• Jolanta 11-1 2007

Vad kostar det att göra ringar med eget guld

Hej tänkte höra om det är någon som låtit tillverka egna ringar med eget guld ,vi var hos guldsmeden förra veckan och fick mycket info, så att det nästan snurrade i huvudet
    men tyckte att det lät ganska billigt ....jag måste ha hört fel.
    Är det någon som har svar ????

• Svar på tråden Vad kostar det att göra ringar med eget guld
  • praline

Hej! Vi har gjort våra förlovningsringar och min vigselring i eget guld. Vi fick 110 kr/g. Min förlovningsring gick på ca 800 kr skulle kostat 4000 kr om jag inte hade eget guld, min sambos kostade 1200 kr skulle kostat 5500 kr, min förlovningsring kostade 800 kr (stommen)sen får jag betala för diamanterna som ska vara i den (5*900=4500kr) så 5300 kr för den istället för 8500 kr. Nu hade vi mycket guld med oss och vi har breda och tunga ringar. Men i stort sätt så betalade vi bara själva arbetskostnaden.
    Lycka till !!

• Lasky

Hej Praline!
    Skulle du kunna säga var ni har gjort era ringar? Är det i Stockholm?

• Fru Calice

Generellt kan man ju säga så här

Hittar du en ring du tycker är fin så kan du ju tänka att om du skulle låta göra den med eget guld så blir den billigare eftersom du då bara betalar för arbetet och ev stenar och inte för guldet. men det är alltid billigast att låta smälta ner guldet ocn använda det istället för att sälja guldet till guldsmeden eller lägga det som betalning.

• Sarillo

Hej, jag har hört följande: Vi har ganska tunga förlovningsringar (mycket guld) och nu ville vi göra om dem så att vi får nygjorda vigselringar. Men då sa guldsmederna att dom inte vill göra om ringar med redan använt guld för det blir sämre kvalitet och dom kallar alltid använt guld för skrotguld. Det bästa är att behålla sina tidigare ringar om dom har personligt värde för om man löser in guldet får man väldigt dåligt betalt. Vi tycker dock att det är värt att lösa in våra hos guldsmeden som ska göra våra nya ringar för det blev en dyr historia... Lycka till!

• Fru Calice

Sarillo
    Konstigt - vår guldsmed sa tvärtom (se mitt inlägg ovan).

• Jolanta 11-1 2007

Tack för alla svar ,ja då hörde jag inte fel då .Ja det ska bli spännande jag har ca 15 gram guld som även har affektions värde för mig ,så jag vill gärna smälta ner det,så att det känns mer som min vigselring.
    Ja iväg till guldsmeden ,det börjar brinna i knutarna nu 11-1 07 smäller det.
    Tack än en gång

Svar på tråden Vad kostar det att göra ringar med eget guld