• Ida-maria

OT: Ont i knäna när jag går i trappor!

Finns det nån kunnig människa här inne som kan kroppen?Jag har börjat få ont knäna när jag speciellt går i trappor! Varför? Får även ont när jag har suttit still länge, som på bio eller på bussen. Nån som vet vad detta beror på?Behöver jag gå till en läkare?

• Svar på tråden OT: Ont i knäna när jag går i trappor!
  • *Lilla M*

Det kan bero på så mycket, att du äter för lite, väger för mycket, ledsvikt (artros), att du är otränad eller överbelastad. Alltså allt möjligt. Försök komma fram till om det smärtar i samband (före, efter) någon speciell aktivitet, eller om något i din livsbalans förändrats det senaste. Då kanske du själv kan luska ut vad det beror på, och ändra det.

Om det inte går över, gå till en läkare eller en sjukgymnast.

• Jenni

Hej,
    jag har exakt samma symtpom. Du kan söka på tex Google på "Movie Goers Knee" eller Femuropatellärt syndrom.
    Just detta symptom är mycket vanligt hos kvinnor med lite "kvinnligare" former förklarade min sjukgymnast.
    Sök upp läkare fort som attan säger jag och försök få remiss till sjukgymnast, mitt besvär började för ca tre år sedan och kom och gick och jag struntade i det. Men varje gång det kom tillbaka var det värre än förra gången. Önskar verkligen att jag hade tagit tag i det hela på direkten, då hade jag kunnat börja träna tidigare och varit frisk nu.

PS jag har gjort bla magnetröntgen som inte visar ngt, det behöver inte betyda att det inte är fel. Man måste verkligen stå på sig mot läkarna har jag märkt.
    Lycka till!!!

• Ida-maria

Jag har kollat nätet och det som stämde mest på mina symtomer är "Jumpers knee" eller "hoppar knä" på svenska. Jag har ett förflutet som dansare och då hade jag lite problem med knäna men då var det när jag hade varit mkt på golvet.

Men vad menas med "kvinnliga former"? Vad har man för kropp då?Och varför? Jag ska kolla på nätet om movie goers....

Svar på tråden OT: Ont i knäna när jag går i trappor!