• odd molly

När blommar syrener?

När blommar syrener ungefär?? Gifter mig i mitten på maj och skulle gärna vilja ha syrener i kyrkan men är osäker på om de har börjat blomma då...

• Svar på tråden När blommar syrener?
  • Marskatt

Vet bara hur det var hemma när jag var liten (på en gård utanför Östersund). Då blommade syrenerna lagom till skolavslutningen (ibland strax före, o ibland strax efter). Tror också att de ljust lila (bondsyrenerna) blommade före de vita. De mörkt lila (ungerska) kommer jag faktiskt inte ihåg hur det var med....

• Pepparmyntan

Det borde nog vara säsong för syrener då iallfall i södra och kanske även mellan sverige. Men det beror också lite på hur tidig eller sen våren blir.

• odd molly

Bor i Skåne så jag håller tummarna för en fin vår!!

• 26maj2007

här nere i skåne brukar syrenen ha blommat över till skolavslutningen.

syrenerna blomma för fullt runt den 26 i år.

hade extra koll då vi gifter oss det datumet.

• InaHjärtarAdam

men tänk på att syrener ganska lätt vissnar...

• odd molly

Gör dom? Jag har inte speciellt gröna fingrar... Får höra med blomsteraffären, det kanske inte alls är lämpligt då..

• 26maj2007

du skulle väll gifta dig i mitten på maj? då är det nog inga problem. skolavslutningen är ju inte förren runt den 7 eller 11 juni.

man kan väll sätta syrenen i vamt vatten som man gör med andra blommor man vill ska slå ut fortare?

• 26maj2007

var först tänkt att jag skulle ha syren i min bukett, men min florist avrådde då de inte är så tåliga.

har du bara vatten att ha syrenen i ska det inte vara några problem under en dag.

• odd molly

Jo, men jag tänkte på att Ina hjärtar adam skrev att de vissnar fort...

• odd molly

Ok! Ja, vi får se, annars finns det ju andra fina vita blommor..!

• Pepparmyntan

Jag hade syren i min bukett tillsammans med liljekonvaljer. Tyckte det blev fint och syrenerna var det inga problem med. De höll hela dagen. Stoppade buketten i en vas med vatten efter vigseln.

• odd molly

Det verkar ju lovande!
    Syrener känns så vårigt och fint så det hade varit kul om det är möjligt!

• söta_bruden

Tänkte bara flika in om att det oftast är skillnad på trädgårdssyrener och dem du köper hos florist. För att få syrener att hålla bra i vas ska man försöka skala bort kanska mycket av barken, en bra bit över snittstället, och ge dem ett låååångt snitt. Liksom rosor har de hårda stjälkar och vill ha varmt vatten.

• Gyllan

En fråga bara; är syrener så lämpliga att ha i kyrkan/buketten/festen? de är ju ganska starka och själv vet jag flera gäster i mott sällskap som den tiden på året har t.ex. pollenallergi och som skulle få svårt att klara av de...

• f.d. Svart brud

För bästa hållbarhet bör syrener plockas tidigt på morgonen eller på kvällen. Snitta och sätt dem i hett vatten. Förvara dem (kylskåps)svalt om möjligt.

Syrener har högsäsong på vintern i blomaffärer och brukar blomma mellan mitten av maj-slutet av juni, beroende på var i landet man bor. Det kan skilja rätt mycket. I regel blommar bondsyrener först. Drottningsyrener (som är större) blommar lite senare. Sedan finns det andra sorter som är ännu senare, t ex luddsyren.

• f.d. Svart brud

PS

Snittsyrener i blomaffär brukar vara drottningsyrener.
    Syrener har inte så jättelång hållbarhet, normalt mellan 3-5 dagar som snittblomma.

Svar på tråden När blommar syrener?