• 26maj2007

Någon som tagit bort gallsten?

som sagt jag undrar om någon har blivit op för gallsten?

• Svar på tråden Någon som tagit bort gallsten?
  • Diddisen

jajemän det har jag blivit.
    ska du snart op eller?

• Diddisen

är det någon du undrar över?

• 26maj2007

oj såg inte att jag fått svar förrän nu.

ja jag ska op snart förhoppningsvis innan jul.

Blev det titthålsop?

fick du åka hem samma dag som du gjorde op?

Hur mådde du efteråt?

• slatka

Jag har också blivit operaerad för gallsten. Mådde uselt innan operationen nu mår jag bättre inte bra men jag jobbar igen så på det sättet är det bättre.

Jag hade tillhålls operation.Var jätte rädd innan operationen men det gick hur bra som helst. Mådde inte alls så dåligt efteråt och när jag gjorde det så fick jag spruta för det. Råder dig att inte äta så snart efteråt. Jag själv väntade till morgon efter, drack bara lite efteråt. Dagen efter fick jag åka hem.
    Har du några frågor så är det bara att fråga.

• 26maj2007

om det är så att jag kommer att få op på morgonen vet jag att jag kommer få åka hem samma dag om allt går som det ska.

vad var det för spurta du fick när du hade ont efter åt?

när jag får ont vill säga väldigt ofta så tar jag voltaren suppar. får nästan alltid ta 3 stycken.

har varit inne en gång och fick morfinspruta. Den var fruktansvärd, visst smärtan försvann men spydde i helt dygn och sen var jag bakfull i två dagar efter. inte kul

hade du flera stenar eller en ?

jag har varit inne på ultraljud och det är en stor sten på 2 cm.

• 26maj2007

tack för ditt svar och tipset om maten.

• Diddisen

26maj2007

Jag skulle göra en planerad titthålsoperation och ord om att jag skulle få åka hem dagen efter.

Men i själva verket så blev det en öppen operation och jag fick stanna kvar i 4 dagar eftersom jag inte kunde äta nåt alls,dom kom fram till att jag inte tålde den smärtstillande medicinen. så när jag väl slutade men den kunde jag äta igen och fick åka hem. Synd bara att det tog 4 dagar innan de kom på vad som var fel. Har nu ett ca 15 cm ärr på magen.
    Så jag har ju mätt bättre.
    Men det är inte många operationer som slutar med en öppen operation så du ska inte oroa dej. Men man ska alltid ha med i beräkningarna när man opererar sej att det inte kanske går som man tänk sej.

• slatka

Under tiden innan operatioen så fick jag bra ta voltaren, men inte ens det hjälpte. Morfin hjälpte inte heller så det mesta tiden fick jag sitta hemma och tåla stenar till de inte kom ut naturligt. Detta är bara i vissa fall och kan bara hanteras så om de är små stenar. Jag hade jätte många små. Min mamma räknade efter att de har tagit ut de( fick de i en liten burk) så var det c 170 st. Man vet aldrig vad det blir fär operatonen men de försöker alltid göra titthålls men om de på det sättet inte når gallan måste de göra snitt. Jag bryde mig aldrig om mina är men trots att jag hade en titthåll så har jag en full är vid navel som syns ganska mycket men de andra syns inte alls.
    Efer operationen fick jag morfin likade medel, fick någon kostigt spruta för illamående och drop för jag har inte ättis fast jag tror att det var bara socker drop.
    Innan du åker från sjukhus kan jag säga att det är bättre att du har ättit och druckit och duchat. Jag svimade ett par gånger så de var rädda för det.
    Man måste börja kissa innan du åker från sjukhus för narkos gör att hela kroppen sover och då är det svårt att man kissar första gång. Jag fick försöka ett par gånger innan det gick.
    var ska du opereras om man får fråga.Jag var opererad på Danderyd sjukhus iStockholm och de hade helt underbar personal.

• 26maj2007

Slatka

OJ vad många stenar!

Nog för de sa att det var vanlgit med flera små men så många.

Jag bor i nordvästra skåne så jag kommer att få åka till Ängelholm och där är de super trevliga och verka kunna sitt jobb. Ängelholm är bara ett litet sjukhus och det är skönt.

Jag är redan förberädd på att de kan göra snitt om det inte funkar med titthålen. fick se en film om hur op utförs när jag var där och träffa läkarna.

Har fått en telefontid med läkaren, har inte fått något datum för op inu. kan inte sova om nätterna och har även ont på dagen. men värst på nätterna. Tar hårt när man har två småbarn också och svårt att orka med jobbet som man ska.

ärren bryr jag mig inte om bara stenen kommer bort så är jag nöjd.

kommer jag på mer så skriver jag igen.

Tack så jätte mycket för era svar.

Svar på tråden Någon som tagit bort gallsten?