• Schmack!

Paus i förhållandet

Hej tjejer!

Jag har inte gjort något inlägg på sistone, vi har varit nyförlovade och jag har njutit och glömt bort internet.

Men så har jag som en blixt från klar himmel fått info från min sambo att han inte längre är 100% säker på om han vill satsa på vårt förhållande. Han säger att han inte är på samma nivå som mig, att han saknar något och att det är inom honom som felet ligger. Han vill nå tillbaka till oss två och att det ska bli vi igen och under tiden ha en paus.

Jag är så osäker och behöver er feedback. Han har inte varit ärlig under dessa veckor vi har diskuterat hans osäkerhet. Han har letat upp en tjej över internet som han sökt stöd hos, inget annat säger han. Jag har nu sett ett mail hon skickat honom och det har verkligen inte med stöd att göra. Jag har konfronterat honom och sagt att ska vi kunna satsa på vårt förhållande måste han lämna alla som inte hör dit utanför. Men han har svårt för det säger han.

Jag tolkar det som att han inte är redo att ens försöka genom att ha en paus. Han vill helt enkelt inte lämna den det andra för mig.

så nu ska vi ha en paus. Har någon av er erfarenhet av paus och hur har ni lyckats hitta tillbaka till varandra.

Jag vill så mycket att det ska bli vi igen, men vill inte pressa honom och bli alldeles för psyko och bara bråka hela tiden.....

• Svar på tråden Paus i förhållandet
  • 2B Mrs Duveskog

Hejsan!
    Vill börja med att ge dig en kram! Det är så tråkigt när sånt här händer! Jag har en erfarenhet av ett försök till "paus", och den säger mig att det inte finns nåt som heter så. Den paus jag hade ledde till att förhållandet tog slut, och att vilja ha en paus känns mer som ett mildare sätt att göra slut. Men jag talar bara för mig själv nu. Det kanske kan funka, vad vet jag?

Det var iaf jag som ville ha pausen i mitt förhållande, men det var för att jag inte vågade säga att jag egentligen ville att det skulle vara slut, eller jag visste nog inte hur jag ville ha det egentligen, men ja ja. Det svåraste men viktigaste är att verkligen diskutera vad pausen innebär tror jag, vad gäller under tiden som ni har "paus"? Utan en sådan överenskommelse kan man nog såra varann ganska mycket, och därmed kan det bli svårt att hitta tillbaka till varandra. Samtidigt om den ena har för utsvävande förhoppningar på vad som är tillåtet under pausen så är det kanske bättre att göra slut helt och låta tiden visa om ni hittar tillbaka till varandra... Som sagt så gjorde vi inte det. Men alla är olika... Lycka till!!! KRAM!

• MhjärtaJ

Jag känner verkligen med dig! Skulle vara min värsta mardröm....

Jag skulle vilja påstå att han nog helt enkelt har svårt för att göra slut helt o hållet. Feghet kallar jag det.
    Att kalla det en paus om han ändå inte vill försöka rädda ert förhållande är ju egentligen bara ett sätt att hålla kvar dig. Skulle vara schysstare att släppa dig då ju...På det här sättet håller han ju kvar dig, du hoppas, väntar , och är antagligen honom trogen, medan han lever livet med andra....

(Jag har, i ett tidigare förhållande, varit med om samma sak, vi hittade aldrig tillbaka till varandra. Försökte ett par gånger men alla sårade känslor, svartsjuka osv hade förstört något som inte gick att reparera)

Men jag känner inte er och ert förhållande!

Ta en "paus" om det känns lättare och se vad som händer....Kan hända att han bara är rädd...? Kanske ert förhållande har blivit mer seriöst på senaste tiden o att det skrämmer honom...

Hoppas allt ordnar sig för er/DIG!

•  Miss Cee

Jag har inte haft någon paus själv, men jag har -tyvärr- inte sett ett enda pars om tagit paus och sedan hittat tillbaka. Som sagts här innan, så brukar det oftast bli ett sätt att göra slut på ett fegt sätt.

Om jag var du så skulle jag säga att:

"Visst vi tar en paus, så får du reda ut vad du vill med ditt liv och med oss. Men lita INTE på att jag kommer att sitta och vänta på dig. Du kan inte paxa mig och samtidigt springa runt med andra och "Känna efter"!

Sen skulle jag fokusera på ett liv utan honom. Om han vill ha dig så är det upp till honom att bevisa det och vinna dig tillbaka. Gå INTE i fällan där du blir den som ska försöka övertyga HONOM om DIN förträfflighet, och sätt ditt liv på sparlåga i väntan på att han ska komma till sans. Alltför många som blir "pausade" kämpar djuret för att vinna tillbaka den andre, och det slutar oftast med att de blir utnyttjade och överkörda av den som ville ha paus, för att "pausaren" helt plötsligt får makt att styra och ställa och den som är lämnad är livräd för att ställa krav och vara besvärlig. Så de lider tyst, vågar inte säga något alls, för då kanske den andre inte tycker att det är värt att komma tillbaka osv.

Gå inte i den fällan. JAg har sett detför många gånger.

Vill han ha paus får han ta det, men inte med dig på vänt!!

• hennaj

..låter kanske hårt...men BRYT!!
    Lägg inte din tid på en sån kille. Du kan få bättre...!

Stort LYCKA TILL!

• karinna

Jag är i en liknande situation och mitt kortfattade tips är: Se det inte som en paus, se det som ett avslut! Ta hand om dig själv, gör saker som du tycker om - sen får tiden utvisa om ni kan hitta något nytt tillsammans. Men, jag säger som Miss Cee: sätt inte dig själv på vänt!!!

• Mitt hjärta är hemma

I mitt förra förhållande tog vi en paus på ett halvår. Sedan var vi tillsammans i ytterligare c:a 5 år. Tillslut var det ändå samma saker som slet isär oss som första gången.

Det enda bra med en paus är väl att man kan få möjlighet att se vad man hade, hur bra det är hemma, och gräset är faktiskt inte grönare... Det kan förstås också visa på motsatsen. :-/ Och precis som någon skrev, vad gör man i pausen? Blir du hans reservplan om nya flingen inte funkade? Vill du vara det?

• Nemo nisi mors

Har han redan hittat en ny tjej som han söker stöd hoss,- BRYT.

Mitt förra förhållande sluta ungefär så som ditt ser ut nu.

Vi kanske hittar tillbaka hette det. Samtidigt träffade han en annan. Jag följde med honom på familje tillstälningar för han hade inte vågat berätta vad som hänt för sin familj etc. Hela tiden dubbla budskap.

Nu vet jag att jag hade mått mycket bättre om jag bara brutit direkt.

Var mycket försiktig. Kanske hittar ni tillbaka till varan men se till att inte vara involverad och tävla om hans känslor för det leder bara till en massa sår, svåra att läka.

Känner verkligen med dig. Att inget anat och sen få en sådan bomb.

• Schmack!

Hej tjejer!

Tack för allt stöd. Vi har idag haft långa samtal och är inte på lång väg klara med varann. Stor kram till er också och tack för tipsen!

• karinna

Det låter jättebra!! Lycka till och var rädda om varandra!

Svar på tråden Paus i förhållandet