• Sara_31

Muslimsk förlovning? Hur går det till?

Är i stort behov av att få hjälp med hur en så kallad förlovning inom Islam går till. Ja e svensk men min sambo är kurd från Irak. Han vill att vi ska gå till en mölla och förlova oss.Kan någon förklara för mig hur en sån ceremoni går till.

• Svar på tråden Muslimsk förlovning? Hur går det till?
  • anne på grönkulla

Om det är hos en mulla så kan det enligt deras syn ha juridisk betydelse (vilket en förlovning i Sverige inte har).

Hoppas du får mer klarhet i ceremonien och dess betydelse! Kan inte din kille förklara bättre, om det nu är så viktigt för honom?

• Agouza

Förlovar sig gör man inte hos mulla/imam, om inte det är en sedvänja som finns i den kultur/område din blivande kommer ifrån.

Inom islam kan det det skilja sig jättemycket från land till land hur man gör.

Ta reda på vad det är ni ska göra hos mullan eller imamen.

• Sara_31

Alltså visst försöker han förklara vad det innebär och hur det går till,,,kanske e det ja some trög,,,,jag vet inte..Att man inte gör det hos en mölla är ju konstigt när hela hans familj säger att det e till honom vi måste gå..hmmmm..hehe,,,nu e ja helt förvirrad.

• miss upptagen

Jag har gjort detta med en imam.
    Ni går till en imam och ni måste ha 2 vittnen med er.
    Man sitter vid ett bord och imamen säger lite saker sedan frågar han dig om du vill gifta dig med honom efter att du har sagt ja så får du säga vissa saker efter honom på arabiska från koranen.
    Detta gör man när man ska gifta sig. Så efter detta är ni gifta på muslims sätt.
    Det finns imamer som har vigsel rätt så samband med detta kan i gifta er på svensk sätt och då blir ni juridiska gifta. Men har ni inte tagit med er de papperna från skatte verket så blir ni gifta bara på muslimsk sätt.
    Jag är själviranier och vi har ett cermoni samband med detta.
    Lycka till

Svar på tråden Muslimsk förlovning? Hur går det till?