• vioola

blodproppar och preventivmedel

Hej på er

Jag fick blodproppar i lungorna ca en månad sen och kommer aldrig mer kunna äta p-piller som innehåller både östrogen och progesteron (gulkroppshormon).

Har läst lite trådar om minipiller här och det verkar negativt till iaf 80%. Är lite nyfiken på hormonspiral men jag vet inte... Helt klart är att jag inte ska ha barn först om två år, det har jag iaf bestämt ;)

Just nu äter jag waran som är blodförtunnande, vet inte riktigt hur jag ska göra nu. Men om sex månader kan jag definitivt börja med nåt av de olika nämda preventivmedlen iaf.

Ska boka tid hos en barnmorska el gynekolog. Men tänkte höra med er först om ni har nåt tips.

Kramis

• Svar på tråden blodproppar och preventivmedel
  • Pepparmyntan

Jag andvänder mig av mini-piller och tycker personligen att de funkar bra. Det som är negativt är att man måste komma ihåg att ta dem väldigt regelbundet. Vissa personer får problem med mellanblödningar och oregelbunda blödningar. Alla p-medel funkar tyvärr väldigt individuellt och att säga om du kommer att råka ut för några biverkningar eller inte är helt omöjligt att förutspå.

Mini-piller innehåller endast progesteron (gulkroppshormon) och det samma gäller för p-spruta, p-stav, hormonspiral. Fördelen med hormonspiralen är att den innehåller en mycket lägredos av gulkroppshormon eftersom det utsöndras lokalt och inte behöver ta sig igenom hela kroppen.

Dessutom behöver du inte oroa dig för punktligheten och du är också skyddad vid magsjuka, intag av antibotika osv. Detta gäller självklart också för p-staven och p-sputan också.

Annars finns de helt hormonfria p-medlena som kopparspiral eller kondom. Du skulle även kunna andvända p-dator som Persona om du har någorlunda regelbundna cykler.

Sök så mycket information som möjligt om de olika p-medel som finns och boka sedan en tid för preventivmedelsrådgivning.

• Lins

Jag bytte från p-piller till minipiller. Först åt jag cerazette som gjorde mig till ett monster, mådde jätte-dåligt av dom. Bytte till exlutena och blev som vanligt igen, nackdelen är som sagt att man måste ta dom på exakt samma tid varje dag. Jag hade jätte-svårt att komma ihåg dom..... Nu har jag satt in en hormonspiral och än så länge funkar det jätte-bra! Har bara haft den i drygt 2 månader. Super-skönt att inte behöva bry sig att komma ihåg att ta ett piller eller vid ev magsjuka så är man ff skyddad mot graviditet.
    Kanon tycker jag!

• vioola

Hejsan

Tack för att ni svarat, vete 17 va ja ska göra bara ;).

Kramis

• Pepparmyntan

Jag tycker helt klart att du ska boka en tid och prata med en gynkolog som kan råda dig till vad som skulle passa bäst. Sedan får man nog tyvärr bara prova sig fram för det finns ingen som på förhand vet vilket preventimedel som kommer att funka bäst. Har du haft problem med blodproppar ska du iallfall helt säkert inte satsa på kombinerade vanliga p-piller och inte heller på p-plåster eller P-ring som innehåller samma typ av kombinerade hormoner som i vanliga p-piller.

Svar på tråden blodproppar och preventivmedel