• Akire

besvärligt klister efter tejpen...

Jag blir inte klok på hur jag ska få bort det gamla klistret efter tejpen på operationsärren under brösten! Jag tvättar med tvål och vatten och baddar sedan med alsolsprit, men det verkar hopplöst. "Kletet" vägrar försvinna! Ärren ser rena och fina ut och huden är inte röd eller irriterad. Är det bara att sätta på ny tejp, tror ni?

• Svar på tråden besvärligt klister efter tejpen...
  • alexaa

ja de tror jag..e nog bättre du låter de trilla av själv än att du gnuggar och gnider...

• Marskatt

Hm, när vi hade tejpat hundens öron (boxer på 80-talet...) skulle öronen tvättas med kemiskt ren bensin efteråt för att få bort klistret från tejpen. Vet inte om det skulle kunna funka för dig med, finns (fanns?) i alla fall på apoteket, så det går ju fråga där.

• Hallonsylt

Jag vet att vi tvättade bort plåsterklister med kemiskt ren bensin när jag var liten. Men såklart så får man akta såret...

• Swing

Som sagt, medicinsk bensin! Mycket användbart: tar bort plåsterrester, klister, prislappar och annat kladd man vill ta bort från diverse ställen och saker.
    Badda gärna med vatten eller annat efteråt om du haft det på huden vid ärr/sår.

• Milou27

Hej! Jag är medicinare och jag kan bara hålla med ovanstående talare. Vi använder medicinsk bensin om det verkligen inte går bort på annat sätt. Var bara försiktig så du inte får det i operationssåret!

• Akire

Jag får tacka för alla svar!
    Imorgon ger jag mig ut och inhandlar lite medicinsk bensin!

• pickolina

Säger bara en sak, låt det vara! Varför MÅSTE du få bort resterna??? Låt dem vara, de försvinner när du slutar tejpa sedan.... Det är helt onödigt att riskera att irritera huden runtom och/eller ärren, för det kan få verkligt trista konsekvenser.... Vad är det som är så farligt eller besvärande med lite klisterrester undrar jag???

• pickolina

Jag är op massvis med gånger och den enda gång som jag var nitisk med att rengöra och fixa och dona var den enda gång som jag oxå fick problem med klåda, irriterad hud, inflammerade sår och fulare ärr... De gånger jag inte hållt på så, utan bara bytt tejpen när det behövts (typ varannan vecka) och inte hållt på att göra rent osv så har jag inte haft några som helst problem....

Försökte få min mor att förstå det efter hon op sig, men hon kunde inte låta tejpresterna vara eller tejpen sitta så länge som möjligt innan byte...och mycket riktigt så fick hon irriterad hud, inflammationer och väldigt fula ärr....

Svar på tråden besvärligt klister efter tejpen...