• annate

Oskyddat sex när man har mens..

Jag undrar om det är någon större risk att bli gravid om jag och min man har oskyddat sex under mensen?

• Svar på tråden Oskyddat sex när man har mens..
  • pickolina

Man blir inte gravid då nej. Man kan bara bli gravid runt ägglossning, vilket sker ca två veckor innan mens.

• tattar-Emma

Men du kan bli gravid, risken finns alltid. Säg att din cykel är ovanligt kort en månad, bara tre veckor. Om du har sex dag 3 i cykeln (då har du antagligen fortfarande mens) så kommer spermierna leva i dig till dag 7 eller så, och den dagen kan du få ägglossning.

• pickolina

Det är ju sant.. Tänkte aldrig på det. Har låååång cykel själv... :)

• Pomodoro

Kvinnor har blivid gravida i alla tidpunkter av menscykeln. Rent teoretiskt skall man inte ha agglossning samtidigt som man har mens och manga kvinnor anvander ju sakra perider som p-metod men kroppen ar inte alltid sa forutsigbar.

• hemligt2007

Håller med Pomodoro: Har själv den erfarenheten att jag blev det den sista dagen på mensen. Och jag vet dessutom att befruktningen skedde ganska direkt.

• Mysprick

Måste bara inflika att jag en gång hos gynekologen fick göra ett ultraljud, som visade att jag inom de närmsta dagarna skulle ha ägglossning på ena sidan och på den andra inom två veckor. Jag var där på min första mensdag. Så jag fick lite banning av henne för detta med "säkra perioder", som enligt henne inte finns...
    Vanligtvis borde det ju gå att ha oskyddat sex under mensen, men som sagt, man vet ju inte när ägget lossnar!

• Yoni

Men sen handlar det ju om att ägget ska fastna också. När vi blöder åker ju slemhinnan som ägget ska fastna i ut, och ett eventuellt, mot förmodan, inplanterat ägg med det.

Men man kan ju aldrig vara säker på hur endometriet ser ut just den dag man har sex ...

• tattar-Emma

Yoni

Det är ju gamla slemhinnan, nya befruktningen sker i äggledaren nånstans och sen tar det ytterligare några dagar innan embryot vandrat ner till själva livmodern. I så fall fastnar det i nästa slemhinna.

• Yoni

tattar-Emma

Det är svårt att säga emot gynekologer och så, och folk har ju faktiskt blivit gravida under menstruationsperioden, men det går inte ihop logiskt för mig. Borde man få mens "som vanligt" om man har en oregelbunden ägglossning?

Menstruationen sker ju för att ägget inte blev befruktat, och det är ett cykliskt tidsförhållande mellan ägglossning och att blöda ut endometriet... LH-peak --> ägglossning --> uppbyggnad av endometriet och lutealsäcken --> ingen feedback från lutealsäcken eftersom ingen befruktning skett --> apoptos i endometriet --> mens --> ny ägglossning 12-14 dagar efter första mensdagen... LH-peaken kommer ju för att östrogenet är lågt, och östrogenet kommer från... endometriet och lutealsäcken, som är i uppbyggnad från att LH-peaken har passerat... hmmm...

Hur är det egentligen?

Och om man har två ägglossningar på en månad, har man två LH-peakar då?

Rörigt.

• Pepparmyntan

Verkar som att det inte finns något enkelt svar på denna fråga. Det är nog bäst att köra med skydd om man absolut inte kan tänka sig barn.

• tattar-Emma

Yoni

Grejen är såvitt jag förstår att ägglossningen inte kommer 14 dagar efter förra mensen, den kommer 14 dagar innan nästa mens. Dvs, har du en cykel på 28 dagar blir det ju samma sak, men ta mig som exempel. Jag har en cykel på 24 dagar. Då får jag mens dag 1 säger vi. Dag 25 får jag mens igen. Ägglossningen kommer 14 dagar innan mensen, dvs dag 10. Så jag får mens dag 1 och ägglossning dag 10. Om jag då har sex dag 4 (när jag fortfarande blöder) så kan spermierna leva i mig åtminstone till dag 8, vilket är farligt nära dag 10. Om min mens kommer lite tidigare än vanligt kan jag absolut bli gravid under de omständigeheterna.

• Yoni

tattar-Emma

Nej, precis, ägglossningen kommer (för dig med en något förkortad cykel) ca 10 dagar efter första mensdagen, men i genomsnitt dag 12-14.

Spermier är livsdugliga i högst 72 h, så visst, man kan bli med barn under mensen om man har sex från dag 6-7 (om man har en kortare menscykel som du har) eller i genomsnitt dag 9-11. Dag 9-11 har inte jag mens, eftersom jag har 27-28 dagars cykel.

Jag vet inte... det jag ville säga, och som ju redan är sagt är att det ju är olika, hur lång cykel man har, om man ovulerar oregelbundet, vad man skulle räkna som mens (jag räknar inte blodiga flytningar som mens t.ex. men man kan ju säga att allt med blod i är mens).

Jag tror att det för vissa visst finns säkra perioder, men eftersom man inte kan säga så till folk, då skulle ju alla tro att det gällde just dem, så "finns det inte det".

Så jag antar att jag håller med... men jag är fortfarande nyfiken på två ovulationer per månad... Hur funkar det?

• tattar-Emma

Yoni

Det finns ju säkra perioder i allas cykler, men kruxet är att man inte vet när de är. Sen kan ju vem som helst råka få en ovanligt lång eller kort mensfri period nån månad, så även om man i normala fall ligger på 28 så kan det ju slå fel i det kritiska ögonblicket. Jag säger bara att man aldrig vet och att det är bra att vara försiktig.

Två ovulationer är det nog nån annan som har nämnt =)

Svar på tråden Oskyddat sex när man har mens..