• pickol­ina
    Äldre 1 Nov 21:07
    19204 visningar
    19 svar
    19
    19204

    Inåtväxta hårstrån.. Igen..

    Jag begriper inte... Jag har problem med inåtväxta hårstrån, som så många andra.. Ibland blir det inflammerat och ibland inte. Då ser man dem bara "bana väg" innanför huden... Weird! Brukar då oftast bli inflammerat pga att jag inte kan låta bli att försöka pilla ut stråt.. *hark*

    Hur som helst, vad jag inte förstår är... -många gånger har jag låtit bli att raka/vaxa/epilera för att vila lite från problemen. Det är bara det att det inte fungerar på mig... Tror ni inte att stråna letar sig in i huden igen, efter att de redan växt ut... Alltså, allvarligt, vad gör man??? Fler med samma problem???

    (Trött på att vakta strån och pilla var och varannan dag!)

  • Svar på tråden Inåtväxta hårstrån.. Igen..
  • pickol­ina
    Äldre 1 Nov 21:10
    #0

    Ännu knasigare är att det är helt raka hårstrån vi pratar om... Hur kan de då leta sig in under huden igen... Så skumt tycker jag!...

  • Thaila­nds brud
    Äldre 1 Nov 21:10
    #0

    Det enda jag har hört (gällde iofs skäggrakning) var att man skulle vara nybadda i mkt varmt vatten för att stråna ska bli större och lättare att raka av, detta ska tydligen minska risken för inåtväxta hårstrån. Men om det stämmer vet jag inte......ett litet tips bara som egentligen inte är så värdefullt

  • pickol­ina
    Äldre 1 Nov 21:12
    #0

    Ja jag vet på ett ungefär vad man kan testa för att undvika inåtväxta strån...men inte vad man kan göra för att undvika att redan utväxta strån letar sig in under huden.... :(

  • pickol­ina
    Äldre 1 Nov 21:12
    #0

    Men tack för tanken/svar ändå... Uppskattas!

  • brud-f­eb-08
    Äldre 1 Nov 21:12
    #0

    Jag har exakt samma problem och tycker det är jättebetungande. Vet inte hur man bäst ska komma över det.

    Investera en förmögenhet på att ta bort alla hår (och ärr efter att man pillat aldeles för mycket)

    Acceptera att man ser ut som man är, men ändå skämmas när man går på stranden?

  • Flummi­g
    Äldre 2 Nov 23:56
    #0

    Hur ser inåtväxta hårstrån ut igentligen? Jag har undrat detta länge, kanske har det tom...

  • picach­u
    Äldre 3 Nov 00:00
    #0

    jag har typ några konstigheter i ena armhålan; ser typ ut som två små gropar går in i huden, med hårstråna, alltså. jag har försökt peta ut dem, men det går typ inte. det har iaf inte blivt infekterat, men det ser j*kligt skumt ut... :?:o

  • picach­u
    Äldre 3 Nov 00:01
    #0

    flimmig - Annars när de blir infekterade blir det som små bölder och man får lov att pilla ut hårstrået plus geggamojja...

  • Silvon­ia
    Äldre 3 Nov 15:46
    #0

    Jag kan tipsa om en produkt från Depileve som hjälper mot inåtväxta strån. Det är en liten roll-on tub och själva medlet innehåller acetylsalisylsyra (tror jag fick till det rätt...) som gör att hårstrået får lättare att ta sig igenom huden. Det hjälper också om man smörjer in sig med olja eller kräm så att huden är mjuk. Det heter Intimate Folisan och jag blev rekommenderad den på salongen där jag gör brasiliansk vaxning. Jättebra för övrigt. De heter Thaim och ligger på Nybrogatan 81 i Stockholm. www.thaim.nu

    Å en sak till! Vademecum! Alltså, det måste vara världens mest användbara produkt. Om man nu krossar en sån där liten varfylld inåtväxt hårblemma (vilket jag inte kan motstå) så ta lite vademecum på en tops och gör rent efteråt så blir det inte infekterat och inga märken.

  • Sweety­75
    Äldre 3 Nov 21:05
    #0

    Jag har ett tips!
    Det enda sättet som jag har hört och dessutom funkar för mig är att köra en ordentlig peeling "skrubba". Både före och efter att du har rakat/epilerat dig. Försök att peela var och varannan gång du duschar för att få bort döda hudceller. Det är ju i det yttersta skinnlagret som hårstråna försöker tränga igenom. Där är ju en hel del hudceller som har gjort sitt och ska väck. Skrubba ofta, smörj in dig med kroppslotion..klart! ;)

  • pickol­ina
    Äldre 3 Nov 22:16
    #0

    Fast jag begriper fortfarande inte hur mina strån (som redan kommit upp ur huden) kan växa fast i huden igen... Så himla skumt tycker jag!... Så att låta håret växa hjälper ju inte direkt heller i det läget... *s*

  • Örebro­are
    Äldre 3 Nov 23:02
    #0

    Hej tjejer!
    Jag har varit hos en expert, på ett ställe där man gör permanent hårborttagning. ska se om jag minns vad hon sa...

    Epilera och vaxa är det sämsta för hårväxten. För varje gång du drar upp ett hårstrå från roten så skadas hårsäcken och det blir ett sår. Såsmåningom läker hårsäcken men eftersom det då är skadat kan hårstrået klyva sig på vägen upp vilket gör att man kan se flera hårstrån från samma ställe, och stråt blir mindre starkt vilket kan göra att det VÄXER INÅT. Jag blev helt knäckt när jag fick denna information eftersom jag epilerat mig en längre tid och PLOCKAT under armarna för att få bästa resultat som jag trodde...

    Det bästa är alltså att raka, då växer inte hårstråna inåt. Men ovanstående tips som peeling är också bra!

    Pickolina, hur vet du att de inåtväxta hårstråna en gång har växt upp?

    Fråga mej gärna om ni vill veta något mer så ska jag försöka minnas vad experten sa till mej.

  • pickol­ina
    Äldre 5 Nov 16:20
    #0

    Örebroare
    Hmm, hur jag vet det? Det syns ju om ett hår ligger innanför huden eller ej. Dessutom så pratar jag alltså om hår som jag INTE rakar eller tar bort på annat sätt. Hårstrån som kanske är 5-10mm...

  • S-T
    Äldre 5 Nov 22:39
    #0

    Jag tror jag vet vad du menar! De ligger platt med huden, och så är de så vassa att de växer in igen. Eller så växer huden runt dem. Fruktansvärt irriterande små saker... vet inte vad som hjälper egentligen, men för mig hjälper det att skrubba ordentligt med en badsvamp på peeling-joxet. Och Aloe vera gel efteråt.

  • pickol­ina
    Äldre 6 Nov 11:50
    #0

    S-T
    Ja precis så... Weird!

  • Medvet­en
    Äldre 6 Nov 12:09
    #0

    Detta borde vara en produkt som kan hjälpa

    www.smink.nu/ingrown-terminator-p-686.html

  • tryswe
    Äldre 6 Nov 12:31
    #0

    Örebroare

    Det är väl inte så konstigt att din "expert" som lever på att ta bort hår permanent säger att de värsta konkurrenterna vaxning & epilering är det sämsta man kan göra...

    Jag har epilerat i många år och skrubbar för att få bort inväxta hår. Har inte så mycket hårväxt kvar längre. Men jag tror det är väldigt individuellt vilken metod som fungerar bäst.

  • pickol­ina
    Äldre 6 Nov 12:51
    #0

    tryswe
    Jag måste hålla med där... För vissa fungerar det bra att raka, för andra fungerar det bra att vaxa/epilera och för en del fungerar ingenting alls. Man måste testa sig fram för det är absolut inte så att en lösning fungerar för alla.

  • Äldre 29 Feb 02:17
    #19

    Medel mot inåtväxta hårstrån - bit.ly/1SwEG0R

Svar på tråden Inåtväxta hårstrån.. Igen..