• silverdrake

tips på bra gyn, svamp igen!!

fan, fan, fan......så sitter man här igen, trodde det var över men inte...börjar så smått med kliet sen kommer resten (hela helvetet). har inte haft problem på några månader så jag trodde att pärsen var över, det är ju såå jobbigt!!!!man vill bara gråta. hur ska man göra när man har svamp till och från i över ett år!?!?

jag tycker jag har provat allt, och skött mig bra, varför kommer det tillbaka?

tänkte prova något nytt gyn, tidigare varit hos min lokala barnmorskemottagning (de hjälpte ju inget) och gynekologcentrum på kungsgatan men jag tycker inte de gav några vidare svar heller.....är det någon som har en bra gynekolog att tipssa om som tar deta på alvar...man orkar ju inte gå och vara svampig i flera år? man blir ju bara deprimerad....:(:(:(

• Svar på tråden tips på bra gyn, svamp igen!!
  • silverdrake

oj, vad jag stavade fel...är lite lessen så jag kollade visst inte så noga :(

• kackelmaja

Ser att du bor i Gbg, har tyvarr inget tips dar. Vet en bra i Orebro..
    Enl egen erfarenhet ar privata battre, kolla gula sidorna!

• Lins

Jag hade svamp i somras och gick till min husläkare. Hon skrev ut en salva som heter daktakort (den heter ngt annat nu) och pevaryl vagiatorer (stavas det så??). Det hjälpte direkt! Pevarylsalvan är inte lika bra som daktakorten.

• Anneli23

har man återkommande svampinfektioner så ska man INTE använda Pevaryl, Canesten etc.
    Det gör bara problemen värre.

• Lena+Mattias=sant

Jag har gått hos Kristina Borghede och tyckte hon var bra. gulasidorna.eniro.se/query&search_word=gynekolog&company_name=&where=&advert_code=60305458&ax=

• silverdrake

åh, jag läste hennes kommentarer på eniro å de var också bra...kanske blir henne då.
    det är så frustrerande när man har massa frågor å de inte svarar. som om de inte vet själva vad man ska göra mot svamp.

• bröllops häxan

silverdrake : Jag hadde svamp jätte jätte ofta när jag vatr yngre, och i flera års tid. Prövade allt tills jag fick en super trevlig och duktig sköteska. Hon sa att min återkommande svamp i underlivet kunde bero på min kost. Fick en speciell diet i 2 månadet(tror jag att det var, det var länge sen) I alla fal det hon kom fram till för mig var att det var allt socker, godis och stärkelse(potatis/bröd) som gjorde att mina problen inte läkte riktigt trotts alla salvor och kurer jag gjort. Det låg liksom latent i kroppen. På en gång mitt "socker intag" blev lite för mycket för min kropp så blommade underlivsproblemen upp.

Efter henes kur + vagitorier och salva första veckan så var problemet borta. Det var flera flera år sedan och i dag kan jag känna av det ibland, (ca två gånger om året) med bå behövs bara en "smörjning" * L* innan jag går och lägger mig så är det borta på morgonen.

• silverdrake

hm..mmm, de har saggt åt mig att slopa sockret och det har jag gjort..(fast jag har slarvat iofs nu den sista månaden) och jag har ju inte tänkt på potatisen eller brödet...ska försöka sluta med det med och hoppas att det funkar...tack för tipsen. det är ju såå jobbigt att man inte kan funka normalt.
    sen har jag precis varit förkyld så det kanske var för att imunförsvaret var dåligt som det blommade upp nu...

• bröllops häxan

silverdrake : Jag förstår precis vad du går igenom. Jag hadde värsta sorten. Som om blygisarna var pumpade med sillikon *L* + att det kliade så man blev tokig alltså. Nej nen kolla kosten. Sen så blir man ju känsligare vid förkylningar, också vid stress. Underklädsmatreal behöver jag vell inte heller dra för dig ;) Eller måtlig trimmning av håret *L* (fast det är svårt att låta bli, jag vet)

• silverdrake

Fru Tusse ( fd Mon Chi-Chi )
    nä jag har faktiskt haft längre kjolar och inga trosor på mig i ett år typ ;) allt för att lufta,nu är jag så van att det känns jätteinstänkt när man drar på sig underbyxorna..... i början tyckte min man det var jättefräckt men nu har han vant sig med...:D
    jag längtar sååå efter att ha byxor, egentligen är jag en kjoltjej men när det är något man inte kan ha så givetvis vill man det till slut.

men nu känns det lite bättre faktiskt, verkar inte bli den "stora uppblossningen" som jag trodde först. Har smörjt som en galning och förkylningen har börjat släppa...ta i trä så blir det inte så farligt...men jag ska nog ändå hitta en ny gyn. alltid bra med lite nya uppslag. så kanske man slipper vara halvbra och kunna bli helt bra...*längtar*

• Shannon

så NOVA TTO krämen hjälpte alltså inte?

• silverdrake

shannon

NÄ, det gjorde den inte...när jag tänker efter så blev det nog värre efter den, för innan var det bara lite lite obalans...jag kanske inte tålde den?? som sagt den brännde ju i hela underlivet...uppenberligen var det inte en bra brännande känsla. tea tree är ju rätt starkt.

jag rekommenderar den inte, nu har det gått tillbaka lite, och jag tror jag kan få det i schakt utan medeciner, och det är nog bara tack vare idog smörjning med olja (har en egen blandning med jojobaolja, mandelolja, lite ringblomsextrakt och (hm en till eterisk olja som jag har glömt vilken jag tog:)))

• En liten

Jag säger bara Göteborgs kvinnoklinik!
    031-700 12 90

Det är riktiga gynekologer, alltså inte bara barnmorsker som har tid med en en kvart på vårdcentralen.

De är
    hur proffessionella o bra som helst! Det var första gången som jag gick till en manlig gynekolog o var nervös för det, men det var inga problem alls, kännde mig trygg och bekväm.

Jag fick en tablett som man tar oralt en gång när jag sökte för svamp, den fungerade hur bra som helst.

Olja in ofta o mkt!

En kompis till mig som alltid har blivit behandlad för svamp, men inget hjälpt gick till kvinnokliniken o det visade sig då att det inte va det utan en sorts bakterie som ger samma symptom som svamp och som tydligen är ganska vanligt.

• Pyssetroll

Dr Anita Hagstad på Läkarhuset tycker jag är fantastisk!!

• Miss.Vito

Det finns hjälp att få i tablettform, fick det utskrivet på Venerologen i Ua för nått år sedan och är numer kvitt helvetet. Lycka till!

• silverdrake

jag har desvärre ätit flera kurer med diflucan/flukonazol..det har ju gått ner men inte så att jag är helt fri från besvär...vad finns det att göra då liksom?? just nu ärdet olja som gäller, men hur länge ska man smörja osmen tok??

håller på att kolla upp tipsen ni gett. Tusen tack, ibland kanske det hjälper att byta gynekolog, get a second opinion( kan visst inte stava på engelska ;) men ni vet vad jag menar)

• cissig

Jag har läst en del av svaren här i forumet. Och mitt råd är att gå till en homeopat/biopat för att få ordning på problemen. Som många här säkert har erfarit hjälper det inte att följa de "vanliga" råden med bomullstrosor, tvätta med olja osv. Självklart är det bra och jag gör det själv, men det är något mer som ligger bakom.

Enligt min biopat hade jag candida som det heter i tarmen och det är härifrån vaginan blir infekterad gång på gång så fort immunförsvaret där är det minsta nedsatt. Immunförsvaret går inte att göra så jättemycket åt, våra hormoner ser t.ex till att immunförsvaret blir nedsatt varje månad för att inte stöta ut ett befruktat ägg.

Därför gäller det att komma åt problemet. Och enligt henne gör man det genom en svamp-diet plus svampdödande medel plus probiotika (mjölksyrabakterier).

Svampdieten går ut på att man inte äter pasta, ris, potatis, bröd, frukt, mjölk (yoghurt o syrade produkter ok). Man äter inget som innehåller socker, vinäger, jäst eller svamp.
    Istället äter man rent kött och grönsaker. Griskött ska undvikas eftersom det ofta kan innehålla osynligt mögel.

Den strängaste dieten kör man i två veckor, därefter kan man börja lägga till lite lite ris, kanske lite gröt, lite 100 % fullkornspasts osv. Sen fortsätter man dieten i tre-fyra månader och efter det blir väldigt många hjälpta, ca 95 procent.

Jag har själv gått på dieten i två veckor nu, och visst är det jobbigt i början. Man är jättesugen på godis mm. Men det GÅR! Och till slut inser man hur nyttigt man lever och hur bra man mår.

Jag ska inte säga att detta hjälper än. Jag är orolig varje dag för att jag ska börja känna nåt. Men jag hoppas hoppas!

Enligt min biopat ska man abslut inte använda apotekets svampmedel och diflucan och liknande ansåg hon var rena rävgiftet som dödar lika många snälla bakterier som det dödar svamp. Därför får många tillbaka besvären efter behandling eftersom svampen bara blir försvagad. Är då tarmens immunförsvar samtidigt försvagat kan svampen lätt blossa upp igen.

Jag tycker det är konstigt att sjukvården aldrig nämner den här dieten eller ens att man behöver fylla på med goda tarmbakterier om man äter en svampkur. Till och med jag som äter en snäll naturläkemedels-svampdödare har fått öka dosen med mjölksyra till det tredubbla.

Jag hoppas på den här metoden, att den ska hjälpa mig.
    Alla tips är bra här och jag vet hur fruktansvärt det är med svamp. Man blir galen.

Någon annan som provat det här`?

• Shannon

jag tycker tto krämen och tvålen är skitbra, man känner sig ren när man använt den.. du kanske borde testa att BARA använda tvålen ibland när du tvättar dig och efter sex?
    än så länge har jag inte fått någon svamp, men enligt mina beräkningar så borde jag inte få den förrän om några dagar, men jag försöker hoppas på att krämen och tvålen kanske är lösningen (TA I TRÄ)
    på mig bränner den inte, det känns mer kallt precis när jag sätter på den, ungefär som när man suger på en viks tablett om du förstår.. men det försvinner efter ett tag och då känns det helt normalt.. :)

Svar på tråden tips på bra gyn, svamp igen!!