• Malin22

Stora porer (A-vitaminsyra?)

Är det någon här som har provat läkemedel med A-vitaminsyra mot stora porer (typ Aberela eller Differin)?
    Jag har väldigt stora porer på näsan och kinderna, samtidigt som jag har väldigt torr hud och lätt får eksem. Eftersom de stora porerna gör att jag lätt får pormaskar vill jag prova något medel som ska göra dem mindre men de som sjukvårdsrådgivningen rekomenderade är väldigt uttorkande, så jag är lite rädd att min torrishy skulle totalkollapsa. (Samtidigt har jag lite läkarskräck och vill inte gärna behöva gå till vårdcentralen för ett sånt "litet" problem...)

Har någon provat dessa preparat?
    Hur funkade det?
    Har någon provat något annat medel mot stora porer som funkat?

/Pormasken

• Svar på tråden Stora porer (A-vitaminsyra?)
  • vixen not a tramp

Många gillar cliniques serie, pore minimizer någonting....

Jag gillar BE smink, trollar bort porerna! Nästan i alla fall....

• Malin22

Problemet är att jag inte kan använda så mkt smink pga hyn är så känslig... är inte cliniques väldigt dyrt? :S

• Ostbågen

Använder just nu Differin. Började för ung. en månad sedan. Har än så länge inte märkt någon positiv skillnad. Huden jag smörjar in blir röd och torr, men porerna är lika synliga och stora som innan. Tror inte jag kommer fortsätta med den här krämen efter återbesöket hos läkaren om några veckor.

• jocelyn

Har använt Aberela mot acne. Du bör inte använda det i hela ansiktet mot "stora porer" för det är inte avsett för det. Krämen innehåller A-vitamin och gör så att övre hudlagret snabbt peelas bort och bygger upp nytt = ökad cellförnyelse. Det sved ordentligt och var riktigt jobbigt att ta på krämen ibland så det var punktbehandling som gällde. Till detta fungerade den utmärkt. Man kan med fördel använda den under natten och sedan en mild fuktgivare dagtid. Det går även att använda smink över om man vill.

Medlet är receptbelagt och man skall EJ vara i solen/ utsätta sig för UV-strålning när man använder det för då riskerar man pigmentfläckar.

• Lins

Jag har haft fruktansvärda besvär med acne och under många år använde jag massor av olika preparat och skadade huden rätt så rejält. Till slut fick jag en remiss till hudkliniken och där fick jag äntligen hjälp! Jag fick aberela och sen dess har jag inte haft mer än någon enstaka finne och det är nu över 15 år sen. När man använder aberela så kommer det först en reaktion där man blir lite sämre, men det är helt normalt. Det är som det ska driva ut det som ligger "gömt". Sen blir det bättre och bättre! Jag hade som sagt väldigt mycket acne så min räddning blev faktiskt aberela!

• Malin22

jocelyn,

jo jag vet att det är receptbelaggt, men det var det sjukvårdsrådgivningen rekommenderade när jag ringde. Stora porer har jag bara på och kring näsan. Får väl se hur jag gör, ska kanske prova clinque först så slipper jag förhoppningsvis gå till läkaren.

• jocelyn

Ja alltså det som är grejen med läkemdel som Aberela är att det är just läkemedel. Utan att skrämmas kan jag säga att yttre hudlagret ramlade av, dvs fjällade bort helt och tja du kan ju tänka dig hur snygg man blir i det läget. Tycker du ska satsa på att hitta någon fuktgivare till huden som inte förvärrar dina por-problem och sedan kan du ju prova och se om du blir hjälpt av Aberela. Om hudläkaren anser det motiverat att skriva ut så prova. Men glöm inte detta med att skydda dig från UV-strålarna!

• Tjolahopp

jocelyn: Vart vänder man sig? hudläkare är inte samma som hudterapeft va? Ska man gå till vanligt sjukhus?

• Shannon

jag har också haft världens problem med acne,
    har precis köpt ACO-s serie från apoteket, och den hjälper faktiskt..

jag har också jättetorr hud men får ändå både finnar och porer.

använder ansiktsvattnet; ACO ansiktsvatten för fet och finnig hy

och för att behandla lokalt på finnarna; aco acnegel och acnelösning

ansiktskrämen som jag använder heter Time pure&clean matifying day lotion (ACO) den ger fukt, utan att täppa till

• Shannon

aco's produkter mot finnar e inte bara bra, de är skitbilliga också :) glömde att säga det!

• carmilla

jag skulle rekommendera dig och gå till en hudläkare,kan vara väldigt lång väntetid dock.Har använt både aberela och differin båda produkterna torkade ut min hy nåt fruktansvärt,trots att jag använde differin för torr hy (har själv blandhy).aberelan slängde jag efter 1 vecka då huden sved,konstant var röd och kändes som sandpapper.clinique`s pore minimizer refining lotion kan jag absolut rekommendera har funkat väldigt bra för mig kostar 260 kr har jag för mig.(be om ett prov om du är osäker på om du tål det)Om du använder foundation så använd en primer innan det förminskar porerna också,te.x joey new york pure pores primer.satsa på en bra hudvårdserie.

Svar på tråden Stora porer (A-vitaminsyra?)