• Help

Cubic zirkonia

Har tittat lite på ringar på Internet och behöver hjälp med att klargöra en sak. Cubic zirkonia - är det en äkta sten eller bara en billig kopia av diamant?? På vissa amerikanska hemsidor står det att även detta är en äkta sten. Någon som vet?

• Svar på tråden Cubic zirkonia
  • Cecilia 29/6-02

Jag skulle kalla det för billig kopia. Det är ju ingen diamant, det hör du på namnet.

Diamant och brilliant är däremot samma sak. Brilliant är en av de slipningar som förekommer av diamant.

Sen är det olika kvaliteter också på diamanten som är bra att känna till. Bäst är att fråga en guldsmed men annars tycker jag vigselring.nu har bra info under just diamantinfo.

• Pippi

den är syntetiskt framställd, dvs ingen ädelsten.

• Solstrålen

Håller med Cecilia 29/6-02, det är en "billig kopia".
    Dock märker man (eller iaf inte jag) någon skillnad. Har Cubic zirkonia som sten i mina örhängen (bara en glittrande sten syns)... och de blev helt klart mycket billigare än riktiga diamantörhängen. Dock är resten äkta guld. Så jag vet inte riktigt varför man ska lägga pengar på något dyrt, när det ändå glittrar lika mycket som en "äkta sten". Dessa örhängen använder jag dygnet runt, tar aldrig ut dem, och har haft den i öronen i ca 3 år. De har inte slutat blänka/blivit förstörda, trots att jag badar med dem, även i klorvatten!

Men det är klart, har man gott om pengar, så känns det kanske bättre att ha äkta. Fast det syns ingen skillnad (endast guldsmeder borde se det..)

• Cecilia 29/6-02

Såhär skrev guldsemd Anders Fors i en gammal tråd:

"Som guldsmed så avråder jag dig från att ha cubiz zirkon i en vigselring, då dessa inom 1 år har blivit kantstötta och matta pga sin låga hårdhet (ca 5 på en 10 gradig skala där diamanten har hårdhet 10)."

Kanske lite hjälp på vägen?

Vill man ha "glitter" och tycker att diamanter är dyrt kan man välja en ring där man kan sätta i stenar allt eftersom. Varför inte en varje bröllopsdag?

• Maria

Zirkoniastenar är som sades syntetiskt framställda. Men att SE skillnad på dem är inte lätt - jag har hört talas om fall där folk köpt vad de trott vara diamantsmycken och sedan kommit underfund med att det varit Zirkonia.

Allt beror väl på hur mycket man är villig att betala för en ring. En tanke kan ju vara att även m man har gott ställt ekonomiskt är det kanske inte så bra med en jättedyr vigselring om man skall ha den på varje dag. Det finns ju alltid en risk att någon kan vilja råna en eller att man kan bli bestulen på något annat sätt. En snygg men ändå måttligt dyr ring kan kanske vara ett bättre val. En ring som är så dyr att man måste ha den i bankfack eller kassaskåp och inte vågar ha den på sig annat än vid särskilda tillfällen är ju inte bra just som vigselring.

• Julia B

Jag har fått samma råd angående cubic zirconia (har för mig att det är någon form av glas). Man ser inte skillnad på en ny cz och en diamant med blotta ögat. Örhängen och hängsmycken kan man gärna ha cz i eftersom de inte slits på samma sätt. Cz i en ring däremot blir jätteful på ganska kort tid. "Stenen" blir kantstött och grumlig, ser "krimskramsigt" ut.

• Help

Tack för alla svar :)

Tror att jag kommer att satsa på en billig diamantring istället, så jag är säker på att den håller!

• Leah

När jag tog min examen fick jag en ring med tre cz-stenar. Det dröjde inte länge förrän de var matta och så smutsiga ut. Den ringen ligger nu för tiden i en låda...lite tråkigt om samma sak skulle hända med vigselringen så jag skulle rekomendera en äkta sten. Diamant är ju en vacker sten men det finns ju andra ädelstenar som är billigare och precis lika vackra. Vigselringen blir ju än mer unik om man väljer ett alternativ till diamant eftersom det idag är den gängse stenen :)

• f.d. Svart brud

Ska man ha cubic zirkonia ska man satsa på att ha dem i ett smycke som inte slits så mycket som ringar, öhängen eller halsband t ex.

Varför inte satsa på en slät ring som du kan sätta i en diamant i lite då och då, t ex varje år?

• Stina 3/5

Hellre en mindre diamant och äkta än en större cz.

Jag tror också det är en känsla.
    Jag hade aldrig köpt ett smycke med cz, det känns inte bra för min del, jag vill ha äkta stenar annars får det hellre vara.

• Blågula norskan

Rätta mig om jag har fel men jag trodde att man produserar CZ av kol under högt tryck, så att det blir en "diamant" men producerad sådan.... Alltså kemiskt likt en diamant. De framgrävda diamanterna är ju kol som "trycktes i hop" för lenge sedan. Eller? Inge kul om stenen blir ful...

• Johanna = en lat kock

norskan: nej då blir det diamant... men de blir aldrig(?)så stora att de kan användas i smycken...
    Industridiamant kallas det och används bla i brynstål, specialborr och sådant...

• Anonym

Hej
    Jag har upptäckt att det finns labframställda diamanter, safirer, rubiner och smaragder med samma egenskaper som de riktiga stenarna

Frågan är nu om det är så att juvelerare använder dessa och inte säger det eller om man kan få en sån istället för en "riktig" och få det billigare?

//nyfiken

• Cybertina

Cubic zirconia är en syntetisk ädelsten, vilket innebär att det inte är glas, men inte heller diamant utan en syntetiskt framställd sten. Kemiskt sett så består den av den kubiska formen av zirkoniumoxid(ZrO2). Hårdheten är 8,5 vilket är mycket hårdare än bergkristall(7), men också mjukare än diamant(10). Dock skall man notera att cz har absolut noll i andrahandsvärde. Jag tycker att alternativet att köpa en slät ring som man sedan sätter i stenar i år efter år låter trevligare som vigselring.

Syntetiska stenar är svåra att skilja från äkta. När du ska handla kan du prova att be om äkthetsintyg. Gemmologer är utbildade att hjälpa till med sådana frågor.

• Anders Fors

enligt Ädelstenar och Prydnadsstenar av Walter Schumann så har den äkta zirkonen en hårdhet på 6,5 - 7,5. Den kubiska (syntetiska) zirkonen har enligt vad jag vet inte högre hårdhet än den äkta.

Ädelstenen kännetecknas av att vara mycket sprött.

Den kemiska sammansättningen är: Zr (SiO4) eller i dagligt tal: zirkoniumsilikat.

Dispersion (vilket bidrar till lystern) är hela: 0.039 (diamanten: 0.044).

Den cubiska zirkonen är olämplig i en ring som skall bäras under många år.

bästa hälsningar

Guldsmed Anders Fors
    www.vigselring.nu
    www.guldsmed.com

• CyberPet

Varför inte ha en ring med "falska" stenar som man sen byter ut då och då, en och en, när ekonomin blir bättre? Eller köpa en ring som går att göra om längre fram och då sätta in stenar (som vi gjort)?

Petra

• Anders Fors

hej igen,

CyberPet har rätt i att det kan vara en lösning att man väljer syntetisk sten som man sedan byter ut. Det man skall tänka på är att detta endast blir bra vid vissa typer av infattningar. Har man stenar infattade ner i skenan med mellanrum så kan dessa då t.ex bytas ut mot äkta diamanter som då är något något större. Lyssna med en guldsmed så kan han säker hjälpa Er.

bästa hälsningar

Guldsmed Anders Fors

• Help

Tack för alla tips och förklaringar! Jag har bestämt mig för att definitivt köpa en ring med äkta diamant!

Svar på tråden Cubic zirkonia