• chiqitita

Funderar over spiral men radd for att det gor ont!

Min doktor vill nu inte att jag tar nagra hormoner alls for att se om mitt blodtryck gar ner. Jag ska nu sluta med p piller och se om det hjalper. Sa det far bli kondom i tva manader. Men sen funderar jag over spiral som ett alternativ til p piller. Men jag har valdigt lag smartgrans och har last att det gor ont att satta in den. Stammer detta? Och gor det ondare om man inte har fott barn?? Bloder man sen i ett par manader innan man vanjer sig?? Det verkar ju inte heller roligt. Men sen kanner man val inte av spiralen hoppas jag? Maste man standigt kanna efter dom dar tradarna for att vara saker pa att den sitter pa plats??? Manga fragor som jag hoppas kunna fa lite svar pa. TACK!

• Svar på tråden Funderar over spiral men radd for att det gor ont!
  • pickolina

Ett tips är att anv sökfunktionen. Jag har själv aldrig haft spiral men funderat på det ett tag, så jag brukar bla använda sökfunktionen här på BT och även söka på google...

• pickolina

Tänk bara på att det pratas om två olika typer av spiral. Koppar- och hormonspiral.

• Soluppgång

Jag tyckte att det gjorde rätt rejält ont att stätta in min kopparspiral....
    Var alldeles yr efteråt....

Men det gick snabbt över och nu har jag det bästa HORMONFRIA prev.medlet som finns!

Mensen är lite kraftigare än när jag åt ppiller----men det är helt ok.

• chiqitita

Men vad bra! Soluppgang: hade du mycket blodningar emellanat med? Och kanner du av dom dar tradarna som hanger ner? Maste man kanna efter dom sjalv varje manad?

• tattar-Emma

För mig (inga barn) gjorde det ont att sägga in den, men inte hysteriskt ont. Det tog typ 10 sekunder, efter det hade jag som mensvärk i några dagar (mest samma dag). Jag satte in den under mensen och det blödde ett par dagar (hade det kanske gjort annars också) men sen slutade det till nästa mens, hade inga mellanblödningar men en del udda flytningar första månaden. Jag är lite känsligare än vissa kompisar och kände av den i en eller två månader, inte så det gjorde ont men jag märkte att jag var öm inuti när jag hade tampong och så. Idag känner jag inte av den alls utom att jag ibland kan få nån stickande känsla vid ägglossningen, men det gör inte ont eller så. Jag brukar inte känna på trådarna så ofta, i början gjorde jag det för att jag tyckte de var spännande men nu blir det bara när jag kommer ihåg, och det är inte varje månad direkt. Men ibland i duschen passar jag på. Tror inte heller att det är nån större risk att den flyttar sig efter 3-4 år.

• chiqitita

Tack för en utförlig förklaring. Det underlättar verkligen! Nu vet jag lite mer och kan bestämma vad jag vill göra

• tattar-Emma

Det var så lite =)

Det jag mest oroade mig över var kraftigare blödningar, mer mensvärk och att ha något i kroppen som jag inte skulle kunna få bort själv. Men det har visat sig att det går att leva med lite mer blod (jag blödde löjligt lite innan ändå), jag hade bara mer mensvärk de första månaderna innan det blev som vanligt igen och jag skulle nog kunna få ut spiralen själv om det knep, jag når trådarna med fingrarna.

Så för mig har det funkat utmärkt, jag gillar spiral jättemycket och ska aldrig ta hormoner igen.

• chiqitita

Jättetack för din förklaring! Känns mycket bättre nu att kunna ha det som en lösning. Jag tyckte det lät så hemskt med alla blödningar och trådar som hängde ner. Men det verkar inte behöva bli så.
    Jag har fått en annan syn på det hela

• Lins

Jag har hormonspiral sen två månader tillbaks. Än så länge trivs jag bra med den. Det enda som jag är missnöjd med är långa och rikliga blödningar. När jag hade haft spiralen i ca 3 veckor så kom första mensen och det blödde rejält med kramper. Det höll på i 13 dagar, mindre roligt.... Efter ca 3 veckor kom nästa mens. Inte så rikliga blödningar, men jag är nu inne på dag 11.... Som jag har förtått det så kan det vara rikliga och oregelbundna blödningar till att börja med. Jag hoppas att mensen ska försvinna helt som är en vanlig biverkning när det gäller hormonspiral.
    Annars är jag nöjd, mår bra och känner inte av den alls. Om en månad ska jag på efterkontroll så då hoppas jag att allt ser bra ut.

• chiqitita

Ja, det är det jag oroar mig mest för, och dom där trådarna förstås. Men nu har jag läst mest positiva reaktioner från folk. Så jag får nog pröva det iallafall. Hoppas det blir bättre för dig snart!!

Svar på tråden Funderar over spiral men radd for att det gor ont!