• fåttettryck

smaragd dyrare än rubin/safir?

Hej på er,

är smaragd särskilt dyr?
    Vi har sen ett tag sett ut den perfekta ringen och har inte sett den någon annanstans. 4 smaragder+3 diamanter, kostar tyvärr nästan 11000. 3+2 skulle kosta 9500 (och priset verkar bli högre ju längre vi väntar, utom för 4+3 för den finns i butiken och passar )
    Såg nu igen på en lapp jag skrivit att motsvarande ringar med safir eller rubin har "rek. butikspris" ca. 4000kr för varianten 3+2 och jag kommer ihåg att jag undrade om smaragd då är dyrare än rubin och safir. När jag tittar på internet just nu kom jag dock på att det kan ju vara helt olika storlek på ädelstenarna... men det kan vara intressant ändå att veta hur de förhåller sig till varandra!

• Svar på tråden smaragd dyrare än rubin/safir?
  • fåttettryck

4000kr-priset var från en internetbutik! Men jag skrev upp "rek. butikspriset" och det var det som var drygt 4000kr.

• h-b

Priset kan nog variera beroende på kvalitet. En blåklintblå safir är tex mycket dyrare än en som är nästan svart.

Däremot vill jag tipsa om att smaragder är MYCKET omtåligare än safirer. Och det är mycket större risk att en smaragd spricker än att en safir gör det, och då blir det ju dyrt om man måste köpa en ny....

• Agouza

Rubin och safir (som är samma sten) är näst hårdast efter diamant. Som h-b säger, det beror på renhet och nyans i stenen som avgör priset.

Jag har en vigselring med gula safirer, de är honungsgula och därmed så ovanliga att de är marginellt billigare än briljanterna i smama ring. Ljusgula eller mer gulbruna är mycket billigare. Så gäller också för rubiner, de kna ju vara allt från ljusröda till djupt blodröda. Smaragder brukar variera mellan ljusgröna/vattniga till mossgrönt. Sen beror det på slipning också, de flesta färgade stenar har färre facetter än briljanetr om de är runda. Har de briljantslipning är de dyrare.

Svar på tråden smaragd dyrare än rubin/safir?