• Mia-Maria

Glöggfest - förslag på annorlunda tilltugg?

Äntligen helg - inte en dag för tidigt!!!

Vi planerar en glöggfest imorgon, och jag efterlyser smaskiga tilltugg som kan passa. Pepparkakor och lussebullar är gott, men vill gärna bjuda på något annat gott också, gärna lite annorlunda men ändå "juligt".

Några förslag?

• Svar på tråden Glöggfest - förslag på annorlunda tilltugg?
  • Julia

Både Arla och Allt om mat har roliga och goda tilltuggsrecept nu inför glöggtiden.

Gå in på deras hemsidor, arla.se resp alltommat.se och frossa!!

• Anonym

Pepparkaka med grönmögelost kanske?

• Eva M

Julia har redan tipsat om Allt om mat och Arla, kan bara hålla med.

Vill du ha något sött tilltugg kan jag rekommendera glöggpajer, små, söta och smaskiga med russin i. Receptet finns på Allt om mats webbplats (sök på "glöggpaj").

I Arlas nya receptbroschyr har jag testat (planerar själv glöggparty nästa helg...) dadlarna med fetaost, jättegott!

Jag brukar också göra kryddmandlar till glöggen. Hetta upp lite kryddat smör (t.ex. lime och chili, eller smaksätt själv), häll i mandlar och låt dem få bra färg.

E

• Eva M

Hm... irriterande att inte kunna skriva citattecken och parentes efter varandra utan att de förvandlas till en ")

E

• Jema

Här kommer några olika idéer på små tilltugg som man kan servera på glöggfesten. Vissa kräver lite mer tid än andra:

* Vit/mörk chokladtryffe
    * Brända mandlar
    * Jordnötsformar med Philadelphiaost
    * Chokladdoppad frukt
    * Chokladmedaljonger med russin, hasselnötter, mandlar osv
    * Klenätter
    * Struvor
    * Mandelmusslor med grädde och sylt
    * Kanderade äpplen
    * Mjukpepparkaka

Lycka till!
    Jema

• marian

Jag smakade häromdagen pepparkakor med blåmögelost och det var en smaksensation utan dess like, faktiskt.

• Vixen

Cheesecake med pepparkaksbotten och saffranssmet ovanpå! En annorlunda julig dessert.

• sesse

hej,va precis på malmborgs oc dom bjöd på en jätte god kaka,en krämig kryddkaka med choklad glasyr,jätte god,har receptet om du vill ha det.

• Jennie med ie

Saffranskaka:

Gör en smet av 1½ dl socker, 4 dl vetemjöl, 3 tsk bakpulver, 4 msk smält smör/margarin, 2 dl mjölk eller fil, 2-3 tsk vaniljsocker och ca ½ paket (alltså ett halvt halvt gram) saffran. Häll i en bröad form och grädda i 175 grader i ca 30 minuter. Stjälp upp, låt svalna och glasera sedan (florsocker + vatten) och dekorera med t ex hackade nötter, russin, kanderad (heter det så?) frukt eller nåt annat.

• Popflickan

Åh.. mandelmusslor som är så gott!!

Marian, visst är det fantastiskt gott?? Alltså pepparkakor med blåmögelost! Ni som inte har prövat bara MÅSTE göra det! Det låter läbbigt, men är en verklig smaksensation!

Men "får" man dricka glögg redan? Jag som jul fanatiker har 1 december som magisk gräns! Och i år är 1a advent på den 1a december, då blir det extra skoj! Då blir det julgardiner, glögg och risgrynsgröt och julkaender på en gång! (oj vad jag kom ifrån ämnet nu!)

//Lena

Ps. kolla tasteline.se också, de är jättebra!!

• Tokiga marie

Här kommer två recept...=))
    1. Kanderade mandlar: Sätt ugnen på 175 grader. Rör ihop 3 msk ljus sirap, 1 ½ msk socker och ½ tsk salt i en stekpanna. Låt blandningen koka ihop ett par minuter. Blanda ner 200g sötmandel (1 påse). Ställ in pannan i ugnen på mellersta falsen i ca 15 min ( eller häll ut mandlarna på bakpappersklädd plåt och ställ in den) Rör om med en gaffel efter halva tiden. Häll över nötterna på ett bakplåtspapper. Separera notterna från varandra med en gaffel och låt svalna.

O.B.S tänk på att kokande socker blir väldigt varmt!

2. Snabba saffranskakan: Sätt ugnen på 175 grader. Vispa 2 ägg och 3 dl socker. Tillsätt 1 pkt (½ g) saffran, 200 g smält margarin och 1 ½ dl mjölk. Blanda 4 dl mjöl med 2 tsk bakpulver och rör ner i smeten. Häll i bröad form ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter.

• Venice

Jag såg på tv4 en kväll när Nigela lagade mat. Hon gjorde något drinktilltugg med blandade sorter nötter som hon rostade i en stekpanna med lite smör. Om du söker på tv4 kan du säkert hitta det receptet.
    Serien hette Nigella kort och gott, tror jag.

• Bolla

I senaste numret av Mersmak tipsade de om pepparkaksgrissini, dvs. pepparkakor formade som långa pinnar. Extra snyggt var det med någon liten figur högst upp.

Min julefavorit är annars saffransglass, eller egentligen är det väl parfait: Vispa 3 äggulor, ett paket saffran och 0,5 dl honung poröst. Vispa 3 dl grädde separat och blanda ner. Häll upp i en form och ställ in i frysen över natten. Servera med frysta hallon.

• Mia-Maria

Tack för alla tips, allihopa! Man kan då alltid lita på BT

Det blev följande tilltugg till glöggen:

Pepparkakor
    Lussebullar
    Pepparkakor med kesella/grönmögelost
    Mjuk pepparkaka
    Pepparkakssundae
    Glöggpaj
    Praliner

Smaskens...

Svar på tråden Glöggfest - förslag på annorlunda tilltugg?