• Safira

Exlutena

Har börjat äta mini-piller idag, Exlutena. Någon som också gör det? Hur har det funkat för er?

• Svar på tråden Exlutena
  • Marskatt

Hm, jo det gick bra med dem tack. Tills jag blev gravid trots att jag tog dem exakt på minuten rätt varje dag...

• Safira

Oj då... det måste väl vara väldigt ovanligt, eller?

• Marskatt

Tror jag inte. Det är inte så hög säkerhet som man kan tro med minipiller. Vår barnmorska talade om att såna "biverkningar" sällan anmäls, o därför kan säkerheten se bättre ut på papperet än vad den egentligen är. Men så är det ju med alla preventivmedel, inget annat än total avhållsamhet är 100% säkert.

• Safira

Hm, inte så bra. Jag får inte ta vanliga p-piller pga ökad propprisk, så jag får köra på såhär ändå... känns i alla fall mycket säkrare än att köra avbrutet och sätta på gummi efter typ en kvart som det har blivit på sista tiden. *harkel*

• Safira

Och total avhållsamhet är inte heller akutellt.

• Marskatt

Jag förstår dig fullkomligt! Själv letar jag som bäst något som skulle kunna fungera, så för tillfället är det väl den där avhållsamheten som gäller. Å andra sidan är ju sambon utomlands en hel del för tillfället, så det löser sig ju självt!

Lycka till! Jag mådde i alla fall väldigt bra när jag åt dem, hade ingen migrän längre o så, så de fungerade bra på så vis.

• Pepparmyntan

Jag har andvänt mini-piller i 10 år och inte blivit gravid. Jag har andvänt Exlutena och de funkade bra. Det är hög säkerhet på minipiller förutsatt att man tar dem enligt anvisningarna. Du behöver nog inte oroa dig att bli gravid oplannerat. Sedan finns det alltid folk som är väldigt fertila och som blir gravida trotts p-piller, spiral, kondom eller vad de än har för skydd.

• picachu

jag har tagit exklutena i omgångar. Mensen var väck, men om man slarvade med att ta dem på exakta tiden fick jag mellanblödningar. Jag bytte mot cerazette när jag fick konstanta blödningar.
    Men nuförtiden håller jag mig borta från hormoner.

• Lins

Jag åt exlutena under 3 månader och dom fungerade kanon, mådde jätte-bra av dom! Nackdelen var det där med att ta dom på exakt samma tid varje dag. Dessförinnan så åt jag Cerazette och dom mådde jag jätte-dåligt av, ingen bra erfarenhet av dom.
    Eftersom jag tyckte det var jobbigt med att komma ihåg pillrena så har jag bytt till hormonspiral. Har bara haft den i 2 månader, men den verkar funka bra. Jag mår bra och är inte det där känslomässiga monstret som jag var när jag åt cerazette.

• Lilla_Hemlig

Har ätit Exlutena i ett par år, men upplevde efter ett tag minskad sexlust. Trodde att det var en tillfällighet, sånt går ju upp och ner i ett förhållande. Men nu efter 2 år bestämde jag mig för att sluta, och efter bara en månad så är min gamla sexlust tillbaka. Behöver jag säga att sambon är nöjd?

Nu vill jag inte tvinga i min kropp mer hormoner, känner ju nu när jag slutat (har ätit p-piller och mini-piller i 8 år nu) med hormoner hur mycket bättre jag mår utan. Kommer antagligen aldrig mer börja igen, det känns inte som om det är värt det.

• pickolina

Mini-piller är aldrig helt säkra, även om man tar dem korrekt!

Citat: Om det används rätt skyddar minipiller mot graviditet i 94-99 fall av 100, beroende på vilken sort man tar." Slut citat. Taget från www.p-piller.nu

Men å andra sidan så är inget preventivmedel 100% säkert. Inte ens sterilisering! Det säkraste preventivmedlet som finns idag är hormonspiral och eftersom den enbart innehåller gestagen (precis som mini-piller) så kan man ha en sådan även om man inte får anv kombinerade p-piller/östrogen.

Jag åt Exlutena förut men var tvungen att sluta pga cystor på äggstockarna. Det är en vanlig biverkning och ofarligt. Oftast märker man det inte ens men jag fick fruktansvärda magsmärtor av det.

• picachu

En fråga:
    Såna cystor man ibland kan få av att käka piller, syns dom när de tar cellprov?

• pickolina

picachu
    Nej de syns bara om man gör ultraljud. De sätter sig på äggstockarna.. Helt ofarliga men kan ge besvär, så som jag beskrev, dvs magsmärtor osv... Cellprovet tas på livmodertappen.

Svar på tråden Exlutena