Ätstörning
Hej tjejer!
Här har ni en ledsen tjej som behöver hjälp.
Jag har lidit av ätstörningar & kroppsfixering till & från sedan gymnasietiden. Det yttrar sig som så att jag lätt får ångest när jag ätit mycket eller onyttigt vilket resulterar i att jag kräks upp maten. Detta sker ofta. efter ett tag blir jag då hungrig igen & vräker i mig mat - som jag sedan kräks upp igen.... Jag får också en känsla av att min hud ska spricka för att jag är så fet.
Jag "skäms" också över min kropp då jag tycker att jag är stor & mullig. Vet att det kanske inte är så egentligen men i min värld så känns det som att jag är ett stort fläskberg. Att folk viskar bakom min rygg & tänker att:
- Oj, vad hon måste gått upp i vikt.
Nu VET jag ju någonstans i mitt inre att 57 kg på 163 cm kanske inte är hela världen. Vissa dagar kan jag t om känna mig relativt smal. Men som sagt var....
det senaste har min ångest ökat enormt. min självkänsla är nere på 0 & så fort det vankas mat blir jag svettig. Mår värre än någonsin. Därför valde jag igår kväll att berätta för min sambo. Hur jag känner, att jag VET att det är dumt men att ångesten kommer ändå. Jag bad honom om att försöka stötta mig lite extra med komplimanger och "sundare" mat så att jag kanske blir bättre. För om jag äter sunt blir ångesten inte lika påtaglig.
Men icke!!!!
efter att ha burit på detta i 3 år bestämmer jag mig för att berätta hur allvarligt det är - och då tycker han att jag är löjlig!
- Sånt håller ju tonåringar på med. Väx upp.
Inte något stöd överhuvudtaget och i slutet av diskussionen hade han vänt på det så att det nu var honom det var synd om. Fråga mig inte varför.
Så summan av kardemumman: Jag får fortsätta tils det blir dax att uppsöka hjälp. han var den som jag trodde skulle lyssna & förstå men gud, vad jag bedrog mig. Nu tycker han bara att jag är konstig. Jaja.