Jag var där maj-juni 2004. Gjorde en rundresa genom Centralamerika (med början i Costa Rica och slut i Playa del Carmen i Mexico). Fick på så sätt se en mycket varierad natur (berg och vulkaner, cloudforrest, sandstränder), storstäder kontra små byar samt följa Mayaindianernas historia. Resan tog ca 6 veckor men man kan ju välja ut delar av den om man vill... Alla tre ställena erbjuder möjligheter till dykning/snorkling (själv snorklade jag bland hajar och rockor utanför Roatan - snacka om adrenalinkick!!)

Italien låter också väldigt härligt och är kanske inte ett lika stort "projekt" som att ta sig till Centralamerika... Vi funderar på att åka till kusten utanför Barcelona och sola och bada och sen åka in till Barcelona några dagar för att få kultur och lite storstadsliv... Men inget är bestämt än... Det är så svårt att bestämma - vill ju åka överallt

• Kirsto

esposa: Jäklar vad modig du är! Jag blir bara mer och mer harig hela tiden... Snorklade med en Andaman sea snake i somras. Gick ganska bra just då, men jag blev rädd när den tittade på mig och jag fattade att den inte var mer än tre meter ner rakt under mig. Jag är INTE snabb i vattnet! *s* Blir bara rädd, får ingen kick liksom. Tur att det var en snäll orm, särskilt med tanke på att jag faktiskt hade dött om den hade blivit sur på mig. Och tydligen måste man vara rädd för (sting)rockor också nu sen krokodilkillen från Australien dog av en sån.

• Kirsto

esposa: Vi var först väldigt inne på 4 veckor i Karibien, men det verkar bli så extremt dyrt. Å andra sidan kanske inte Italien är billigare, har inte kollat priser där ännu. Men jag vill gärna se Rom. Otrolig historia! Å andra sidan kanske det bara är smog i juli, jag vet inte.

• esposa

Ja, hade det varit idag så hade jag nog inte gjort det... Hajarna höll sig på lagon avstånd men de rörde sig sådär...mystiskt som de gör i "Hajen". Det var nästan så jag kunde höra musiken i huvudet när jag simmade runt mitt bland dom

• Kirsto

esposa: Du menar att man hinner bli en fegis på två-tre år? (Undrar var det ska sluta för mig då som är en fegis från böjan??)

Brrr... Mystiska hajar... Fast vackra är de!

Svar på tråden Bröllpsresa - paradisö i juli